HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indstilling/hastighed cirkulationspumpe radiatorvand?
1982
Halløj,

Har sådan en Grundfos Alpha 2 cirkulationspumpe. Den står bare på auto, men har hørt at det ikke er den bedste indstilling til jordvarme anlæg med en lavere fremløbstemperatur - så er det jeg tænkte på: Hvorfor/hvorfor ikke?

Og i så fald, hvilken indstilling anbefales? Den har så vidt jeg kan se 4 hastigheder, 1-2-3-4, hvor 1 er langsommeste (bruger ca 8-9 watt) og 4 er hurtigste (ca 22 watt). Strømforbruget betyder jo stortset ingenting her, så det er vigtigst at få det optimale ud af vandet til opvarmning, og selvfølgelig ikke for meget slidtage på de ca 40 år gamle rør.

Huset består af gulvvarme på badeværelse (nyt - effektivt) og entre (gammelt - ineffektivt), og gulvvarme i spisestue og gæstetoilet som begge er slået fra da de er ineffektive og vi sjældent opholder os der. Derudover er der 1 radiator i hver af: 2 gange værelser, 1 lille værelse, 1 spisestue, 1 køkken, 1 soveværelse (lav temperatur).

1982
Tilføjelse: Jeg ved ikke hvad fremløbstemperaturen er, der sidder kun termometer på returen og den er typisk 30-33 grader i øjeblikket. Buffertanken er på 40 grader, så mon ikke de 40 grader er fremløbstemperatur?

Mht. isolering så er der 300mm på loft, hulrumsisolering (måske ikke alle steder), og 50mm sundolit i gulvet, ifølge energirapporten.

kimil
Jeg lytter luge med da min også står på auto.

1982
kimii,

Måske kan du blive lidt klogere her:
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Grundfosliterature-3942719.pdf

Indtil videre kører jeg stadig min på "auto", men jeg ved ikke om vi har to eller en streng anlæg til radiatorerne, plus vi også har lidt gulvvarme rundt omkring. Så derfor har jeg valgt bare at køre "auto" og lade pumpen finde ud af det, indtil jeg hører noget konkret.

sasser
Du kan finde ud af om du har et et-strengs system ved at lukke for alle radiatorventiler samt gulvvarmeventiler. Så går du ud til din vp og hvis frem og retur løb bliver lige varme, så har du et et-strengs systen.
Ved et-strengs systemer skal pumpen stå på en konstant hastighed, ellers løber vandet forbi de steder på rørsystemet hvor vandet ellers skal presses op i radiatorerne.
For teknisk?
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.

1982
sasser,

Tak for dit svar og din guide.

I tilfælde af et-strengs system (som jeg tror vi har), så skal Alpha 2 pumpen altså stå på "lavt konstant tryk" vil jeg gå ud fra? Det er lys nummer 3 over i højre side, af de 4 bjælker man kan skifte i mellem.

Der er også "lavt proportionelt" men det vil jeg ikke tro er aktuelt? Og selvfølgelig også "højt" i både konstant og proportionelt.

Derudover er der de 3 andre indstillinger som er til fast hastighed, hhv. trin 1, 2 og 3.

Jeg ved dog ikke hvad forskellen er på en af de tre "fast hastighed" og så en "lavt/højt konstant tryk"? Jeg forstår ikke hvordan de grafer der er vist på mit link i sidste indlæg, skal tolkes.

sasser
Kører en del og efterser fjernvarmeanlæg, og på de fleste et-strengs anlæg opnår kunderne den bedste afkøling over deres anlæg ved at køre på trin 1-2 eller 3 på deres alpha2 pumpe(indstillingerne på venstre side).
Det betyder at de udnytter deres centralvarme bedst på den indstilling.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.

1982
sasser,

Tør du også komme med en anbefaling om man skal bruge 1, 2 eller 3 (indstillingerne på venstre side) når der er tale om en fremløbstemperatur på 40-50 grader som er tilfældet ved jordvarme, når det er en kombination af radiatorer og (ældre) gulvvarme?

Eller må man simpelthen prøve sig frem og se om man kan mærke forskel på radiatoren?

Vi har desværre ikke termometer på fremløbet, kun på returen, så jeg kan ikke med sikkerhed sige hvilken temperatur der kører ud i systemet, medmindre temperaturen er den samme som hvad "buffertanken" pt. har.

sasser
Der må du nok prøve dig frem, afhænger af flere faktorer. Det gælder om at udnytte dine radiatorer/gulvvarme mest muligt.
Et påspændingstermometer(kræver ikke rørarbejde) på fremløbet er bedre end ingenting.

kimil
Det er vel også bedre at justere på pumpen fremfor vpen hvis vi tænker i økonomien? Min står nemlig også pt på automatisk.
Rumtemperatur på 22, samt varekurv på ca 0, 40 ligmed
returvarer på 27 til 28 grader pt.
Eller har jeg misforstået noget?

1982
Jeg var slet ikke klar over "påspændingstermometer" fandtes, så det vil jeg da lige kigge nærmere på. Gad vide hvor præcis sådan et er, for man skal jo nok forsøge at finde ud af hvor meget "ved siden af" det er, hvis man skal bruge dens målinger til noget som helst i en sammenligning med retur-temperaturen.

lars-jacobsen
Du køber bare 2 stk, et til frem og et til retur. Det er forskellen på målingerne det kommer an på , ikke den eksagte temperatur. Og her er de sikkert lige så gode som så meget andet. Om de måler det samme som din varmepumpe siger der er i røret, er ikke så vigtigt. Dette ofset kan du kompensere for.
Kalibrer dem ved først at montere dem på samme rør for at registrere evt. forskelle.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

1982
lars-jacobsen,

God ide, og tak for tippet! Det vil jeg gøre Smile

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.