HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energibrønd
skov
Er der nogen som har bruger erfaring med energibrønd, skrå 40 meter boring?

Overvejer denne løsning, selv om prisen er høj, men mangler uvildige referencer.

Har desværre begrænset areal og tvivlsom jordkvalitetfor for almindelig jordslange.
Areal max 315 m2, plads til 245 m slange med afstand på 1,2 m.
Opvarmet etageareal 230 m2, beregnet varmetab på 4kw, ved -12 grader udv. og 20-23 grader indv, varmt vand for ca. 3 personer.
Det beregnet varmetab stemmer overens med det faktiske olieforbrug.

Andet sted, i dette forum, tales der om jordslanger i 2 lag.
Hvordan stemmer det overens med VPO's (varmepumpeordningen) kvalitetskrav?

mvh
Skov

RSB
Jeg har en...

Er den 6. i Dk der fik en og har nu lidt over et års erfaring.
Hvor bor du og hvad vil du vide ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile

skov
Uddybende spørgsmål til RSB's energibrønd, skrå 3x40 m boringer.

Hvad er din spidsbelastning på dine 3x40 m skrå boringer?
Hvor gammel er boringerne?
Hvilken jordbundsforhold har du?
Din JVP 6 vario findes ikke hos Nilan, er det et udgået produkt?
Lever boringerne op til dine forventninger og det lovede?
Hvem har lavet boringerne?

Bor på Vestsjælland.

mvh

Skov

RSB

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2014&pid=13892#post_13892]skov skrev:[/url]

Uddybende spørgsmål til RSB's energibrønd, skrå 3x40 m boringer.

Hvad er din spidsbelastning på dine 3x40 m skrå boringer?
Teoretisk er det 6,5 kW, men pumpen kommer aldrig derop. Borefirmaet garanterede på det tidspunkt mine boringer blev lavet 1,75kW pr. streng. I virkelighed er det kapaciteten der er interessant.
Når udetemp. er 0C. ligger pumpen på 10-15% og 15-20% når udetemp. er -5, 25-30 % ved -10C
Anlægget er lidt overdimensioneret til husets nuværende størrelse, men der er en tilbygning på vej.

Hvor gammel er boringerne?
De er fra sommeren 2011

Hvilken jordbundsforhold har du?
Der er ler de første 6-9 meter (boremeter, vinkel 65gr.), herefter begynder "københavner kalklaget" helevejen til enden. Ca. 50% af mine boringer er i vandholdig kalk, det vil sige at brøndboren faktisk blev nød til at pumpe vand op ad borehullet fordi der var for meget vand, normalt tilføres der vand til boret.

Din JVP 6 vario findes ikke hos Nilan, er det et udgået produkt?
Nej det er en helt ny frekvensstyret model.
Den sidder i en Compact P. http://www.nilan.dk/Admin/Public/Download.aspx?File=Files%2fFiler%2fDownload%2fDanish%2fDatablade%2fBoligl%c3%b8sninger%2fCompact-P_datablad.pdf

Lever boringerne op til dine forventninger og det lovede?
Indtil videre ja, sidste vinter var den lavest brine tilbageløbstemp. -1 C.
I år har den ikke været under 0 C. endnu. pt. er den 2 C.
Jeg så muligheder i energibrønden, fordi boringerne også ville egne sig til køling.
Min skumle plan går ud på at sætte et væskekølet system bag på mine solceller og bruge varmen til at forvarme brugsvand om sommeren og herefter føre væsken ned i brønden og forhåbentlig akkumulere overskudsvarmen der, samtidig med at fremløbet til solcellerne køles yderligere.
Derved skulle solcellernes effektivitet stige med op til 20% og samtidig forhåbentlig mindske strømforbruget til brugsvand og samtidig tilføre energi til brønden som kan gemmes til når der er brug for den.

Hvem har lavet boringerne?
HEF / Multiflex, de eneste på det tidspunkt der tilbød skråboringer.

Bor på Vestsjælland.
Grunden til at jeg spørg er, at efter de havde lavet min boring måtte HEF/ Multiflex erkende at maskinen ikke var så velegnet til at bore i kalk med og hævede prisen.

mvh

Skov

Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.

hamselv
Ideen med køling af solceller har Hans Sonne - dengang Vindby Miljø også leget med. Tror han lavede et eller andet sammen med Bjarne fra Fyns Varmepumpecenter. Utrolig interessant ide. Men vær obs på at spritbrine ikke er hensigtsmæssig til højere temperaturer. Men du kunne selvfølgelig også overveje en mellemveksler og så bruge glykolvand bag panelerne. Glykol ville så være stærkt uhensigtsmæssig i brønden. Så mellemveksler tror jeg er klogt!

RSB
sorry for at gå OT...

