HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt L/V anlæg vs. olie fyr effektberegning
Beta
Jeg er i gang med processen i at skifte mit oliefyr til noget andet, som jeg gerne vil have skal være en L/V varmepumpe.

Er der nogen der kan sige sådan ca. hvordan omregningsfaktoren kan være fra olie fyr til varmepumpe i effekt levering?

Jeg bor i et ældre hus men det er ny renoveret og rimeligt isoleret og der er gulvvarme under alle de 80-100 m2 der skal varmes.
Vi bor pt. 2 i huset og bruger kan vand som det er nødvendigt, dvs. at der ikke bliver taget lange bade eller lukket op for det varme i tide og utide Smile

Tager jeg helt fejl hvis jeg regner med at jeg skal have et 5-6kW anlæg der kan klare en peak på 8kW?
 
hamselv
Da du ikke oplyser noget førforbrug kan man ikke regne det. Derforuden er det almindeligvis ikke klogt at dimensionere for stort. Der er ligeledes væsentlig forskel på evnen til at yde godt ved minus meget koldt.

En skæg variant der, er CO2 pumperne, der yder meget nær uændret ved selv skrappe minusgrader. Desværre er COP generelt ikke god, og Sanyo'erne er i hvert fald ikke godkendte pga netop det. Med ydelsen ved minus kold er ret god. Freon pumperne har så støt faldende ydelse og tæt på uændret forbrug. Ergo skal den slags beregninger ind i et regneprogram eller regneark.

I min verden synes jeg ikke om at man køber med de kortsigtede briller. Ok jeres brugsvand er måske behersket, men står man på et tidspunkt i en salgssituation, kan det hævne sig at have lavet noget "billigt".

Havner jeg i en købsssituation, ville tilstedeværelsen af en elvandvarmer og en fidelifutvarmepumpe, medføre et krav om nedsættelsen af den forlangte salgspris af ret stor størrelse. Ligeledes er det også mit råd, ved ringe installerede anlæg (som f.eks i de fleste typehus-firmaers).
 
hamselv
Hvis huset er så lille, hvorfor så ikke jordvarme. I vores regi kan jordvarmen antagelig lavet INCL retablering af græsplænen, billigere en LV'eren. Men LV'eren er også noget for stort til sådan et hus, og er desværre hundedyr (det er dyrt at lave noget der er meget lydsvagt).
 
Beta
Nej okay jeg kan godt se din pointe, men jeg er bare bange for at komme til at overdimensionere. jeg har læst mig frem til at der er en del der har et stort forbrug netop ved for store anlæg.

Vi bruger 2000l olie om året som det ser ud nu, men vore brænder er en 14,5kW og jeg har en mistanke om at den bare står og varmer for at holde en kontant temperatur og ikke fordi at der bliver brugt vand.

Jeg har brugt den beregner der er på DVI´s hjemmeside og den siger fra 4 til 8kW alt efter isolerings niveau. og eftersom jeg havde regnet med de ca 5.6kW som jeg gætter på efter at have læst en masse herinde om forbrug osv. virker det jo meget realistisk.
 
hamselv
Ja, så havde jeg taget en 6 kW jordvarme og 300 meter slange (+/- jordens beskaffenhed). Buffer lidt afhængig af temperament. Er man entusiast og ingen telestater måske ikke. Vil man holde BR og have et idiotsikret anlæg bør den med.

Bare mit indspark.

Men det kræver man får set på forholdene for at sy det ordentlig sammen og finde jeres behov.
 
Beta
Jeg har ikke overvejet jordvarme fordi at de priser jeg lige umiddelbart har set ligger på over 120.000 hvilket slet ikke ville kunne betale sig i vores nuværende situation.

Men det er måske billigere når det er et mindre hus?
 
hamselv
Problemet ved alt det der er billigt, er at det er BILLIGT.
 
Beta
Hehe Ja det er jo desværre rigtigt Smile

Men jeg er ikke helt fra den, sådan rent forbrugsmæssigt så?
 
Kennet77
Dvi`s beregner passede perfekt i vores tilfælge, når vi gik ud fra vores tidligere olieforbrug.
Inden vi tog beslutningen om at skifte til varmepumpe skruede vi fremløbs temp ned til 37 grader og havde en inde temperatur på 21 grader ved en ude temp på -6 grader, så turde jeg godt at købe en luft/vand varmepumpe.
DVI QUEEN LV9DC Combi (Luft/vand)
Med ude temp kompensering
Kamstup energimåler
Eneste varmekilde.
Hus 240 kvm
2/3 af hus er med gulvvarme
Gamle termoruder,skiftet til energiglas.
Isolering : Loft 200mm glasuld+nu 200mm ekstre papiruld lagt op i feb 2013.
Mursten med 125mm isolering+Bagmur af gasbeton
Fremløbs temp max låst til 35 grader
Inde temp 23 grader
Hus årgang 1978

Forbrug 2012:
7112 Kwh
Forbrug 2013
7599 Kwh
Forbrug 2014
6067 Kwh
 
kla
hvis jeg bruger vores beregningsprogram er dette data

luft vand kWh forbrug 5500 tilbagebetalingstid i forhold til olie 7,7 år
Jordvarme kWh forbrug 4100 tilbagebetalingstid i forhold til olie 7,2 år

derfor har du ens muligheder på både luft vand og jordvarme, men jordvarme er på sigt et mere energivenligt projekt,

fordele/ulemper er jo op til dig som kunde at opveje.

priserne er gennemsnitspriser på alm. produkter
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Walther12
Hej Beta
Jeg kan godt forstå din tvivl angående det med luft/vandpumpe. Jeg var selv i den situation i 2011 hvor jeg undersøgte marked og om jeg skulle have solfanger med i købet.
Vi brugte ca. 2500 l. olie om året før jeg skiftede over til L/V i juni 2012, og kan sige at i januar og februar 2013 har vi nu med L/V varmet huset op de 2 måneder for under hvad vi i gennemsnit brugte i januar måned set tilbage over de sidste 7 år med olie. Jeg har et hus der er på 128 m² og fik det godt isoleret efter at vi fik installeret L/V pumpe. Vi valgte en 10 kW L/V da vi ville være sikker på at den skulle kunne klare at varme huset op hvis det blev rigtigt koldt, og med de temperature vi har haft i denne vinter har der ikke været nogen problemer og vi har heller ikke skulle bruge el-patronen for at holde temperaturen oppe på tanken.
Solfangeren er først rigtig begyndt at bidrage med varme her fra den 01-03-2013, men den har så også gjort at L/V pumpen ikke skulle køre om dagen hvor solen rigtig har skinnet.
Det har taget lidt tid at få det kørt rigtig i gang man det er næsten ved at være der henne tror jeg.Vi har i hvert fald ikke fortrudt at der er skiftet over til L/V pumpe med solfanger.
Grin
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
Beta
kla <-- Ja jeg kan godt se at afbetalings tiden bliver mindre, men det er banken desværre ikke enig i og da det er dem der står for kapital infusionen så er jeg nok desværre bundet på en L/V pumpe..

Men jeg synes at det lyder rimeligt som om at jeg er på rette spor, så jeg tror at jeg vil fortsætte med den oprindelige plan jeg har havde, med et 5,6 kW anlæg og så måske en gennemstrømnings varmer i.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,215,857 Unikke besøg
XHTML CSS