HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gasfyr eller VP, har sydvente vinduer der er som en solfanger
ks3500
Hej

Jeg har et hus fra 1970 på 100m2, rimlig isolering 200mm på loft , termoruder. Lige fået solfanger til 6000KW.Gasfyr der er 25år gammel.

Stuen og sydventeværelser bliver utrolig varm både vinter og sommer, når der bare er lidt sol på fasad vinduerne mod syd, det er en slags solfanger, radiatorene slukked og meget varmt selv på frostdage.Smile

Jeg skal til at lave en tilbygning på 100m2, som får rigtig god isolering.

Jeg overvejr at bruge en varmepumpe for at udnytte min "solfanger".

Skal jeg købe en Varmeppumpe(ude-luft til vand), til varme, isted for det gamle gasfyr. Og købe en varmpumpe(inde-luft til brugsvand) til udnytte solfangeren, evt. en VGU 250.

Så hvad vil du anefale:

1) VP(udeluft) til varme+ VP(indeluft) til brugsvand
2) Nyt gasfyr + VP(indeluft) til brugsvand
3) noget helt andet

VH Kåre
 
hamselv
Det var jo lidt interessant hvis man vidste hvor meget gas du brugte.
 
hamselv
Hvis man har pladsen, ville jeg altid vælge jordvarmen som det fedeste alternativ. Der findes relativt billige Luft/vand'er, men vær obs på støjen (hvis du har naboer).
 
ks3500
Tak for hurtig feedback.

Jeg kender ikke mit GASforbrug, da jeg kun har boet her kort tid. Men 100m2 rimlig isoleret(200mm). +100m2 godt isoleret(400mm)

Men er det sådan at jordvarme har en for lang tilbagebetalingstid.
Jeg kan få et nyt moderne gasfyr for 30-40kkr, hvorimod jord-VP runder nok 100kkr
Så der er en del penge der skal hentes hjem. mere end 60kkr.
På 20 år skal der være mere end 3kkr om året til forskel for det er en fornuftig løsning. Og 20år for tilbage betaling er nok ikke det mest fornuftig tilbagebetalingstid.
 
hamselv
Skal du have L/V der intet siger er det langtfra gratis.
 
hamselv
Hvis huset faktuelt kun skal bruge varme når det er rigtig koldt taler dette imod Luft/vand. Ligeledes skal man opveje vedligehold, der alt andet lige er værre på på luft/vand.
 
ks3500
VGU 250 koster omk. 20kkr.
VP der udnytter indtemp. har en rimlig virkningsgrad har jeg forståelsen af.
Huset skal brug varme året rundt, også når solen ikke opavrmer sydsiden, når det er overksyet + nat.

Derfor tænkte jeg forslag 2), er mest optimalt.
Men forslag 1) er også en mulighed, men er ikke sikker på, det er optimalt.

Ja jeg har lidt skippe jordvarme, da jeg syntes der er så mange der siger pt. er tilbagebetalingstiden for lang.
 
allankj1
Nu synes jeg tråden er lidt rodet men hvis du mener at du kan bruge en VGU 250 til opvarmning bliver du slemt skuffet. Det er jo endnu ikke opfundet en evighedsmaskine. Til opvarmning af varmt brugsvand kan den nok gå men ikke til opvarmning af boligen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Emnet med boligventilationsvarmepumper har tidligere været oppe at vende, og jeg vil ubeskedent henvise til en tråd, hvori jeg giver mit besyv med.
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1595&highlight=spand&pid=10092#post_10092

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
VGU'erne er da fine brugsvandsmaskiner men yder 0 til opvarmning. Ergo kan den ikke erstatte gasfyret. Når du nu sidder og sammenligner det ene med det andet, kan det ikke nytte du finder nettoprisen hos www.viharfandemene de billigste dele.dk og så bagefter sammenligner disse med en komplet salgspris incl montage. Det er ikke seriøst.

Regnestykket hedder: VGU250 + montage+ventilationsrør + isolering af disse+ hætte +lyddæmpere osv osv. Der til skal lægges en anden varmekilde, såsom gasfyr eller L/V varmepumpe. Når du så har VGU'en kan du formentlig tillade dig en noget billigere varmepumpe uden VV logik. Men inden du er færdig har du alligevel brugt mange penge og har så lavet en installation med 27 kompromisser og en teenagerfjendsk VV forsyning.

Kan du lave tingene selv, kan du også lave meget af jordvarmen selv. Vigtigt (som med alt andet), få kyndig rådgivning og hjælp. Det koster lidt her og nu, men er en kæmpegevindst på den lange bane.
 
hamselv
Begrebet "ingen" varme har jeg hørt ført - mange gange faktisk. Og laver man et stunt med at nedtone forbruget svarer det til elastikspring hvor vi ikke kender længden af elastikken.

Men man kan gætte. Eksisterende bygningsdele mellem 20 og 30 W/m² sætter du en VGU ind tillæg ca 10-15 W. Dvs 2 - 3 kW med VGU op til 4,5 kW. Tilbygning på 100m² kan du få på omkring 20 W/m² + 10 - 15 ved anvendelse af VGU.

Men hopper du VGU'en over kan du lige skrabe den afsted på en 6 kW'er. Jeg ville nu nok vælge lidt større, dels for at være lidt overlegen på brugsvand, dels for en sikkerheds skyld. Men skal det være knap så dyrt, så en 6 'er og 300 - 350 meter slange. Til ventilation ville jeg så spinke og spare indtil jeg havde råd til en GENVEX ENERGY I.