Hvorfor er spritbasseret væske så uegnet, tænker du på brændfaren ?
I tilfælde at glykolvæske vil jeg så skulle bruge 2 vekslerer ... hmmm lidt irriterende.
Jeg er godt klar over løsningen måske ikke er så kommercielt interessant, med de små udgifter vi efterhånden har til energi vil det nok tage lang tid at tjene hjem.
Jeg gør det for sjov skyld.
Planen er at starte med et par celler og måle på hvor meget det giver inden systemet skaleres op til alle celler.

hamselv
Varmer du spritbrine op over 20° er den antændbar. Ligeledes kan jeg øjne et problem ved meget varme temperaturer, hvor spritten afdamper og du riskerer gaslommer med spritbrine. Iøvrigt kan du ikke ukritisk køre varm brine ind i bagdelen af varmepumpen. Det er den ikke beregnet til. Men ideen lyder ikke ueffen. Nok derfor Sonne også havde fat i den.

RSB
IPA' s kogepunkt ligger ufortyndet på 78 -82C så gas kommer der nok ikke i slangerne.
Kan brinen overhoved brænde ved en 30% blanding ?

Jeg vil ikke køre den solcelle opvarmede brine direkte i VP'ern, men i varmtvandsbeholderens solfangerspiral og derefter ned i jorden inden den kommer i VP'en

no100
Hej RSB
Du bliver nød til at vælge enten vvb. eller brine slangen, det andet er useriøst.
Hvis du køre varmen ned i jorden vil brinen aldrig nå 30 c. men det vil med din brønd kun gavne solsellerene og kortvarigt vp., hvis du vælger vvb. Kan du god komme noget højre men så falder ydelsen på solsællerne.
No100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

RSB
Hej No100.

Du har ret, jeg har heller ikke tænkt systemet helt gennem endnu. Det ville også være urealistisk at opnå en deltaT på 30 C fra når brinen kommer ind i solceller på lad os sige 8 C og til brinen forlader cellerne med en temp. på 35-40 C inden den går ind i vvb. Så stor deltaT vil betyde flowet er for lille og vil resultere i uens køling af cellerne.
Lad os sige at man med bare 25% af solproduktionen (selvfølgelig der hvor effekten er størst er cellerne også varmest) kan øge effekten med 20%, kan et 6kW anlæg så yde 7,2kW.
Det årlige produktion er ca. 5800 kWh med et 6 kWp anlæg, efter hvad jeg kan læse mig til. 25% af 5800 kWh er 1160 kWh og lægges 20% til gi’r det 1392 kWh altså en øget produktion på 232 kWh. Det lyder ikke af meget og måske også lavt sat ? Men spørgsmålet er så hvor meget vil brine temp. stige og hvor meget vil det resulterer i COP på VP øges ??
- Nok ikke ret meget desværre… VP’ens COP er allerede 4,3 ved 0C brine og meget længere ned kommer jeg ikke. Måske det ændre sig når garage og tilbygning er tilsluttet, det må tiden vise…
Som sagt bliver det til en start sjov og ballade også må vi se hvor det fører hen.

Jeg kunne også bare få boret en streng mere i brønden, hvis kapaciteten skulle vise sig at være for lille ??? Det er en af de andre store fordele ved skråboringerne :-)

Tror mest jeg er til at køle cellerne og varme brønden op. Det store spørgsmål er så hvor meget at energien bliver ”taget med” af de vandtransporterende kalklag ??
Hvis ikke der var så meget vand i undergrunden, burde den tilførte energi være MEGET tæt på den energi man ville kunne få ud med VP.
Man skal jo heller ikke glemme at de vandtransporterende lag er det som tilfører energi, giver energibrønden sin store kapacitet og gør skråboringer ekstra interessante.

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2014&pid=13909#post_13909]no100 skrev:[/url]

Hej RSB
Du bliver nød til at vælge enten vvb. eller brine slangen, det andet er useriøst.
Hvis du køre varmen ned i jorden vil brinen aldrig nå 30 c. men det vil med din brønd kun gavne solsellerene og kortvarigt vp., hvis du vælger vvb. Kan du god komme noget højre men så falder ydelsen på solsællerne.
No100.

skov
Kære Venner

Efterhånden har tråden ikke så meget at gøre med erfaringer til Energibrønd!

