HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Program til læsning af Vølund log-filer
AsbjornHN
Hej

Jeg har lavet et lille program til læsning af log-filer fra min Vølund F1245 jordvarmepumpe. Hvis der er nogen, der er interesseret i at benytte det er i velkommen.

Programmet kan indtil videre:
- Åbne og læse en log-fil
- Plotte brine temperaturer (BT10 og B11)
- Plotte frem- og returløb inde (BT2 og BT3)
- Beregne middel temperatur ind under drift af pumpen
- beregne driftstid (timer per døgn)

Med tiden får jeg nok udbygget programmet så det kan en del mere, men man skal jo starte et sted. Programmet er skrevet ud fra log-filerne fra min egen varmepumpe, som kører software version 1768. Andre versioner understøttes muligvis ikke, men det kan nok løses! Jeg modtager gerne forslag til forbedringer: fx mulighed for at åbne flere log-filer på en gang. Programmet kan hentes her:

https://www.dropbox.com/s/3zzji87h0b4ipct/Volund_LFR.exe

God jul Smile
Asbjørn
Anlæg: Vølund F1245, 8 kw, 430 m slange i blandet jord: noget af jorden er leret og andet er "normal"-jord. UKV-100 buffetank. Installeret i foråret '12. Hus: 187 kvm Skagenshus fra 1976. To plan med gulvvarme i underetage og radiatorer ovenpå. Tidligere olieforbrug, ca 2200-2400 L. Varmepumpens el-forbrug det seneste år 4800 Kwh (Feb 2013-Feb 2014).

mureren
Super initiativ!
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367

quimby
Rigtig fint.
Jeg kan køre de to "vis brinetemp" og "vis frem- og retur inde".

De andre viser ingen data, heller ikke "beregn driftsstatistik"

Man skal vel vælge de rette parametre i loggen? Hvilke har du slået til? Jeg har også vers 1768.

Jeg ved, at ingen anlæg og driftsvilkår er ens, men for en novice som jeg vil nytten af data afhænge af hjælp til at spotte anormaliteter - altså en slags "normalværdier" eller "grænseværdier". Kan det mon lade sig gøre?

Men ja super initiativ.

mvh
quimby
F-1245 6kw, 250 meter slange i to lag. 192m2 energikl 1 med fuld gulvvarme. 7 pers i fam.

AsbjornHN
Tak for tilbagemeldingen. Jeg har egentlig mest skrevet programmet for at

@quimby: Du har nok ret med hensyn til valgte parametre. Kan man selv vælge log-parametre på varmepumpen? Problemet ligger i den måde jeg importerer data fra logfilen, hvor jeg refererer til kolonne-nummeret. Jeg kunne forestille mig at fx en indeføler vil betyde en ekstra kolonne i logfilen, hvilket vil få programmet til at fejle (jeg har ikke indeføler). Min pumpe logger 20 parametre såsom: Dato, tid, version, BT1, BT2,.... Jeg går dog ud fra at BT# altid betyder det samme på Vølund pumperne, fx BT1 = udeføler. Jeg kan prøve at lave en ny importfunktion, hvor programmet selv finder kolonnenummeret for hhv. BT2, BT3, BT10, BT11. Derudover benytter jeg kolonnen "Relays PCA-Base" til at registrere hvornår kompressoren er i drift, så den skal den også selv finde.

Mvh Asbjørn
Anlæg: Vølund F1245, 8 kw, 430 m slange i blandet jord: noget af jorden er leret og andet er "normal"-jord. UKV-100 buffetank. Installeret i foråret '12. Hus: 187 kvm Skagenshus fra 1976. To plan med gulvvarme i underetage og radiatorer ovenpå. Tidligere olieforbrug, ca 2200-2400 L. Varmepumpens el-forbrug det seneste år 4800 Kwh (Feb 2013-Feb 2014).

