HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Cirkulationspumpeindstilling
Lond
Jeg bakser lidt med mit nye gulvvarmeanlæg som forsynes af en IVT 8 kw green line. Det kører fint men hvordan skal cirkulationspumpen stå for at få mindst energiforbrug? Fremløbstemperaturen som reguleres ved en termostat der sidder lige foran fordelerrøene skal vel være så lav som muligt og det bliver den vel bedst ved at køre på trin 3 på lavenergipumpen fra Grundfoss ? eller sparer jeg mere ved at køre på trin 1 med en lidt højere fremløbstemperatur?
Jeg har gulvarme i spånplader med aluminiumsfordelingsplader.
 
hamselv
Hvis du har en Greenline hedder den formentlig HT+7 eller 9. Kører du med buffer eller uden? Optimalt trim hedder en pumpehastighed der medfører en forskel på GT 8 og 9 liggende mellem 5 og 10. Regner du på det giver trimning af pumpen almindeligvis for lidt. Skifter du til A pumpe kan du hente lidt, men kører du med buffer er det ret sølle hvad du opnår.
 
Lond
Jeg har en buffer og en lavenergipumpe og ja det er vist en 9er
 
hamselv
Optimalen på energiforbrug (hvis man jagter promiller), tror jeg er: Buffer med VP'en (dette så med det men, at en gammel Greenline der kører direkte på en gulvvarmemanifold, trimmet så ved drift af to kredse (der så få afmonteret deres telestater), har man en delta T på 10°. Så falder delta T ved drift af yderligere kredse, og man er pisket til at få trimmet udekompenseringen til at passe. Det er rigtig fint. Kører man så på ren (helst indstøbt gulvvarme), er det driftmæssigt mindst ligeså godt som en kæmpe buffertank.

På let gulvvarme ville jeg foretrække en buffer min 100 liter. Hvis det er en gammel Greenline trimme til delta T ret tæt på 7°, hellere lavere end højere (husk at checke på VV produktion også). Derefter ville jeg smide shunten og der til hørende pumpe ud, og bruge en Wilo pico til at føde manifolden direkte. Så finder du lavest brugbare kurve og så burde det være topdollar.
 
hamselv
Så er det jo nemt. Trin et: Stil varmebærerpumpen til drift med kompressor (besparelse mellem 65 og 75% på den pumpes elforbrug). Trin 2: Er der ingen radiatorer - pil shunten og shuntens pumpe af (kommer så lidt an på husets størrelse og hvilken pumpe du har mellem buffer og shunt). Er trægulvene særligt følsomme så monter evt max termostat og på EXT1 indgang med blokering af varme.
 
hamselv
Greenline HT+9 = en af de dejligste varmepumper. Bortset fra pumper der er dyre driftmæssige. Men simpel teknik og en af verdens bedste varmepumpekompressorer (Mitsubishi Electric). Lydmæssigt noget af det allerbedste. Har selv en.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,617 Unikke besøg
XHTML CSS