HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer med Pioneer og LG ?
danskfocus
Hej Forum.

Jeg har pillefyr til opvarmning af 240 m2 bolig, og fyrer for mellem 12 og 13000 kr pr år, jeg har for nogle måneder siden fået installeret solceller og vil producere ca. 7500 kwh pr år, deraf vil de ca. 4000 kwh være overskudsstrøm, derfor er jeg på udkig efter en luft/vand varmepumpe, hvor jeg kan bruge min overskudsstrøm.
Jeg har søgt en del på nettet, og har fundet et par stykker der på papiret ser fornuftige ud, Pioneer vvs 015 og LG Therma V split, er der nogen af jer der har kendskab til dem ? De ligger begge på knapt 30000 kr og er begge inverter pumper. Jeg ønsker inverter pumper da jeg helst vil undgå buffertank.
Jeg har pt 75 % radiatorer og 25 % gulvvarme, men det vil vende rundt når renovering af hus er færdigt, isolering af hus er nogenlunde.
Jeg ved godt at de ikke kan trække hele huset hele året, så pillefyret skal tage over de koldeste måneder.
Jeg ved også godt at de ikke er de mest effektive på markedet, men hvis jeg skal give feks 75000 kr for et anlæg, er tilbagebetalingstiden alt for lang.
Jeg går efter en robust pumpe, og ikke nødvendigvis den mest effektive, da de 4000 kwh er "gratis"
Har i andre forslag ?
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
lars-jacobsen
Det virker ikke helt gennemtænkt. Først inversterer du x Kkr i solceller (formentlig omkring 100) Så får du 4.000kWh i overskud som du betegner gratis. Nu vil du så inverstere endnu flere penge (30Kkr) på at udnytte din pludselige opståede gratis overskudsstrøm.
Har du prøvet at lave et regnestykke der viser hvor mange års strømforbrug du ville kunne betale driften med merinversteringen. Uden at vide det, men vil gætte det nemt bliver mere end 10 år og dermed er der nok andre inversteringer der burde være lavet først/haft højere prioritet, f.eks. Isoleringen, som idag bør være bedre end bare nogenlunde.
I forvejen fyrer du for ca. 50kr/m2 hvilket er OK lavt. Du må have for mange penge Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Chr
Jeg tror det vil være en bedre investering at sætte en elpatron i varmtvandsbeholderen og lave brugsvand med den om sommeren. Så kan fyret være lukkket og du kan lune lommen med 25-28000 sparede kroner.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
danskfocus
Hvorfor tror du det er et "pludseligt" opstået overskud ?
Solcelleanlægget er dimensioneret til at kunne give strøm til enten en varmepumpe eller en elbil på årsbasis, mit valg faldt så på varmepumpe pga. lavere startomkostninger.
Hvis en varmepumpe til 30000 kr kan spare mig for bare 10000 kr træpiller om året tager det 3 år før der er overskud, det er da i min verden en super forretning.
Et solcelleanlæg til 95000 kr og en varmepumpe til 30000 kr, for derefter at være selvforsynende med både strøm og varme de næste 20 år, det tror jeg på er fornuftigt.
Men tilbage til det jeg spurgte om, er der nogen der har erfaringer med de 2 pumper ?
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
hvac-jan
Hej , jeg har skifte et print kort i en pioneer og den virke som billige brase.
Hvis jeg skulle vælge i mellem de 2 så vil jeg tag LG.
Hvad med Daikin eller Panasonic.
Panaconic 6kw monobiok 110m2 med gulvvarme.
Luft/vand
 
danskfocus
Tak for svaret, jeg kigger lidt på Daikin og Panasonic.
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
Leo_Jensen
Jeg har en 12 kW LG Therma V fra juli 2011.
Jeg har haft støjproblemer, så den interne cirkulationspumpe er blevet skiftet til en Grundfos Alpha. Et godt råd i den sammenhæng: Lad være med at montere indedelen på væggen ind mod din stue...

