HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Omkostninger ved VP
Mogens
Hvad koster vores varmepumper i drift for at holde sig kørende uden problemer?
Det kunne give et billede af hvad der er godt eller skidt, hvis ellers der er mekaniske/tekniske problemer som vender tilbage igen igen.
Dette kunne være en hjælp for nye bruger af VP. eller nærmere inden stillingtagen til køb.
Dette kræver selvfølgelig at man vil være åbne over for sine udgifter, jeg tænker her IKKE på årligt service, men reservedele/montør i forbindelse med nedbrud.
Måske det kun er tekniske justeringer af anlægget, og er firmaerne hurtig på banen med hensyn til rep.? = servicemindet firma.
Er der større udgifter på billige kontra de dyre anlæg?

Hvad har vi selv oplevet i pumpens 6 årige levetid!

Vi har haft et stop som opstod fordi jeg havde droslet cirkulationspumpen for langt ned, dette blev rettet via tlf. support, da en kontakt var slået ud og jeg viste ikke hvor den sad.

Udgifter over 6 år ..............ingen!
Forsat god weekend og selvom det nu er blevet koldt.

Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hmm.. en interesant tråd.

jeg fik mit første jordvarmeanlæg i 1985, det var en vølund 707/4 den kørte til sep 2009 og blev udskiftet pga alderog fordi nye VP har bedre styring lavere strømforbrug osv.der var følgende udg: efter 7 år Nyt VP modul pga defektkompressor pris ca 12000,-kr, 3 stk cirkulationspumper udskiftet 2 gange, expantionsbeholder 2 stk skiftet 2 gange, de sidste 2 år påfyldt freon 1 gang om året. derudover udskiftning af diverse rør og fittings ved brineindgang pga af tæring som følge af at jeg havde saltvand i brinen.

Jeg havde meget sjældent service på Vp vist nok 5 gange ialt), klarede småtingene selv og gemte servicepengene til kommende reperationer.

Mit hus var dengang kun 165 m2 , jeg prøvede i 1988 at lave et spare år for at se hvor lidt strøm jeg kunne bruge på VP, DVs ca 20 - 21 grader overalt i huset, rumføler styret, sluk for varme om sommeren,Winkvarmt vand på et minimum ( min kone var vist ikke helt tilfreds husker jeg) med mit årsforbrug endte på 3200 kwh.

i 2009 udskiftede jeg den til en ny vølund fighter 1245 8kwh, fik skiftet 2 brinerør på garantien,har ikke haft service på den endnu og den kører super duper godt, (Vølind er et firma og en VP jeg varmt kan anbefale.)
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Mogens
Super woebbe

Lige sådan noget man kan bruge. Fortæller også at man ikke skal holde den gamle gående uendeligt, da det kan begynde at koste kassen.
Det er klart at nye er betydelig mere økonomisk i brug, og det er jo kanon det går den vej.

Det man så køber den ene dag er jo stort set for gammel dagen efter, men sådan er det jo i moderne tider, og med alting efterhånden.Smile

Håber at se flere vakse på banen.
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja det bliver spændende at hører hvad ander VP bugere kan bidrage med.

Noget jeg har lært er at man ikke skal regne med at en varmepumpe er anvendelig i mere end ca 20 år, den kan sagtens holde længere men den tekniske udvikling løber fra den og det sker måske allerede inden der er gået 20 år.

Man skal selvfølgelig huske på at hvis man bor i et godt isoleret hus og dermed har et meget lavt strømforbrug på sin Vp så vil der gå meget lang tid fød den tekniske udvikling indhenter Varmepumpen, idet en strømbesparelse på feks 30 procent ikke vil betyde særligt mange sparede kroner på et i forvejen lavt forbrug og det vil slet ikke stå mål med udgiften for en udskiftning af Vp.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Min Bosch har nu kørt i snart 3 år uden fejl, stop eller andet.
Alt har været OK så jeg har også indtil nu "sparet" de årlige service eftersyn, men skal have et nu da brinetrykket efterhånden er faldet så langt ned (under 1) at jeg hellere må få gjort noget ved det inden det giver anledning til større haveri.

Det årlige eftersyn er jo lovbestemt, men som Allan har været inde på i en anden tråd er udgiften ifht. de samlede årlige drifomkostninger, faktisk lidt stor. Ikke selve prisen for eftersynet (de ca. Kr. 1.500 er OK) men når det udgør 20-25% falder man nemt for fristelsen og springe over.
Det er noget andet med skorstensfejeren på oliefyret. Her er udgiften måske 500,- ifht samlede driftsudgifter på 20Kkr.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Arhhh ikke helt Lars. Du skal have fejet skorsten + service på dit oliefyr. Dvs du ligger nærmere +2000 kr årligt. Gasfyr er vist hver andet år der er krav på.