Til RSB
Det er meget godt at du skriver div. temp. på dine skrå boringer, men det fortæller ikke hvor mange Kw du trækker, fra dine boringer, i en "spidsperiode", det som jeg har skrevet som spidsbelastning.
Du skriver at HEF har garanteret 1,75 kw pr streng, men hvad kommer du reelt op på?

mvh
Skov

RSB
Hej Skov

1. Nej rigtigt, jeg skriver også undskyld for at gå OT (Off Topic) men diskussionen har da også noget at gøre med hvad en energibrønd også kan bruges til :-)

2.Mht. spidsbelastningen, så er det jo netop det jeg gør… max. effekten på min pumpe er 6,5 kW og jeg køre mellem 10-30% af pumpens kapacitet, så må det jo blive til 650W-2000W jeg trækker. Pumpe kommer kun kortvarig op på 100% når anlægget har været slukket i længere tid.
Men hvad er spidsbelastning ? Min brønd ville måske kunne klare 100 kW i en time eller 10 kW i en uge ved konstant drift.. det vides ikke, derfor skrev jeg temperaturen som en funktion af effekten for at give dig en fornemmelse for hvad mine 3 strenge kan levere.

3. Se ovenstående

HEF sagde at man skulle dimensionere med 1,75 kW som max effekten ud fra energirammeberegningen. dvs. hvis din energiramme siger at du skal bruge 10 kW for at holde din stuetemperatur ved -12C, skal du bruge 10/ 1,75 = 5,7 = 6 strenge. Om dimensioneringen stadig forholder sig sådan, ville jeg lige tjekke med HEF eller hvem der nu skal udføre arbejdet.

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2014&pid=13911#post_13911]skov skrev:[/url]

Kære Venner

Efterhånden har tråden ikke så meget at gøre med erfaringer til Energibrønd!

Til RSB
Det er meget godt at du skriver div. temp. på dine skrå boringer, men det fortæller ikke hvor mange Kw du trækker, fra dine boringer, i en "spidsperiode", det som jeg har skrevet som spidsbelastning.
Du skriver at HEF har garanteret 1,75 kw pr streng, men hvad kommer du reelt op på?

mvh
Skov

skov
Hej RSB
Mange tak for det uddybende svar.
Min konklusion:
Alt andet lige ved et døgns laveste gennemsnits temp. på -12 grader, belaster du kun dine skrå boringer med ikke over 40 % af det lovede fra HEF.
Med kun en hel vinter, under normale graddage, som udgangspunkt, tør jeg ikke, på nuværende tidspunkt, drage en god konklusion for din boring og derved en anbefaling til andre.
Det vil vise sig engang efter måske 2015 om boringerne fryser.
Jeg kan godt forstå at du tænker på at smide noget mere varme ned i dem!

mvh
Skov

RSB
Hej Skov

Det var så lidt... :-)

Jeg forstår godt hvis du ikke vil vejlede andre til at få skråboringer, det kan være svært at vide hvad man får, afhængig af undergrunden, men sådan er det jo også med horisontale anlæg, her har man bare lidt mere erfaring.
Det fine ved skråboringerne er at i modsætning til både andre vertikale og horisontale anlæg, er at det meget nemt at tilføje ekstra kapacitet/ effekt ved at bore en ekstra streng.
Mht. effekten, så der den jo fin nok indtil videre, en brine-tilbageløbstemperatur på 2C i øjeblikket er nok bedre en de fleste vertikale anlæg.
Grunden til jeg ville smide varme ned i brønden var primært for at øge effekten og levetiden på solcellerne og som sidekick få højere brine temp og derved COP på VP.
Jeg tror nok brønden skal holde sig varme uanset hvad.

Andre fordel ved skråboringer, udover de ikke fylder ret meget og ikke kræver reetablering af have er :
- Man må bore ind under bygninger, så længe man holder sig 1,5 meter fra fundament
- Det har ingen betydning om der er huse,træer eller belægning i området hvor boringerne etableres.
- Man spreder boringerne over et større areal end ved vertikal boring og derved er ”bore-meterne” mindre uafhængig af hinanden.
- Brønden er bedre egnet til både køle- og varmedrift afhængig af årstiden, pga. den mere konstante temperatur.

Mvh.
RSB

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2014&pid=13913#post_13913]skov skrev:[/url]

Hej RSB
Mange tak for det uddybende svar.
Min konklusion:
Alt andet lige ved et døgns laveste gennemsnits temp. på -12 grader, belaster du kun dine skrå boringer med ikke over 40 % af det lovede fra HEF.
Med kun en hel vinter, under normale graddage, som udgangspunkt, tør jeg ikke, på nuværende tidspunkt, drage en god konklusion for din boring og derved en anbefaling til andre.
Det vil vise sig engang efter måske 2015 om boringerne fryser.
Jeg kan godt forstå at du tænker på at smide noget mere varme ned i dem!

mvh
Skov

stoffer
Hej RSB,

Jeg er desværre ikke enig i dine holdninger vedr. skrå boring contra vertikal boring:

Jeg vil mene at bore 3x40 m vertikalt er meget bedre end at bore 3 stk huller a 40 meter. Hvis du ikke rammer et vandførende lag i det første hul på 40 meter så vil du med stor sandsynlighed heller ikke ramme et vandførende lag i de to øvrige huller. Hvis du borer 120 meter i et stræk lodret vil du hele tiden passere nyt terræn.

