HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe og pilleovn
Time2geton
Hej

Vi står overfor en totalrenovering af vores gamle hus fra 1909. Det er 124 m2 i 2 plan og vi ligger gulvvarme ind i hele huset.
Vi vil have en luft/vand varmepumpe og har tænk os at supplere med en Træpilleovn som kan tilsluttes centralvarmeanlæget.
Ideen er at varmepumpen skal køre forår, sommer, efterår og om vinteren når det ikke er alt for koldt.
Spørgsmålet er så: Er det for meget med både varmepumpe og træpilleovn??

Et andet spørgsmål der melder sig er hvilken varmepumpe skal vi vælge og hvor stor er kvalitets forskellen på de forskellige mærker? Her tænker jeg på de billige man kan købe hos f.eks. vvs eksperten http://www.vvs-eksperten.dk/index/aw10-dpnhe-varmepumpe-l-v-p40999
og de store kvalitetsmærker såsom Bosch og IVT

Lige nu hælder jeg mest til en BOSCH Compress 9 AWO, er der nogen som har erfaringer med den de kan dele?
Jeg skal vel også have en akumuleringstank, hvor stor skal den være? er det imellem 500 og 750 liter?

Håber der er nogen der vil hjælpe Smile
Mvh
Kjeld
 
hamselv
Bosch og IVT er det samme. Forskellen på hvad du får ligger almindeligvis hos installatøren. Vær i den forbindelse OBS på at IVT/BOSCH forlanger der er behandelet vand på anlægget (det er vist kun IVT forhandlerne der husker dette).

Hvorfor pilleovn? Sidst vi solgte et par luft/luft'ere, fandt kunden ved en simpel A/B test ud af at hans pilleovn kostede en tyver mere om dagen. Og for det fik man dårligere varmefordeling, mere støj. Mere griseri. Dårligere komfort. Efter at han havde eksperimenteret lidt, pillede han ovnen ned.
 
hamselv
Med komplet gulvvarme, kan du bruge standard beholderen og lade pumpen deri føde en gulvvarmemanifold direkte. Vi du have et ekstra fedt anlæg tager du den store beholderunit, piller 12 kW elvarmen ud og putter et 9 kW legeme i. Så kan du køre på en almindelig 16 Amp sikring. Fordelen er så 150 liter buffer og 286 liter brugsvandstank. Det ville være mit valg. Og støjmæssigt er det absolut det mest nabovenlige du kan få.
 
Time2geton
hej hamselv

tanken med pillebrændovnen var at så havde vi 2 separate opvarmnings muligheder og så kunne det også være en hyggespreder i den koldeste tid Smile

med behandlet vand, mener du så demineraliseret vand?

hvis vi vælger løsningen som inkludere en pillebrændeovn ville du så sætte en akumuleringstank på anlæget?

tak for inputene indtil vidre Smile
 
hamselv
Det står så smukt i vejledningen og gælder iøvrigt for en lang række produkter, også kondenserende kedler. Man henviser til en halvlanghåret tysk norm. Populært fortalt sørger du for dH° på meget lidt, mod de normale 12 -13 - 15 stykker. Og at vandet er let basisk - altså ca PH på 8. Du kan se dit vands beskaffenhed på vandværkets hjemmeside. Vi bruger et HOH anlæg vi medbringer og PH regulerer med et produkt jeg ikke lige kan huske navnet på, hvis vandet har PH under 7,5.

2 systemer er fra dengang i firserne, hvor varmepumper almindelig ikke var specielt pålidelige. Idag taler vi om temmelige pålidelige anlæg, der evner at køre ned til minus 15 -20 grader og evner at varme noget højere op end dengang. Og anlægget har el-back up hvis noget alligevel skulle kikse.

Vil man have hygge, så køb en biopejs og køb spritten ved din varmepumpeleverandør. Det er langt renere og normalt billigere end bioethanolen fra pejsemanden. Så sparer du også lige skorstensfejeren.
 
hamselv
Hvis jeg valgte pillebrændeovnen (hvad jeg under ingen omstændigheder kunne drømme om), var et absolut krav at køre separat åben kreds på pilleovnen og lade den gå i en varmespiral i en passende buffer. Men wooops så røg den fine plan med at lade varmepumpen gå direkte på gulvvarmemanifolden. For at bibeholde en ordentlig komfort og regulering vil klogeste løsning så være at shunte - dvs ekstra pumpe og blandeventil (eller selvfølgelig finde sig i overophedning af gulv med dertilhørende diskomfort.).
 
hamselv
Men vil man betale kan det sagtens laves. IVT A+ eller Bosch AWO. Separat VV beholder med solspiral. Slingtank med 500 eller 750 liter. Motorstyret shunt styret fra varmepumpens styring (den skal så hedde kreds 2). En termostat + en ladepumpe. En AVTA ventil. + lidt krims krams. Lukket kreds på gulvvarmen med behandlet vand. Åben expansion på pilleovnen. Det fylder så en del mere og er med garanti dyrere end et standard anlæg. Dertil kommer så pillebrændeovnen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,216,880 Unikke besøg
XHTML CSS