Mht det lovpligtige. Jeg har ikke hørt om konsekvenser af at undlade sit eftersyn, men vores kommune forlanger protokolleret eftersyn og pligt til at gemme dokumentation herfor i ti år. Jeg skal prøve at adspørge kommunen hvad eventuelle konsekvenser er, for at undlade dette.

Min egen VP, en efterfyldning med brine og stramning af møtrikken for niveauvagten. Omkostningen er i sagens natur 0. Min kammerats VP der nu er 6 år. 0 kr (jeg har skiftet en trevejsventil og en udeføler på anlægget UB (garanti). Eftersynene klarer vi om aftenen. En af montørerne har en HT+C7'er. Han har fået en anden udeføler. Ellers intet. 4 år gammel. Rasmus'es Bitzer do it your self pumpe. Intet overholvedet. 6 år gammel. Min første HT+'er (kan ikke huske hvornår vi startede denne. En ny trevejs. Lavede den en søndag og bon'nede ham kun for ventilen. Min gode ven på Samsø. Ingen fejl til dato. Intet skiftet på denne. 4 år. Eftersyn klarer vi i fællesskab når jeg er på besøg. En anden god ven med en X15. Utæthed på brine, fikset på garanti. En udeføler skiftet på garanti. En brinepumpe og et print skiftet på garanti. Utæthed på kølekreds lavet på garanti. 5 år.

Gevindst for alle andre: Det er svært, men vi har oplevet nogle der fik en temmelig stor besparelse, efter vi havde trimmet. Men der er det nærmere udtryk for meget skidt justering pga meget lille videnniveau hos installationsfirmaet. Selvom vi gerne vil have eftersynsportefølgen, er det ganske klart at specielt en del af nørderne her på sitet magter det ret godt selv.

Ser vi i yderste konsekvens på hvorfor, er der ved apparater med lang garanti en eller anden form for fornuft i det, idet det jo højt og larmende er angivet at anlægget skal være serviseret foreskriftsmæssigt, hvilken jo kan vanskelliggøre dokumentationen herfor, ifald man selv har udført dette. Lidt på linie med biler. Inden nogen ryger i blækhuset og overfalder mig, ska jeg straks sige vi ikke render rundt og afviser garantier. Jeg har vist gjort det en enkelt gang, hvor vi blev afvist på en klimavarmepuumpe i et serverrum, på trods af vi havde aftalt service skulle udføres. Da skidtet kørte i udu efter 4 år, afviste vi med henvisning til ordebekræftelsens ordlyd, at yde fuld garanti. Ligeledes vil vores kulancetærskel også være noget lavere hvis man ikke har overholdt sine eftersyn.
 
hamselv
Nu er der så også nogen forskel på hvad der forlanges for serviceeftersyn.
 
allankj1
Hvad har jeg fået lavet.

Et dårligt print så den kom alarm om lavtrykspressostat (garanti)
En 3-vejs ventil (garanti)
Et par flækket omløbere (kostede mere end 1 års varmeudgift at få lavet, fik dog 50 % dekort efter brok, men klart regningen løber op når 1 meter kobberrør koster 519 + moms.!!!!!)
1 termoventil, ny på og nyt kølemiddel (garanti)
En ny 3 vejs ventil igen (garanti). 3 vejs ventilen gik i stykker 4 timer efter termoventilen var blevet lavet. 3 vejs ventil er nu skiftet til ny type.

Pt. muligvis utæthed i brin rørsamling i teknikskab (muligvis omløberne igen)

Ellers glad og tilfreds med pumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Har spurgt en der beskæftiger sig med jordvarme i kommunalt regi. Straffen for at undlade eftersyn vil være bødestraf, idet man betinger sig i godkendelserne at lovpligtig eftersyn udføres. Ved udslip vil man samtidig se det som skærpende omstændighed at eftersyn ikke er udført. Hvor jeg bor skal man selv gemme kvitteringer og eftersynssedler for eftersyn i 10 år.

Trykdirektivet er AT, og de opererer normalt med ret grimme bøder. Hvad kommunen kan finde på, ved jeg ikke.
 
Mogens
Allan du må være en ønskekunde for firmaer. Smile

Mener bare din pumpe som du beskriver har ikke været helt uden problemer, og stadig er du glad og tilfreds med pumpen, det må betegnes som en mønster kunde.
Du må have oplevet en super og hurtig service fra firmaet? Dette ville også kunne få mig til at være tilfreds, med en vare som havde nogle problemer, da man jo skal huske på at alt kan gå i stykker dyrt som billigt isenkram.
Men en fantastisk behandling kan rette op på mange ting, og her tror jeg du er blevet behandlet super godt.
Har jeg ret?

Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
allankj1
Jamen pumpen fejlen jo ikke noget. Kører godt og er billig i drift. Selvfølgelig er det irriterende at den har haft fejl men så vidt jeg ved er 3 vejs ventilen en udbredt fejl på denne model. Har nu fået en ny type på som ikke skulle have fejl (jvf. hamselv). Termoventilen kom noget bag på mig men blev jo skiftet på garantien og håber da aldrig det sker igen for det tog mange arbejdstimer. Har heldigvis lokalt IVT center i byen.

