HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Metro type 2003 mv udskiftes??
Hostrup
Hej,

Jeg har sådan en gammel fætter, som har 26år på bagen og nu skal den udskiftes (utæt i beholder) også har jeg kig på Nilan vgu 250 som ser ud til at jeg bare kan sætte ind hvor den gamle stod, hvad siger i er den ok eller skal jeg kigge på noget andet?? Billeder af en gammel træt Metro type 2003 mv Smile
Hostrup tilknyttede følgende billede:billeder:
20130227_203807.jpg 20130227_203759.jpg
 
kla
Ville nok vælge en Genvex Vanvex eller en METROAIR AQUA en ny brugsvandsvarmepumpe fra METRO THERM
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Hostrup
Metroair passer ikke på min nuværende indstallation, men Genvex'en kunne måske godt bruges. men hvorfor den kontra nilan vgu 250 ??
 
kla
METROAIR AQUA passer til din nuværende, er et nyt produkt som netop er lanceret, Genvex fordi det er rigtig god kvalitet, uden dermed at sige at nilan er dårligt.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
Du kan finde oplysninger om METROAIR AQUA på www.metrotherm.dk
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Hostrup
Metroair er med en udedel eller kigger jeg på en forkert?? min indstallation suger varme fra rummene i huset og laver det til varmt brugsvand og sender overskudsluften udenfor, der kommer friskluft ind i huset gennem ventiler ved vinduerne, huset er desuden opvarmet med fjernvarme.
 
Hostrup
undskyld jeg har kigget på en forkert.. den ser fin ud... den kunne godt være noget, ved du hvad såden en koster??
 
kla
Metroair Aqua er identisk med det du har, på forsiden af metro therms hjemmeside er den vist, suger fra rum laver varmt vand afkast ud og med cop på op til 3,5
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
Nej men det ved din vvs installatør, han kan ringe til metro therm og få en pris
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
FlemmingS
Vi har også en Metro 2003, som jeg er mega træt af. Den larmer som et ondt år:-0

Faktisk har jeg overvejet at skrotte den, og så smide en ren el vandvarmer op. (Vores sidder efter genveks, så vi har ikke behov for at suge luften ud af huset.)

Så jeg hører gerne om du finder ud af noget
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
kla
En METROAIR AQUA kan sagtens køre uden kanaler, den er både til udsugning via kanaler eller via udsugning fra rummet den står i
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Suge fra rummet den står i? Er det ikke noget fra 70/80erne? At skabe en større ikke kontrolleret ventilationsrate i en del af huset for at lave varmt vand af det! Jeg kan forstå, at man tilvejebringer den ventilation i huset der bør/skal være der, via et kanalsystem og behørigt indreguleret sådan der ikke er for meget/lidt. Dette kan vi så føde i varmepumpe og indvinde fra istedet for bare at smide det ud. Men det andet er grænsende til kriminelt, og i strid modstrid med alle de tiltag der idag laves for at tætne boligerne i den hellige besparelses navn. Alene det at lave ikke balanceret ventilation, uden genvinding gør noget grimt ved dit varmeregnskab, og kan i bedste fald betegnes som diskomfortabel.
 
Hostrup
Har i dag smidt min gode gamle Metro type 2003mv ud og sat en lille 30L el-vandvarmer op i stedet, så er jeg også fri for at pigerne står længe under brugseren Grin Nu vil jeg bruge lidt tid på og finde den bedste løsning uden jeg skal til og lave om på min indstallation, har kig på Metroair Aqua / Genvex vanvex 285 og vanvex R den sidste er vist magen til Metroair aqua hvilket på parpir ser ud til og være de mest effektive.. Vanvex 285 ser ud til på parpir at være magen til den jeg havde Metro type 2003mv. kan det passe at der ikke er skat ret meget på de 26 år som min gamle havde på bagen, tænker på effektiviteten ??
 
kla
jeg siger ikke at suge fra samme rum er det optimale fortæller bare at det kan den også, fordi ting kan noget er ikke det samme som det er optimalt. METROAIR AQUA er et produkt som er beregnet til udskiftningsmarkedet, der stå rigtig mange gamle brugsvandsvarmepumper, deriblandt ret mange IVT som kunne det samme. og som også har mange år på bagen.

produktet overholder bygningsreglementet og kan anvendes i nybyggede huse. så produktet er et moderne produkt tilpasset tidens krav
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Det er ikke det du skriver Karsten.

Folk kunne forledes til at sætte den op uden at slutte kanaler på, og så ville vi i min verden tale regulær vildledning og et plan hvor ingen seriøse varmepumpesælgere burde opholde sig på. Og ok ja, jeg er skam bekendt med de mere håbløse produkter der findes på markedet, også IVT's. Men derfor behøver jeg ikke anbefale dem. Bevares, haves et gammelt dødeligt utæt hus, kan man sagtens erstatte en gammel udtjent udsugningsvarmepumpe, men man bør forklare at man erstatter noget der var smart for 30 år siden, med noget der var smart for 30 år siden. Hos os har vi solgt 2 stk 495Twin og det var i Pers tid. Jeg ville ALDRIG anbefale sådan noget til et nyt hus.

