Meget interessant læsning. Hvis man kun kigger på resultaterne med økonomien (drift og investering) for øje er der kun lille forskel mellem produkterne. Hvis man derimod kigger på komfort i form af lydniveau, så synes jeg at der er overraskende stor forskel – mere end 10 dB fra bedste til dårligste resultat. Der er tydeligvis nogle som kan deres kram på dette punkt! Afhængig af hvor ens varmepumpe skal installeres kan det nemt være den udslagsgivende parameter for valg af pumpe. Min egen varmepumpe er placeret midt i huset i det tidligere fyrrum. Når pumpen er i drift kan jeg derfor høre en svag brummen i bl.a. stuen. Det er ikke generende, men lyden kan høres hvis der ellers er stille i huset. Jeg ville derfor være meget ked af at have en pumpe der står og brummer med > 50 dB, hvis man kan nøjes med væsentligt mindre…
Asbjørn
Anlæg: Vølund F1245, 8 kw, 430 m slange i blandet jord: noget af jorden er leret og andet er "normal"-jord. UKV-100 buffetank. Installeret i foråret '12. Hus: 187 kvm Skagenshus fra 1976. To plan med gulvvarme i underetage og radiatorer ovenpå. Tidligere olieforbrug, ca 2200-2400 L. Varmepumpens el-forbrug det seneste år 4800 Kwh (Feb 2013-Feb 2014).
|