Men til OR ser vi masser af minimaldimensionerede anlæg, hvor VP'en på papiret er fin. Men de småbruger altså elpatron om vinteren.
 
ks3500
Det var ikke for at samligne pære og æbler. Men en VGU250 til 20kkr kun for VP er noget billiger end VP(til udeluft og jord), og ja de har været deres formål. Og ja med en VGU250 kunne jeg lave en del selv, men de andre løsninger vil jeg nok springe over....

Min mangle viden er klart illusteret i mine spørgsmål, men dog vil jerg gerne forstå.
Min tanke om at udnytte min store solfanger(værelse mod syd) er jeg lidt usikker på, og derfor vil jeg gerne høre om det giver mening at købe en VGU250 til at udnytte min "solfanger"

Den primær opvarmning vil så være enten nyt gasfyr eller VP(ude-luft eller jord).

Derfor så jeg de mest oplagt valg m mulighder

1) VP(udeluft) til varme+ VP(indeluft) til brugsvand
2) Nyt gasfyr + VP(indeluft) til brugsvand
3) noget helt andet
 
hamselv
1) VP(udeluft) til varme+ VP(indeluft) til brugsvand
Skal ud og kigge til sådan et, der ikke duer. Kun 7-8 år gammel. L/V er ikke noget jeg kender for god kvali. Umiddelbart for dyr i driften, med mindre man køber dyrt. Og så ryger hele ideen.

2) Nyt gasfyr + VP(indeluft) til brugsvand
Under ingen omstændigheder. Så ville jeg køre ren gas.


3) noget helt andet
Ja, een ordentlig VP + et godt ventilationsanlæg. Udsugningsvarmepumper hørte til i 70'erne og 80'ernes ikke for tætte huse.
 
ks3500
Tak for dit svar.
1) Jeg syntes jeg har læst en masse der syntes det er okay. Og klart skal det være noget der er ordtlig.
2) Men en VP(indeluft) er vel billiger end gas . især når man tænker på at ofte er stue meget varm pga. solvendt, ja jeg skal faktisk lave styret udsugning for ikke at komme hjem til et for varmt hjem.
3) Her i værløse er der faktisk en del nye hus i nulerne der fik disse udsugningsanlæg som ekstra til lokal-fjernevarme. Deres hus er meget tæt men har ventiler.

Tak for nogle og mange forklaringer, syntes man hører så meget forskelligt:-)
 
hamselv
Måske var jeg lidt uklar i mine udmeldinger, og dette her tastatur er ikke for godt. Men skal prøve at uddybe.

De relativt billige og især de billige L/V ere har vi absolut ikke fornuftige erfaringer med. Og vil man gerne have en LV'er kan man ligesågodt tage skridtet fuld ud og få en der kan det hele.

Prisen for en udsugningsvarmepumpe + installation + rør + isolering render op. Og udsugningspumpen skal helst kunne køre med relativt lille luftmængde, hvilket igen betyder dårlig COP og sølle varmtvandsforsyning.

Og skal tingene være gode løber det op. Det je skal ud og kigge på, hvor økonomien er løbet løbsk, hedder en mærkevare udsugningpumpe (må ikke bruges mere da BR krav ikke kan holdes) + lavpris LV'er der så åbenbart yder nærmest 0, så man nu kører nærmest ren elpatron.

Byggede man idag noget tilsvarende idag af gode sager, render prisen fra een, driftøkonomien bliver lala, idet et moderne hus' driftomkostning bliver for slem med en udsugningspumpe. Man må så heller ikke - ny byg altså.

Bygger du det af billige dimser, kan du måske styre prisen, men driften tør jeg ikke engang gætte på.

Gennemprøvet kendt teknologi ville være mit valg. Og gerne sager med en god garanti, og fornuftige serviceomkostninger.
 
hamselv
...og ikke fordi jeg hadersmå brugsvandspumper, men til mig er de et nummer for pioneragtige. Jeg synes f. eks en Genvex Combi er et særdeles spændende anlæg og rigtig godt lavet. Men VV forsyningen passer ikke her i huset. Knægten ville sikre at alle vi andre badede i koldt vand, hvis han går i bad først. Tænk på at en god gedigen LV'er måske bruger 2 - 3 kvarter på at lave en hel tankfuld badevand hvor udsugningspumpen bruger adskillelige timer. Nu er mit så jordvarme, men ydelsesmæssigt sammenligneligt med vores lille LV'er. Tager man det med den store combitank, har jeg svært ved at se det overhovedet kan tømmes for VV. Men derom senere, har lige solgt et sæt, hvor fruen i huset klynger mig op, hvis ikke der er masser af varmt vand.

Men her kan vi godt lide at få et godt langt varmt bad. Også gerne 6 personer lige efter hinanden.

PS Vores rekord er en 14 kW LV der kan præstere fuld knald på 6 tappesteder i 30 minutter uden at gå i knæ (slingtank). Industrielt går vi meget højere.
 
hamselv
I nullerne gav man stadig lov til bare at suge fra boligerne. Kigger man på driftøkonomien ser det ikke rart ud, idet det tvungne luftskifte er lige så dyrt som transmissionstabet. Det er skidt i et nyt hus. Bevares udsugningspumpen producerer så billigere VV end gassen kan. Men forsyningen er ikke for stærk og idet varmepumpen gerne ville have haft noget mere luft at indvinde fra bliver COP'en ikke for god. Bedre er almindelig passiv genvinding og så selvfølgelig en god varmepumpe en jord eller LV. Men sådan en samlet pakke koster desværre kassen, hvis det skal være top-dollar.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,217,579 Unikke besøg
XHTML CSS