HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
beregningsprogram jordvarme
heine
hej vil lige høre jer hvor finder man et beregningsprogram til jordvarme dem forhandle sider med.
jeg kan ikke finde nogen på nettet.
er der en af jer der lige ind med en jeg kan få?
min mail er heineolesen@gmail.com

på forhånd tak Wink

allankj1
Kender du denne???

Synes ikke den er helt dårlig. Men rigtig rådgivning ville være optimalt

http://www.jordvarme.dk/privat/varmeberegning/beregn-selv.html
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

heine
alle dem på nettet vølund,ivt osv kender jeg, ville gerne har et prof program

Chr
jeg tvivler på, ar de rigtig dygtige og erfarne vil ud med deres beregningsprogrammer. Det er jo en del af deres salgsværktøj at kunne lave så gode beregninger som muligt. Både med hensyn til prisen og forbruget.

Dernæst kommer den difuse faktor, der hedder erfaring. Det er den man bruger til at tolke resultaterne af beregningerne, hvor kan der strammes lidt, og hvor skal der gives et lille nøk mere. Intet instrument eller bereningsprogram er bedre end den der læser og tolker resultaterne.

Få en eller flere af proferne til at lave beregningerne og dimensionere anlægget, så er der størst chance for at du får noget der kommer til at spille.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

hamselv
Vore programmer er online programmer og opdateres løbende - derfor. Vi kan derfor ikke engang give dig en kopi - og må og bør heller ikke gøre det.

Menøhhh hvorfor? Hvis du giver de korrekte indgangsdata, og det hele bliver kontrolleret af den forhåbentlig ansvarlige sælger kan jeg ikke se hvad der kan ske af svigt.

For øvelsens skyld dobbelt kontrollerer vi af og til vore beregninger med en god gammel SBI anvisning til samme. Og som altid - lav det rigeligt - så svigter det ikke. Umiddelbart kan jeg kun se behovet hvis man ønsker at minimaldimensionere, hvilket alligevel er noget vi lader de andre om. Vi deltager ikke i sådan noget, men vægter beregningen og erfaringsgrundlaget (som Allan skriver).

Vil man gerne deltage i disse vægtninger, gør vi det naturligvis sammen med kunden, sådan han kan se hvorfor og hvordan.

hamselv
...og hvad vil du egentlig beregne? Varmepumpens ydelse under forskellige belastninger? Belastningen på jorden? forventet forbrug? Til OR testede man for et par år siden en del forhandleres programmer. Ale disse programmer var ret enige i slangedimensioneringen. Dvs når der optræder forskelle i hvad der tilbydes , er et udtryk for OM SÆLGEREN BARE SKAL HAVE EN ORDRE HJEM. Det var mere seriøst at bede om at se sælgerens ansættelsesbrev og portefølge indenfor erhvervet - altså kortlægge han erfaring. Bevares alle skal lære det, men deltag gerne i beregningerne.Vi deler gerne, men kan ikke udlevere programmerne og den viden vi har i vores hoveder.

heine
det er fordi jeg er en nørd Wink
jeg kan godt lig at regne på ting.
hvis jeg skal lave noget skal jeg helst vide næste alt om det, ellers har jeg det ikke godtFrown
jeg ved alt om flow hastigheder,kw,Kj,Kcal og hvordan man beregne det men kende ikke formel for ud regning af slange (og jeg mener ikke 55 meter * kw pumpe) isolering af et hus og om det er 1 eller 2 plans med eller uden klæder.
har i så en bog(pdf) der stå noget om det så jeg kan læse op på det.
eller en regne eks.

hamselv
Ja jeg har den gamle SBI anvisning liggende. Skal lige finde navnet eksakt. Det er iøvrigt noget der ligner VPO ordningens anvisninger. Man bør dog ikke gå så tæt på stregen som de ynder i disse to vejledninger.

lars-jacobsen
Hvis du gerne vil have lidt læsestof er der jo "Den lille blå om varmepumper":

http://www.danskenergi.dk/AndreSider/Forbrugeren/Varmepumpe.aspx
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Den gamle "klogebog" hedder:

Energiministeriets Varmepumpeforskningsprogram 19,

Installation af små varmepumpeanlæg af Jonas Mørk Thomsen

Udgivet af teknologisk institut december 1985.

Meget af det der står i denne bog, ligner meget af undervisningspensummet fra VPO ordningen, og analyserer man lidt i vore beregningsprogrammer kan du også ane sammenhæng der.

På slangedimensionering anvender du max 5-6,5 W pr meter i gennemsnitsbelastning (+ en anden gammel tommelfingerregel på absolut max 20 W/m). Optagen effekt fra jorden altså. 35 - 45 W/m² jordoverflade. Dette forklare så også, hvorfor gamle anlæg er lidt sløjt dimensioneret med slangelængder. Dels havde man dengang meget sløje virkningsgrader og naturlig deraf mindre energiudtræk fra jorden, set i forhold til nu.

Det første program vi så, anvendte sort/hvidt 15W/m slange. Det vi bruger nu, tager udgangspunkt både i VP'en og i energioptagelsen og i jordens beskaffenhed. Altså sænker du max fremløb på VP'en øger den slangelængden. Der leger vi altid lidt med jordtype og fremløb og runder derefter sommetider pænt op. Problemet er at gennemskue jordbeskaffenheden og gennemskue hvor meget vand og vandtransport der er. Med den systematik sikrer man sig imod at fejlberegne til den gale og "kun" lave fejl til den gode side - altså komme til at dimensionere rigeligt. Dette kommer højest kunden til gode i form af lidt højere brine-temperaturer om vinteren.