Omløberne tror jeg var pga. montør (ikke Rex) havde spændt dem for meget og ikke sikret dem mod at der kunne løbe vand bagved.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Allan har været stygt uheldigt. Tre-vejs ventilen kan betegnes som et uheldigt valg fra producentens side (de sidder også i en del andre varmepumper - og der ved jeg ikke lige hvordan de dækkes). Men faktuelt har de ikke holdt specielt godt. Men de er bare blevet byttet uden vrøvl. Der hvor vi har oplevet de har sneget sig over garantien, tager vi lige en tænker mht kulance. Termoventilen må betegnes som bandsat uheld. Vi har bestemt ikke skiftet særlig mange i Greenlinerne. Print har vi kun skiftet særdeles få af i Greenline. Igen et ondt sammentræf. Den med 3-vejs må være fordi du har haft din første fejl inden man opdagede at de der ESBE ventiler var noget skidt. Vi har også lavet den fejl. Men man er nødt til at opdage det er noget skidt, inden man kan rette det. På samme vis er alle følere nu Molex følere for ikke at mixe noget og eliminere muligheden for fugtindtræk i disse.

Min Greenline kører i øvrigt ganske upåklageligt med en ESBE ventil og har en alder hvor der ikke er Molex følere i. Min har så aldrig teet sig, og lig Allan kan jeg kun glæde mig over en af de mest fortræffelige varmepumpe der er blevet lavet. En ren vinder mht støj, men kørt lidt bag af valsen med virkningsgrader og sådan. Til gengæld har andre og mere sofistikerede varmepumpe laaaangt dyrere reservedele end Greenlinen. Så på den lange bane er det nok fint nok.
 
allankj1
Hov. Glemter da en defekt udeføler og en føler til returtemperatur defekt 2 gange (igen på garantien)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
sasser
Pludeselig viste displayet -60 grader i udetemp. Det viste sig at være et lille print der var årsagen. Skiftet på garantien og ingen problemer siden.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
hamselv
Ho ho, de gamle Greenline'r (som Allans) viste oftest lidt højere tilgang til jordslangen, end det den kom ind med. Det har medført nogen bekymring hos kunder der troede de sendte varme ud i jorden.
Årsag: Følerne var ikke fugttætte og derfor særligt følsomme når de fik frost. Afhjælpning: Idag bruger vi kun indstøbte følere.

Dagens solstråle: Fik lov til at ombygge en HTE21'er idag. Buffertank og to lavenergipumper - en til hver hovedzone. Skiftede og ombyggede også lidt på brugsvandet. En dejlig lavenergi Nova pumpe der max bruger 4,5 W på brugsvandet. Varmepumpen reagerede på den nye buffer med en dejlig træghed og helt nye start/stop tider i udsigt. Ret fedt. Og meget sej VP. Gammel model godt nok, men sådan en 21 kW'er har simpelthen hår på brystet. Så er det fedt at have med VP'er at gøre. Sluttede dagen med en skiftet bøjning og en instruktion til en Heatpump bruger. Kører kanon.
 
hamselv
/&¤%&#()# blev ringet op af ejeren af omtalte VP. Fasefølgefejl (efter at Trefor har rodet i deres el-skab. Det er tredjegang v i oplever at el forsyningsfolkene ikke evner at samle tingene i den rækkefølge det var før de pillede. Imponerende. Synd jeg ikke havde tid til at køre forbi og bytte to ledninger. "Skylder" de fyre en regning de vil kunne huske, for sidst vi pærede sådan en bette lysleder ud af fatningen.
 
hamselv
Igen en opringning af dem der gør jeg er stolt af mit arbejde. "hvad gør vi lige når vi er på ferie og el-selskabet vil tage strømmen i tre timer". Svar: Intet, men få naboen til at rundere og se at det er en grøn lampe der lyser efter en halv/hel time. Giv ham en nøgle og mit nummer. Ring hvis den er rød. Så kører vi lige forbi, og ser om noget er galt.

Og den fine gamle Optima har til dato kørt upåklageligt, fik jeg at vide.
 
allankj1
Så gik udeføleren i stykker for 2. gang. Fortalte varmepumpen at der var 56 grader uden for varmepumpen startede således ikke op. Der gik så 26 timer fra varmepumpen sidst havde lavet varme til jeg opdagede fejlen. Så huset må siges at være godt isoleret.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Har en føler i bilen......
 
allankj1
Ja men tror da også en ekstra på lager ville være fint. Men heldigvis havde naboen en på lageret (han overtog IVT centeret Hørve for nogle år tilbage). Så fik en ny sat op allerede søndag formiddag.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,084 Unikke besøg
XHTML CSS