AsbjornHN
Nu er der en ny version, som sandsynligvis retter problemet Smile

pmp
@AsbjornHN
Noget af en opgave du har påtaget dig. Der har været lignende svenske programmer fremme, men når Nibe kommer med en opdatering, så går det galt.
Version 1768 er allerede historie - seneste er version 3105R4, og så er der ændrede overskrifter på flere kolonner.

Jeg vil foreslå dig at vise alle kolonner fra filen, og lade brugeren selv vælger de kolonner der skal på grafen - så er du ude over mange problemer med forskelligt tilbehør og softwareversion.

Jeg prøvede lige dit program på en 1768 fil fra i sommer, hvor der kun var varmevandsproduktion. Så viser den fejl - og ingen drifttid. Så hvad med en rubrik for kode 15 også.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

AsbjornHN
@pmp: Som jeg skriver, så er programmet egentlig også kun tænkt til eget brug, men hvis andre kunne have nytte af det, så stiller jeg det med glæde til rådighed. Det har ikke været planen at lave det forkromede Vølund program. Jeg synes blot at det var nemmere at skrive et lille program end at åbne log-filerne i Excel og så plotte dataene efterfølgende. Det er første år med jordvarme i dette hus og jeg vil derfor gerne kunne følge med i fx brine-temperaturer og driftstider, mm. Jeg synes nemlig at mine slanger blev lidt hurtigt kolde her i efteråret… Lige nu ligger de omkring 0 ind og -3 ud ved slut af kørsel. Til foråret skal jeg have fjernet en nedgravet olietank på forsiden af huset og når den er væk ryger der nok 200 m slange mere i jorden (olietanken ligger lidt i vejen).

Tak for input omkring kode 15 Smile. Jeg har måttet gætte mig frem til betydningen af koderne i log-filen. Uheldigvis har den log-fil jeg brugte til ”model” ikke inkluderet varmtvandsproduktion, så derfor gik jeg ud fra at pumpen kun skiftede mellem kode 2 = off og kode 7 = on. Jeg går ud fra at kode 7 betyder varmeproduktion og kode 15 varmtvandsproduktion. Dette er nu inkluderet i den version der ligger på dropboxen.

Godt nytår herfra
Asbjørn

pmp
@asbjornHN
Det var nu også for din egen skyld jeg foreslog disse ændringer.
Jeg kan kun anbefale, at du anvender seneste softwareversion, og så kunne du slippe for at skulle ændre programmet. Nibe kommer løbende med opdateringer (jeg har skifter 7 gange).

Varme og varmtvand skal optimeres hver for sig, så Jeg syntes du skulle regne drifttid til varme og varmtvand seperat.

Når du skal optimere varmtvand kunne det være en ide, at kurven kunne vise varmtvand top og bund.
Når du skulle se på dit flow ved varmeproduktion kunne det være godt at få BT25 med (hvis du har den). Senere vil du nok også få lyst til at se på forskelle på BT 12, 14 og17 - i forhold til andre følere, osv osv. Det var derfor jeg foreslog, at man kunne klikke de kolonner af, man ville se.
Da jeg begyndte var det også kun nogle få kolonner jeg brugte (der var nu heller ikke så mange i de tidligere softwareversioner), men man lære jo hele tiden. Der er jo en grund til, at logfilerne indeholder alle de "dejlige" data.

-----------------------

Din brinetemperatur er nu ikke så dårlig - jeg har været nede på -1,9 ind da det var værst i denne måned. Det har også været mindste brine ind de andre år. Selvfølgeligt vil du få lidt ud af 200 m ekstra - men hvad vil det koste ?
Du kan sikkert spare den samme ved optimering på varmesiden - og der er nok langt billigere. Med både gulvvarme, radiatorer og 100 liter buffer, er der normalt meget der kan optimeres.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

AsbjornHN
@pmp: Det er en god ide med mulighed for at plotte vilkårlige data. Når jeg får lidt tid, vil jeg inkludere en knap, samt et par tekstfelter, hvor man kan indtaste et BT nummer i. Jeg har selv BT1, 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12, 14, 17 & 25. Jeg skal vist lige konsultere manualen igen før jeg ved hvad de betyder.