Vi lurer altså på programmernes forslag og læner os samtidig op ad erfaringen. Og i "farlige" situationer hvor der ikke er plads nok, checker vi med de gamle regnenormer og vurderer grundigt på især forekomsten af vand.

Eksempler: Et stort hus ned til en fjord. Ikke plads til slange nok. Men noget af slangen kunne komme ned hvor der altid var vand. Kører stadig fint efter tre år. Ikke engang i nærheden af frysninger nogen steder. Et andet sted, for lidt slangelængde, ikke plads til to slangelængder. Turboslange og en lidt længere slange end egentlig anbefalet i een længde. Regnvandsfaskiner nedgravet nær slanger. Kører upåklageligt. Et tredje sted. Meget for lidt plads. Halvdelen nedgravet i vandførende gruslag (rigtig meget vand). Anden halvdel nedpløjet overpå. Selvom VP'en er ualmindelig groft belastet, kører det fint.

Så kompromiser tør vi også, men overvejer dem grundigt.

heine
1000 tak for jeres link Grin så har jeg lidt at læse på.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.

cl3884
Det jeg synes der er problemet med onlineprogrammerne er at man kan ikke lave nogen konsekvensberegning.
Det gælder for eksempel de ellers meget udmærkede programmer fra EnergiNord og Bosch/IVT.
Jeg kunne for eksempel godt lide at vide hvad man ville få ud af at lægge ekstra jordslange ned.
Hvis nu programmet siger der skal 400 meter ned og man vælger at lægge 600 meter ned fordi der nu er plads nok til det.
Hvad betyder det ?
Det må da betyde noget på COP værdien sådan en kold vinterdag at der er 50% mere areal at hente energi fra ?

hamselv
Det er fordi de er grueligt svært at spå om jordbeskaffenheden og vandringen/tilstedeværelsen af vand. I IVT programmet kan du manipulere med brinetemperaturerne. Men det vil bero på gætteri. Når først anlæggene er idriftsat, kan man nemmere beregne gevindsten ved yderligere slange. Men disse øvelser er fyldt med faldgruber. Men vi lærer jo hver dag. Og efterhånden får man lidt næse for at læse landskabet. Jeg bor på en bakketop der består af 30 - 40 cm pottemuld med lillebælt-ler nedenunder. Her er meget frodigt og bønderne har gode afgrøder. Dette tyder på pænt med vand. Men alligevel er vandtransporten så ringe i leret at jeg se kold brine hver vinter. Det på trods af pæn lang slangelængde på 600 meter til en 9'er. Halvanden km herfra, har jeg installeret en 9'er hos en kammerat med 500 meter slange. Også ret leret, men nedenfor bakken mod havet. Større vandbevægelser giver ham højere brinetemp end hos mig.
På den anden side - også halvanden km herfra ligger en anden, med en 6'er, der kører fortryllende på kun 300 meter. Igen må man tro at vandvandringen er et gode.
En af de positive havde vi i vestpå, hvor geologerne meldte om ren pulversand. Man havde så kun boret hvor huset skulle ligges. For at sikre at vi ikke fik meget kold brine, beregnede vi at 700 meter ville være nødvendigt. Ved selve nedpløjningen kunne vi så konstatere ler-banker under sandet. Dette skaber så åbenbart regulære søer under sandet, hvilket har medført særdeles flotte brinetemperaturer.

Så følg devicen - regn og regn. Og put så rigelig slange i. Nyd derefter resultatet, hvis brinetemperaturen bliver lidt højere end estimeret (vi har altid højere brinetemperaturer end beregningsprogrammet bruger). Men hellere overraske kunderne positivt end negativt.

cl3884
Det er klart der er mange forskellige overvejelser forbundet med fastlæggelse af slangelængde når man som leverandør skal rådgive en potentiel kunde.
Jeg ønskede såmænd bare at kunne se den teoretiske effekt af en ændret slangelængde i den samme jord og under samme forhold. En "alt andet lige" betragtning.
Jeg har som før nævnt prøvet forskellige online programmer og synes ikke lige det ser ud til at der kan manipuleres på ret meget omkring selve varmepumpen. Programmerne foreslår en varmepumpe og en slangelængde - færdig.
Men det er måske "forhandlerprogrammet" man kan ændre på brinetemperaturerne ?
Hvis det er et offentligt program ville jeg være meget glad for et link.
Det naturlige vil vel altid være at runde op til en maximal kredslængde hvis pladsen ellers tillader det?

hamselv
Det er et forhandlerprogram, og det er online. Dvs det kræver oprettelse at få lov til at bruge dette. Men man eksperimentere med husets egenopvarmning, forskellige max fremløbstemperaturer, forskellige briner og temperaturer, forskellige slangedimensioner, forskellige jordtyper, forskellige varmepumper. osv osv. Som jeg nævnte tidligere for Heine er kunder velkomne til at få beregningen at se ude hos dem selv, eller se hvad og hvordan vi gør hos os.

Måske skulle vi gentage foredraget undertegnede holdt på Energiakademiet på Samsø. Der gennemgik vi hele proceduren og sagsforløbet, fra start til slut. Det holder jeg da gerne igen! Eventuelt i opdateret udgave.

lars-jacobsen
@cl3884:
Der er lidt omkring konsekvens af forskellig slangelængde i denne gamle rapport:
http://www.vagntanderup.dk/pictures_org/VP_projekt_335-48.pdf
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.