HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af L/V anlæg
Selvbyggeren
Hej alle på forummet,

Er der nogen der kan fortælle om der er nogle markante forskelle på de forskellige L/V anlæg som er Spilt modeller til lavtemp anlæg (gulvvarme) der produceres af de store anerkendte producenter. Energiforbrug og holdbarhed?

Jeg tænker herpå Daikin Altherma, Fujitsu Waterstage, Panasonic Aquarea, LG Therma, Toshiba Estia og lignende anlæg som i mine, ukyndige øjne, ligner hinanden med en lille indedel (hygro) og mulighed for at tilsluttes valgfri VVB og Buffertank?

Er der desuden nogen økonomisk gevindst forbundet med at investere i producenter VVB eller kan jeg godt tilslutte en Metro Combi beholder eller lignende fremfor en køleskabsmodel.

Måske er der penge at spare ved at investere i ex. Nibe Split eller Daikin Rotex med VVB der er specielt designede til netop L/V Varmepumper?

Det skal siges at det velisolerede fritidshus er på 70m2 med gulvvarme og vi bruger ikke meget vand.

God weekend, Mvh Morten
 
hamselv
Har lavet en bette Panasonic, som kun slæber en buffer og derfra så videre til gulvvarme. VV er lavet som el (også pga lille forbrug). Det lader til at virke fortræffeligt, men få en ny pumpe i hydromodulet med det samme. Har desværre ikke elmålere på, men kunden melder at det funktionsmæssigt er rigtig fint. I min verden skal du have en bette buffer på, eller render du i hverttilfælde med Panasonic'en ind i et flowproblem. Ligeledes har den en finte i styrelogikken, der vil give bøvl, hvis du sikre omløb med en AVDO ventil. Fungerer fornuftigt til sådan noget synes jeg. Men styrelogik til VV er der ikke i Panasonic'en (desværre....Det havde ellers været nemt at lave).

Men som altid, og specielt hvis det er kystnært....En lille jordvarmeanlæg kan det hele og er langt mere spiselig mht vedlighold og levetid. Og så laver de også brugsvandet. De store komplette LV anlæg som vores, er i den henseende for dyre og for kraftige.
 
hvac-jan
Hej.
Panaconic er lige komme med luft vand på 3 kw. Eller har Daikin en på 4 kw.jeg har lige sat en op.den køre på et hus på 70m2.
Panaconic 6kw monobiok 110m2 med gulvvarme.
Luft/vand
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,216,021 Unikke besøg
XHTML CSS