HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
geotherm
nijop
Status på 34 dage med Geotherm:

forbrug: 1195 kwh el, ca. 35 kwh/dag - udbytte: 4197 kwh. COP: 3,5
310 drifttimer, 2014 start/stop
brine temp ind; 5,8, - ud; 4,2.

Bortset fra lang leveringstid på Allstor beholderen er montering og opstart forløbet helt uden problemer.
Geotherm 141-3, 2x300 meter slange, 300 l allstor buffer. bimåler på varmepumpe
160 kvm grundplan og 90 kvm 1. sal,
90 kvm gulvvarme og radiatorer på 1. sal.
brændeovn og solvarme, 60 vaccumrør.
solceller 7,1 kw 45 grader sydøst.
tidligere forbrug på ca 2000 l fyringsolie + brændeovn og solvarme

pmp
Et godt eksempel på dårligt installation/justering.
9 minutter pr. start i december ?
Du skulle ikke have ventet på den buffer
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

nijop
Pumpen er startet op og indreguleret af en montør fra Vaillant, umiddelbart regner jeg med at det kører - men jeg har også undret mig over de mange starter. Det må vel være muligt at ændre temperaturdiffencen mellem start og stop (større difference)? Eller er der andre gode Ideer?

lolliken
Tak skævben!! Med så mange start/stop, næsten 60 pr. døgn, får du da hurtigt slidt den kompressor op.Shock

Du kunne jo evt. kontakte leverandøren og høre hvor mange start/stop de forventer du max må have på dit anlæg i døgnet. Og når du så hører deres bud/anbefaling kan du bede dem om at få dit anlæg til at opføre sig som det skal.

Du skriver endvidere at din COP har været 3,5. Hvordan har du målt dette? I dit tidligere indlæg i en anden tråd nævner du at Geotherm’en skulle have COP omkring 5, så her er der vel også noget som ikke helt er i mål. Lad os høre hvad det udvikler sig til.

Mvh Lolliken.
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.

allankj1
Undre mig mest over at du på 310 driftstimer kan forbruge 1.195 kwh. Det svarer til at pumpen forbruger 3,85 kwh i timen. I følge databladet for pumpen bruger den 1,3 - 1,7 kwh i timen når den laver varme. Hvis vi siger 1,7 giver det 527 kwh plus det forbrug der kommer til cirkulationspumper.

Er du sikker på der ikke er en elpatron der hjælper??

Mht. længere kørsler ja så er det rigtigt at ændre på temperaturdiffencen mellem start og stop.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

nijop
tak for respons'en. Jeg har taget kontakt til Vaillant, men får først svar på mandag. COP er ud fra forbruget af el og den samlede producerede energi ( vamt vand trækker ned på gennemsnittet - et COP på op til 5 nåes kun ved lav fremløbstemp.)

Som jeg læser databladet (men måske er jeg forkert på den?) bruger model 141-3 omkring 3 kwh så strømforbruget passer vel nogenlunde. Ifølge betjeningspanelet er elpatronen afbrudt. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvorledes temeraturdifferencen øges, men det kan jeg vel spørge Vaillant om på mandag.

nijop
jeg har lige checket forbruget; standby = 14 watt, drift = 3500 watt

allankj1
Er det en 14 kwh pumpe du har??? I så fald forstår jeg bedre dine korte driftstider.

Bruger du stadig brændeovn og hvor meget brænde bruger du om året og hvilken type brænde er det. Hvor mange m2 solfangere har du???
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
14 kW vp til 250 m² og et førforbrug på 2000 liter olie ???!?!???? Den beregning vil jeg gerne se!

14000/250 = 56 W/m² hvilket lyder som noget der er temmelig dårlig isoleret! Den rette rådgivning havde været efterisolering + tætning, nye vinduer osv.

Dernæst krydsberegning fra 2000 l/olie ->varmetab på omkring de 6 kW. Tillægger vi så lidt træ kan vi måske snige den til 8 kW. Solfangeren med og vi kan måske tune den til 10 kW (sv til 40 W/m²). Kommer vi højere ville det have heddet efterisolering, idet vi ikke havde anbefalet 14 kW til et 250 m² hus! Det lyder lidt somom der er nogle oplysninger vi mangler.