Men vi skal også hjælpe dem med gamle huse, og hjælper da med Genvex Combi, Vanvex, VGU, VP18 osv. Men kun den første kan jeg sige jeg føler er et regulært anbefalelsesværdigt apparat. Desværre er prissedlen på en Combi ret uspiselig, men de er bygget ordentlig. Ydelsesmæssige synes jeg de er utrolig svage. Men i en ældrebolig med meget behersket vandforbrug er den fin. Men generelt er de rædselsfuldt sløve på brugsvandet og uegnede her i huset.

PS Solgte selv sådan noget i starten af firserne, men derfor behøver jeg vel ikke anbefale det idag! Dengang brugte vi også scirocco ventilatorer og G80 var en ok filtreringsgrad. Styringer var analoge og mestendels klik/klak.
 
FlemmingS
(Blander mig lige i tråden da vi har næsten tilsvarende setup)

Hvilket alternativ er der til at opvarme vand i et el opvarmet hus?
Vi har pt et en metro 2003, der "lever af afgangsluften" fra vores Nilan 300. Jeg hælder mest til at skrotte den og smide en el vandvarmer op, da jeg gætter på at tilsvarende også larmer og nok har ligeså svært ved at leve af afgangsluften om vinteren. (Vores nuværende metro kører i ca. 3-4 timer eller mere efter et normalt bad om vinteren.)
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
Det er lidt svært. Comforten har ikke markedets bedste virkningsgrad, med evner alligevel at nedkøle afkastet så langt ned så der ikke er noget rigtigt at leve af. Og med 130 m² hus er ventilationsbehovet jo ganske begrænset. Der har tidligere været brugsvandspumper på markedet, der supplerede med udeluft, for at få noget at indvinde fra. Men ved hård frost var man igen tilbage til kun afkastet og deraf vigende virkningsgrader.

Men uanset hvor dårlige driftforhold den har, er den bedre end direkte elvarme o formentlig også gas/olie og måske fjernvarme.

Støj burde ikke forekomme. Er det gennem kabinet eller hvad?
 
hamselv
Er anlægget iøvrigt indreguleret ordentlig? Hvis luftmænderne er skæve til den gale side, går det helt skrækkelig galt.

Og nu tænker jeg ikke på at Nilans anbefalinger er fulgt, men at anlæggets luftmængder er målt (det har du selvfølgelig en rapport på, eller hvad?). Alt for mange elektrikere og andet godtfolk leger ventilationsentreprenører uden at kende et kvæk til luftmåling.
 
FlemmingS
Støjen kommer overalt fra.
Over enheden, har jeg skiftet til og fra slangerne med isoleret versioner, og så jeg har lavet et skab oven på som er fyldt med skum materiale. Langs med kabinettet har jeg proppet skummateriale ind, og under enheden har jeg skum isoleret så ikke det støjer ud under, fra kompressoren.
Men det er luft støj og blæser motoren som larmer nu. (Det er selvfølgelig heller ikke optimalt at blæser motoren prøver at suge igennem nilan krydsveksleren ... den har det nok lidt hårdt, selvom jeg har skuet den lidt ned)

Nej, Nilan anlægget er ikke indreguleret, det magtede de ikke på trods af at jeg faktisk havde det på min 20 punkts liste efter de troede de var færdige. (som jeg skrev til dem, så skal der helst være et undertryk i huset ikke? ) Nu er det vil også begrænset hvor tæt vores hus er når det er fra 1987 ?
Kan man kræve en indmålings rapport af leverandøren nu her efter 1 år ? Evt. hvordan finder jeg ud af om de er medlem af et aller andet garanti ordning ?
Jeg har fundet dem på VPO listen, men gælder det også for ventilation ?
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
VPO er ingen garanti for noget andet end at nogen har været på kursus. Og slet ikke ventilation. Man forsøgte for mange år siden med noget man kaldte VENT ordningen. Men som vanligt gik det i vasken, idet man ikke havde undervisere med røv i bukserne. Ejheller de fine censorer på teknologisk imponerede (det må være lidt træls når en åndsvag jyde kommer og gør dem opmærksom på faktuelle fejl i deres kompendie, og finder en fejl + en uregelmæssighed på deres undervisningsudstyr, samt anviser hvordan man kan måle noget man hidtil havde anset for uladesiggørligt).

Men kører man luftmålingerne iht VENT ordningen er man ret langt. Det er en detaljeret vejledning til den metodik der beskrives i de kompendier der findes om ventilation.

Indreguleringsrapporter er nemt genkendelige, da der er indført forskellige afvigelsestyper og til sidst sansynlig målefejl. Der er korrigeret for kanalform, temperatur og tryk.


Jeg foretrækker at forsøge hovedluftmåling (det er lidt svært i nye anlæg, men nogenlunde pålideligt i ældre anlæg). Derefter laves forholdsmålinger hvor statiske modstande udmåles og sammenholdes med måleark, vha målelære. I bokse bruges måleblænder.

Du har så antagelig to ventilatorer i serie. Altså den i Comforten + den i Metroen. Det er lidt knoldet, men burde kunne bringes til at du. Luftstøj - hvis det er mod rummene,kan man normalt dæmpe til ingenting (spørg chr). Slange er noget forbudt og bør undgås.
Redigeret af hamselv d. 07-02-2014 18:27
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,217,663 Unikke besøg
XHTML CSS