Ellers har der været nul problemer, og den virker gedigen.
Det eneste jeg kunne ønske mig var et brugerinterface med flere data, men de ligger vist og gemmer sig inde i installatørmenuen...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
danskfocus
Tak for svaret Leo.
Hvad med udedelen, larmer den ?
Jeg har 150 m til nærmeste nabo, så de klager nok ikke, men jeg vil gerne kunne sove.
Har du prøvet at køre uden buffer ?
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
Leo_Jensen
Udedelen er ikke lydløs, der skal jo flyttes en del luft, men på den front er der nok ikke meget forskel mellem mærkerne. Kompressoren hører man ikke på min LG.

Vores udedel står op af huset ved siden af en terrasse, og jeg har derfor lavet en afskærmning for at reducere både støj og udsigt til mekanikken. Rigtig køn er den jo ikke...

Jeg har ikke kørt uden buffer. Varmepumpen er dimensioneret efter at trække hele husets opvarmning når det er færdig (og det er det ikke endnu). Derfor mente installatøren at jeg skulle have en buffer.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
olejakobsen
Hej Leo

Hvilke data savner du på din LG varmepumpe?
jakobsen
 
Leo_Jensen
Hej Ole

Jeg har et display, der viser aktuel temperatur af hhv opvarmning og brugsvand, og jeg kan indstille disse værdier. Så er der nogle muligheder for indstilling af timer, som ikke bruges til noget samt en 'sleepmode', hvor den burde larme mindre ved at køre med reduceret effekt på blæsere osv.

Derudover er der symboler, der viser om intern pumpe kører, om udedelen arbejder, om der afrimes, om elpatronen er slået til samt om der laves varme til brugsvand eller opvarmning.

Jeg kan dermed ikke se eller justere indkoblingstemperatur, driftstider og den slags, og man sidder og føler sig lidt utilstrækkelig, når 'de andre' snakker om valg af reguleringskurver og optimering og den slags...

Reelt set er det ikke et problem. Min LG fungerer som en Iphone: Godt, men man aner ikke hvad der sker bag facaden. Jeg savner nok lidt at kunne rode med 'mekanikken'. Typisk ingeniør... Cool
Godt jeg har mine cykler og biler...Smile
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
danskfocus
Godt med noget info på LG'en, tror jeg vil indhente tilbud på sådan en.
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
olejakobsen
Hej Leo

Du kan sagtens se og indstille meget mere inde i div funktionskoder.
Sig til hvis der er spørgsmål.
jakobsen
 
Leo_Jensen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2058&pid=14396#post_14396]olejakobsen skrev:[/url]

Hej Leo

Du kan sagtens se og indstille meget mere inde i div funktionskoder.
Sig til hvis der er spørgsmål.


Tak for tilbuddet, Ole. Man skal vel ind i installatør-menuen for at se mere ?

Jeg har lokket installatør-manualen ud af sælgeren (før han gik konkurs...), så jeg burde selv kunne finde rundt, men jeg har ikke taget mig sammen til at bruge tid på det. Det kører jo...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
olejakobsen
Ja du skal bruge den "tykke" manual som da burde følge med da du fik anlæget, ellers kan du jo ikke stille på ret meget.
Du kan bla stille min og max fremløb og hvornår elpatron må tænde osv.
jakobsen
 
danskfocus
Efter lang tids overvejelser og læsen på internettet, faldt valget på en Samsung EHS 9KW Monoblock. Modtager pumpen om ca. 4 uger. Så må tiden vise om det er et godt valg.
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
danskfocus
Har idag for første gang startet min Samsung EHS 9KW luft/vand varmepumpe, og det ser ud til at køre. Grin
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
danskfocus
Min Samsung EHS 9KW luft/vand varmepumpe har nu kørt i 20 dage, og det gennemsnitlige forbrug har været 23,7 kwh/døgn incl. produktion af varmt vand. Jeg er super tilfreds med lydniveau og generel kvalitet. Grin
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
danskfocus
Kan ydermere fortælle at jeg kører helt uden buffertank ! uden nogen problemer.
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,217,135 Unikke besøg
XHTML CSS