Såøhhhhh den beregning ville jeg gerne se. Det lyder som en ualmindelig grov overdimensionering, med mindre vi taler et ret heftigt brændeforbrug. 14 kW sætter vi jo i gamle huse, der er langt større, der havde et førforbrug på det dobbelte. Og bruger så iøvrigt mere end 600 meter slange! Det passer bedre til en 10 kW'er. I særdeleshed hvis varmepumpen kan præstere en høj COP.

allankj1
Nu kender vi jo hellere ikke noget til hvordan systemmet styres i huset med telestater og radiatorventilen. Har nijop forstået at en varmepumpe ikke skal styres på samme måde som et oliefyr. Måske masser af flow kan betyde at der kan skrues ned for varmekurven. Mon der er monteret bypass??? Dog ingen tvivl om at umiddelbart virker pumpen riglig stor til huset. 310 timer på 31 dage er 10 timer om dagen i snit hvilket jo ikke virker af meget i december.

hamselv
Næh december var jo temmelig kold og væsentlig højere antal drifttimer havde da været mere passende. Men som nævnt ser det ud til der er forhold vi ikke kender! Jeg selv varmer på noget lignende areal og har en 9 kW'er. Den kører suverænt under de forhold vi havde i december, men lange drifttider og ganske beherskede start/stopper. Men nu har den så også en god stor buffer og en god stor VV beholder. Nu er der ingen sladrehank i min, men gætter på 2 - 3 starter pr døgn til brugsvand (min VV beholder har et stort indhold af kedelvand, der medfører at GT 3 fortsætter med at stige et stykke tid efter VP'er stoppet med VV). Dernæst går der laaaaang tid inden den begynder at droppe. Og med en hysterese lidt højere end standard, så svinger det bare! Så min erfaring - en tank med relativt meget kedelvand i kappen, og så er du ude af pjatkørsel-bøvlet.

Så drømmeanlægget vi bestiller på mandag (når vi har vundet i lotto), hedder to små EQ'ere. Genbrug af mine tanke. Så bliver det rigtig sjovt! Den en VP primær på brugsvand, den anden primær på opvarmning. Og selvom så en bette EQ er lidt brystsvag på brugsvandet, udjævner tilstrækkelig volumen dette. Og kaskade kobling på varmesiden sammen med en tilstrækkelig volumen, at start/stop tider skal blive rigtig gode. Og når jeg så er så rig, skal jeg eje et sæt Velux fangere (bare for at lukke munden på min kammerat, der altid og gerne fortæller hvor godt hans kører).

allankj1
December var jvf. www.graddage.dk 9,2 % koldere end for en normal december.

Mit forbrug var 8% højere end beregnet. Så det hele passer fint hos mig.

Uden at hænge nogen ud kunne det tyde på at leverandøren har valgt en for stor pumpe. Så kan man jo tænke lidt på at hvis størrelsen af pumpen er forkert er der så andre ting der er lavet forkert i installationen-

sasser
Mit olieforbrug lå på1800 liter. Har ca 8 starter pr dag.Det tyder på at din vp er overdim.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.

nijop
Det er spændende at læse jeres bidrag og blive lidt klogere på det hele. Jeg mangler også at give lidt flere oplysninger; huset er fra 1936 med diverse om og tilbygninger. Der er efterisoleret op til 300 mm på loft, 200 på skråvægge, alle gulve er renoverede med isolering efter gældende normer . Olieforbruget var som nævnt på (max) 2000 liter. solfangeren består af 60 rør og dækker varmtvandsbehovet om sommeren, overskydende varme går i gulvvarme (solvarmen har været frakoblet i hele den omtalte driftperiode). Brændeovnens varmeværdi er svær at opgøre, vi bruger meget forskelligt brænde og varierende mængder.

