HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nybyg og Varmepumpe
Bramsen
Hej forumfolk

Har fulgt et par tråde herinde og tænker i sikkert kan give lidt feedback på mit nuværende valg af system i mit husprojekt:

Huset:
Stuen: 60 m2 gulvvarme under betongulv, heraf 10m2 værksted med reduceret forbrug
1. Sal: 65m2 trægulv med gulvvarme
Vægge: 250mm træfiber løsfyld, 100mm træfiberplader u<0,11
Fundament: 260mm letklinker, 260mm styrolit u<0,9
Tag: 500mm træfiber løsfyld
Dampspærre RAW, tapet osv. Omkring gennemføringer.
Ingen sydfacade, ovenlys og øst/vest lys

Pumpe/system:
IVT PremiumLine A Plus 10
IVT 200 A/W varmtvandsbeholder
Skal drive brugsvand og gulvvarme
Mulig fremtidig udvidelse med genvex (ligger rør når vi bygger) og solceller (trækker rør til taget)

Beboere:
2 voksne, 4 på sigt Smile
 
hamselv
øhhhhh, hvorfor ikke jordvarme? (den størrelse du skal bruge er formentlig billigere end A+'eren) Hvis du ikke har plads tager du optimalt 300A/W beholdern og skifter elpatronen (der er noget bedre). Bare mit lille pip....
 
Bramsen
Hep, tak for svar, skulle nok have tilføjet der ikke er mulighed for jordvame, har nærmest kun husets fordaftryk, måske nedad men har indtryk af det er ret dyrt?
 
Bramsen
Skifter el-patronen? Dvs. Til andet fabrikat? 200 vs.300 du mener vi kommer til at have meget ekstra effekt af pumpen? Eller at det bare er godt at have rigeligt vand?
 
Chr
Hvorfor laver du ikke genvex'en (varmegenindvinding) med det samme, når du alligevel lægger rørene?
Nye huse er meget tætte, og dermed vil dit indeklima lide under manglende ventilation. Vi boede 3 dage i vores hus inden ventilationen kom i drift, og selvom vi luftede ud, så var det en kæmpe forbedring, da ventilationen kom i gang!
Endvidere kan få emhætten sat på genvex'en. Jeg har netop fået lavet et ventilationsanlæg på den måde, og det er bare godt. Ingen larm fra emhætten, og du har ikke problemer med at emhætten laver undertryk i huset og ødelægger ballancen i ventilationen.
Jeg har lavet en tråd om emnet, som du kan finde her på siden. Den hedder Varmegenindvinding med emhætte.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
300 liter combibeholderen er født med 12 kW elpatron, der til dit forbrug vil være alt alt for stor og fordre en større tarifsikring (rent spild af penge). Du nedgraderer så "bare" med en original reservedel fra IVT. No problem there. Man tage bare varmelegemet fra en 200 Combi.

På den måde har vi før i tiden hjulpet et par Bosch brugere der af vanvare og uden at interessere sig for dette, havde købt den gamle tankunit til L/V'eren. Efter at have raget 13,5 kW elvarmelegemet ud og skiftet dette til en 9 kW hed behovet for sikring pludselig kun 16 A og man sparede 11000 + moms i ren afgift til elselskabet (og varmelegmet + udskiftning kostede væsentlig billigere). Styringen er forberedt og skal bare programmeres om. Tager 5 minutter.

Bare et lille hint (jeg ville gøre sådan - alene fordi bufferen har næsten dobbelt størrelse + vi elsker lange bade og bruger ekstremt meget varmt vand).
 
hamselv
Hvis man bygger nyt og som Chr isolerer med papiruld, er det relativt nemt at udlægge VE kanaler i loftrummet og så efterfølgende blæse et læs pulveriserede aviser ud ovenpå.
 
Chr
Du skal i øvrigt være særdeles opmærksom på, at ventilationsrør, hætter med mere bliver dimensioneret rigtigt og helst rigeligt.
Fejldimensionering giver for store tryktab og dermed urimeligt stort elforbrug. Da ventilationsanlægget kører 365 x 24 timer om året kan det blive en dyr post på elregningen, hvis der er dimensioneret forkert. Mit eget anlæg, som har rigelig dimensioneringer og gode taghætter, vil bruge ca 400 kWh om året, hvis det hører konstant på BR-kravet. Det målte effektforbrug er 44W.

Du skal sørge for allerede i udbuddet at stille krav om, at BR's krav til SEL (specifikt elforbrug til lufttransport) overholdes, og at leverandøren redegør for, hvordan dette vil blive eftervist. Der står noget mere om dette i en anden tråd, som jeg ikke lige kan finde.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg vil lige som hamselv anbefale dig at installere ventilationsanlæg med varmegenvinding med det samme. Du undgår fugt problemer og får et super godt indeklima.

Da jeg byggede mit hus i 1985 installerede jeg med det samme ventilationsanlæg med varmegenvinding, det har alle årene kørt upåklageligt og vi har et super godt indeklima.
Det er også godt for huset feks slipper man helt for fugt langs kanten af vinduerne, jeg har feks aldrig behøvet at udskifte mine vinduer så de Extra penge det koster at lave ventilationsanlæg er helt sikkert givet rigtig godt ud.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Bramsen
Hej alle, tak for rigtig god feedback!

Vi har nu regnet lidt på det og fået et par tilbud mere og fandt ud af 9kw pumpen var lige stor nok, vi kan "nøjes" med en 5kw Nilan Compact UVP, så løser vi genvex og luft/vand i en enhed som fylder også mindre, bruger mindre strøm og koster nogenlunde det samme.

Kommentarer?
 
RSB
Jeg kan "varmt" anbefale Nilan JVP6 vario i en Compact P kombineret med skråboringer.
Så får du jordvarme, ventilation og varmtvandsbeholder i en kasse der fylder 200x90x60cm.
Jeg er super glad for vores...
Hvis du holder fast i Luft/Luft så findes Compact P også med UVP
http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Loesninger/Boligloesninger/Kompaktloesning/Compact-P-UVP.aspx
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Bramsen
Hej RSB, fedt at høre praktiske erfaringer, 1500 kWh for 124 kilometer2? Effektivt ;P

Men spøg tilside, netop den model jeg kigger på, luft til vand også vandbåren gulvvarme i hele hytten, kombineret med genvex tror jeg det er det helt perfekt.

Hvor meget fylder dine skråboringer? Har en meget lille grund (7 x 10 ) men det lyder interessant.
 
RSB
Ja ok vi nøjes med at bruge 124m2 :-)
Det smarte ved Compact P er jo netop, at der ER "genvex" i den, altså krydsvarmeveksler og efter veksleren sidder der en luft/vand luft/luft varmepumpe til at hive den sidste energi ud af ventilationsluften.
Energien herfra kan enten gå til at opvarme indblæsningsluften op eller til varmtvandsproduktion, alt efter det aktuelle behov.
UVP'ern/ JVP'ern passer ind i Compact P'ens kabinet så ALT er samlet der.

Det kan da ikke være rigtigt at din grund kun er 70m2 ???

Med en byggeprocent på 25 bliver huset enten meget højt eller meget lille.Wink
Det fine ved skråboringer er at man kan bore ind under huset, så længe man er 1,5 m fra fundament.
ellers gælder samme regler som for alm. jordvarme.
0,5 meter til skæl.
Ved skåboring på 65 grader bliver boringen ca 19 m lang i grundplanet. dvs. din grund skal mindst være 20 m på en af lederne.
Til JVP6 skal du regne med 3-5 boringer af 40m, alt efter forhold.
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,217,199 Unikke besøg
XHTML CSS