Med en skrå boring risikerer du også at en eller to boringer skygger for den tredje boring afhængig af hvordan vandflowet løber på tværs af dine boringer. Det betyder at det nedkølede vand vil passere forbi den tredje boring og dermed forringe udbyttet af denne boring. Ved to vertikale boringer skal der være mindst 20 meter imellem for at undgå nedkøling af den anden boring. Af en eller anden grund skal energi brønden ikke opfylde dette krav...

Men hvis energibrønden er meget billigere end vertikal boringer så kan der selvfølgelig være en ide i at betale for en sådan løsning, men hvis meterprisen er den samme så er den vertikale boring klart den bedste løsning ift energibrønden.

Så hvad koster en energibrønd med 3x40 meter huller?

Mvh

no100
Hej stoffer
Har du nogen dokumentation?
De to vel dokumenteret reporter jeg kender, forholder det sig modsat af, hvad du er nået frem til.
Cool
Winkwww.solvarmeakkumulering.dk/Pfft
Cool
SUNWELL - Opfind nu
opfind.nu/media/31238/SUNWELL.pdf
Grin
ingen af de to måder er specielt egnet til varmelagring for enfamilieshuse, de er dog bedre med varmelagring end uden.
Sunwell modellen vil med flere meter slange i den aktive solopvarmet jordlag (0 til 8m. under terræn) efter min mening, være at foretrække.
No100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

stoffer
Hej no100,

Nu skal jeg ikke forholde mig til de to rapporter du henviser til. Universitet i Horsens er i gang med et længere varende projekt hvor de undersøger energi boringer ift en masse parametre. På deres hjemmeside er der allerede en del information om boringer men der mangler stadig de vigtige konklusioner.

http://geoenergi.org/publ_resultater/index.html

Du må på baggrund af den information selv drage dine konklusioner.

Jeg synes blot det er vigtigt at pointere at såfremt man vælger at lave en vertikal/skrå boring, så er det meget vigtigt at nå ned i de vandførende lag. Der er stor forskel på energimængden der kan overføres når det er tørt contra vådt. Der kan være tale om faktor 3-5. Hvis der er vandførende lag så er det næsten en udødelig energikilde, men hvis man er afhængig af at oplade hullet, så er der kun den energi man selv tilfører via solvarme etc.

Mvh

PS: Er du en teenager siden du bruger så mange smileys i et indlæg?

RSB
Hej Stoffer

Nej, jeg har samme opfattelse som no100, har heller ikke hørt din påstand underbygget nogen steder. Kan du henvise til dine kilder det lidt omfattende at kigge alle links igennem på den hjemmeside du refererer til ?
Jeg tror at det de færreste steder i DK hvor vandtransporterende lag ligger længere nede end 36 m (den vinkelrette dybde på skråboringer ved 65gr.) men det skal selvfølgelig undersøges inden man går i gang. Jeg bor 50-100m fra havet, så jeg var ret sikker på at min boring ville blive "våd"
Jeg har også meget svært se hvordan de vandtransporterende lag skal køle i mellem strengene. Vandet opvarmes igen på sin vej gennem jorden.
I tyskland har de lavet masser at skråboringer og det ser ud til at virke fint, måske deres undergrund er bedre egnet til boringer ?

3 x 40 m kostede ca. 62.000 inkl. moms på daværende tidspunkt.

I virkeligheden gælder det om at dimensionere boringer til den varmetransmission der er i jorden fra overfladen og ned, sådan at boringerne aldrig går kolde. Det er forbandet svært fordi undergrunden i DK er så varierende.

Med skråboringer kan man i teorien opnå 2160m jordvarme fra et hul, så der skulle være rig mulighed for at udvide, hvis kapaciteten ikke er tilstrækkelig.

No100:
Du har nok ret i at boringer med stort areal i vandførende lag ikke er egnede til at akkumulere energi, men til gengæld så er der en stor mængde af tilført energi :-)
Selv jorden i 36m er solopvarmet, det er bare meget længe siden energien blev tilført i forhold til i horisontale anlæg.
Jeg hørt (uden at have nogen universitets PHD afhandlinger at kunne henvise til ;-)) at horisontale løsninger er endnu dårligere til varmelagring, fordi kapaciteten er for lille. Brine temp. når hurtigt op på over 20 C, hvilket bliver problematisk for VP

RSB
Hvad koster en lodret boring ?
Jeg fik vist et tilbud på omkring 80.000, så vidt jeg husker ?

RSB
kiggede lige efter... det var 65.000 for en lodret boring på 120m.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.