Med hensyn til beregningen af pumpens størrelse, er den foretaget af en sælger/tekniker fra Vaillant. Hans beregning af varmebehov var op til 12,8 kw. Derfor 14 kw pumpe, han anbefalede 500 liter buffer, men pladsforholdene er kun til 300 liter. Monteringen er foretaget af lokal vvs mand, indregulering/opstart er foretaget af Vaillant-montør.

Jeg har ikke ændret på indstillingerne indtil forleden (i forventning om at det var OK) men fredag gennemgik jeg alle indstillingerne. Jeg "faldt over" sænkningstemperaturen, der var indstillet til 12 grader, fabriksindstillingen er angivet til 15. Jeg ændrede den til 15, hvilket har givet 34 starter på 19 timer siden. Men vejret er relativt mildt lige nu, så måske har det ikke gjort nogen forskel - så vidt jeg kan forstå, handler sænkningstemperatur om f.eks. natsænkningsperioder, men det kører vi ikke med.

hamselv
Synes stadig 12,1 kw -> 48,4 W/m² lyder ekstremt højt gættet.

Ud fra din beskrivelse ville olieforbruget uden brændeovn og sol, formentlig ikke overskride 3000 l/olie eller?????

Almindelig fornuftigt renoverede huse ligger med et varmetab på mellem 30 og 40 W/m². Nogle endda under 30 W. Dvs varmetab på 7,5 - 10 kW.

hamselv
Samtidig vil belastningen på jorden (såfremt varmepumpen faktuelt kører med COP på 5, være 14 x 0,8 / 600 * 1000 = 18,7 W/m slange som max. Det vil jeg kalde at dimensionere ret tæt på kanten. Det redder så slangen at behovet i realiteten ikke er så stor, men det må så beklageligvis som du skriver giver noget start stop.

300 liter buffer burde nu kunne dæmpe det. Går ud fra at bufferen er parallelkoblet med varmepumpen. Ifald ja, har du en ladepumpe mellem VP og buffer og en varmebærerpumpe mellem varmekreds og buffer. I fald ja, ville jeg sikre mig at ladepumpen kun kører sammen med kompressor. Jeg ville dobbelt checke at tilslutning er sket korrekt - dvs fra vp til top af tank - og fra tank til varmekreds fra top. De to returer ind i bund. Du burde kunne mærke/måle om dette er tilfældet. Så vil næste øvelse hedde at sikre at ladepumpen yder lidt mere end varmekredspumpen, således at bufferen fyldes helt inden stop af vp. Ved stop vp, skal vandflowet henover VP gerne stå stille - altså så du ikke har falsk flow her. Så burde du dæmpe start/stopper ret voldsomt. Kører du også VV? og er det på en spiral i VV beholderen? Er dette tilfældet vil det normalt være ret problematisk, idet normale solspiraler ikke er i nærheden af at kunne klare varmepumpens ydelse.

allankj1
Ja det lyder til den pumpe er noget kraftig til huset. Men det er vel altid farligt at regne når der bruges brænde som en del af opvarmningen. Bruges der stadig brænde til opvarmning eller er man stoppet med dette??

Står alle radiatorer og gulvkredse åbne hele tiden ???? Hvis ikke de gør så prøv at skru op for alle kredse og radiatorer. Bliver der for varmt i huset så sænkes varmekurven hvilket igen vil give bedre økonomi.

allankj1
Kan du ikke fortælle lidt om hvor mange m3 du cirka brugte pr. år.??

hamselv
Hvis du vil udnytte bufferen aktivt kan det ikke nytte at jage højere flow på varmekredsen. Da den er sammensat af gulvvarme + radiatorer går det ikke blindt at åbne alt. Formentlig kan du trimme VP'en efter overetagens radiatorer, men bliver nok fornuftigt nødt til at shunte undertagens gulvvarme. Alternativt lade telestater lukke efter behov.

allankj1
Du må vel ha oplyst et eller antal m3 brænde til dem der lavede beregningen ??? 1 kg træ svare cirka til ½ liters olie svarende til cirka 5 kw.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.