Jeg læser så mange tråde om folk, der har en eller anden slags problemer med varmepumper. Jeg vil såmænd bare dele mine POSITIVE erfaringer med jer, som kommende brugere af varmepumper kunne tænkes at gøre brug af.
I mit hus på 181 m2 fra 2009 (isoleret efter alle kunstens regler og varmegenvex installeret) har vi en jordvarmepumpe på 6 KW fra Vaillant. Modellen hedder VWS62-2. Der er dog ikke monteret seperat måler på pumpen, så vi kan ikke sige, hvad dens forbrug præcis er, men jeg kan sige, at HELE husets el-forbrug i 2011 og 2012 var hhv. 5000 Kwh og 4600 Kwh! Nuvel - vi bor kun 2 voksne i huset, og vi er udmærket klar over, at forbruger stiger, den dag børn og teenagere kommer ind i vore liv :-)
Alligevel er jeg intet mindre end imponeret over et så lavt el-forbrug. Lad os blot antage, at der ud af 2012's forbrug på 4600 Kwh gik ca. 2000 Kwh til "almindeligt el-forbrug" - altså lamper, hårde hvidevarer, TV osv. Så har varmepumpen jo kun forbrugt ca. 2600 Kwh på et helt år. Det svarer til 5000 kr - for opvarmning af brugsvand og 181 m2.
Afslutningsvis et spørgsmål til eksperterne herinde: jeg synes, at pumpen til tider har mange start/stop, og de varer nogle gange kun 5-10 minutter. Jeg har læst andre tråde om det samme "problem", hvor andre bruger mistænker, at deres pumpe er for stor til huset. Men en 6KW som min bør jo være passende til huset, tænker jeg. Kan jeg ændre noget i dens indstillinger for at ændre på start-stop, eller er det, som det skal være? Når kulden rigtig bider, er der dog længere mellem start-stop, og pumpen kører længere tid ad gangen.
Ortoft
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.