Kan man selv hente og opdatere firmwaren? Jeg synes ikke rigtig at jeg kan se noget på hjemmesiden. Ellers går jeg ud fra at installatøren gør det ved service.

Man kan i øvrigt zoome på grafen. Klik og træk med musen.

AsbjornHN
Så kan man selv vælge hvilke temperatur-følere man vil se resultater for. Jeg har inkluderet en forklaring til de forskellige BT-koder. Det var dog ikke muligt for mig at finde ud af hvad alle betyder/hvorvidt de eksisterer.

Mvh Asbjørn

kla
BT1 Udeføler
BT 2 Fremløbsføler
BT 3 Returføler ved kondensator
BT 6 Varmt vands påfyldning
BT 7 Varmt vand visning
BT 10 Brine Ind
BT 11 Brine ud
BT 14 Varm gasføler
BT 15 Væsketemp Kondensator
BT 25 Eksternt fremløb
BT 50 Indeføler

det var vist alle de der er tilsluttet uden ekstraudstyr.

Bemærk at der er flere følere hvis der er monteret sol, ventilation, pool eller andre tilbehør
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

AsbjornHN
Mange tak for input. Jeg har lavet en knap, som viser betydningen af de forskellige BT-koder. Hvis der er flere følere med anden BT-kode burde programmet selv finde dem sådan som det er skruet sammen nu. De skulle så gerne fremgå af tabellen nederst på programfladen. Ved hjælp af "plot vilkårlig BT" kan temperaturene også vises på grafen.

Jeg har desuden lavet en knap "kopier graf", der laver en kopi til windows' clipboard. Den kan så indsættes i paint, hvis man vil gemme filen som et billede.

pmp
@asbjornHN
Jeg kan se du har fundet menu 3,1 på varmepumpen - med angivelse af de enkelte BT-nr. Udover det "kla" skriver logges BT12 og 17 - derimod ikke BT 15.

Jeg syntes du skal bede Vølund om seneste softwareversion - det er det letteste og de kan altid skaffe den.
Andre metoder findes, men ændres tit og ofte. (PM på vej).

Når du får version 3105R4 er der ændret i kolonneoverskrifterne. På min er der kommet "EB100-EP14-" foran BT3, 10,11,12,14 og 17. Sådanne ændringer må også forventes fremover. Så selvom du ikke har nogen form for ekstraudstyr på, bliver din log alligevel påvirket af den udvikling der sker fra Nibes side. Det var derfor jeg foreslog, at man valgte de kolonner der skulle på grafen - Et flueben i en rubrik over kolonnen, ville være optimalt. Så slap du for nogle ændringer af din Pi-version. Du kan ikke forvente de starter med "BT". Lige nu kommer der fejl hvis man prøver med en log fra en 3105R4 - nok fordi den ikke kan finde BT-nr. (På en ver. 1768 går det fint - også med f.eks. BT50)
Metoden kunne også bruges hvis du f. eks. ville se om der havde været alarmer. Op på grafen med den kolonne - og den skulle så være 0 hele døgnet.

Du må gerne låne en logfil fra ver. 3105R4 af mig - bare sig til.

God zoom-funktion, selvom der tog mig lidt tid at finde ud af zoom-ud-igen.

Jeg bruger net-book (1280x600), og ser derfor max ned til 2. linier af loggen, så hvis du har noget derunder har jeg ikke set på det.

ke_dk
spændende opgave du har gang i der. Jeg får også en fejl når jeg forsøger at åbne en log fil fra min pumpe.
Hvis du er interesseret i lidt hjælp kunne jeg godt finde på at kaste lidt tid efter det (er sw-udvikler).
Vølund F1245 8kw - 350 meter slange
2 x SMA Sunny Boy 3000 TL-21 - 48 stk. 195w paneler

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.