HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af luft/vand varmepumpe til nyt hus
bennedbaek
Hej,

Vi er ved at få bygget et nyt hus, og det var egentlig meningen, at der skulle laves jordvarme, men nu har byggefirmaet desværre konkluderet, at der alligevel ikke er plads nok på grunden til jordvarmeslangerne.

Alternativet er så en luft/vand varmepumpe, og hvis byggefirmaet skal bestemme, bliver det en MetroAir fra Metro Therm.

Jeg vil derfor gerne høre, om der er nogen herinde, der har erfaringer med denne varmepumpe og modtager gerne forslag til bedre alternativer.

Jeg har bl.a. kigget lidt på DVIs varmepumper og synes umiddelbart, det lyder fornuftigt, at de i modsætning til de fleste andre producenter placerer kompressoren i indedelen i stedet for i udedelen - men er det nu også det?

Huset er et 1-plans-hus på 182 m2 bygget efter BR2020.

Mvh.
Jesper
 
Daffy
Prøv lige at bruge denne beregningsprogram :
http://www.energinord.dk/privat/energiloesninger/jordvarme/lav-din-egen-beregning.aspx
Umiddelbart kræver et anlæg til dit hus ca. 200 meter jordvarmeslange. Det skal der altså ikke ret meget have til for at dække.
Men det sparer da byggefirmaet for en del gravearbejde ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
bennedbaek

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2198&pid=15612#post_15612]Daffy skrev:[/url]

Prøv lige at bruge denne beregningsprogram :
http://www.energinord.dk/privat/energiloesninger/jordvarme/lav-din-egen-beregning.aspx
Umiddelbart kræver et anlæg til dit hus ca. 200 meter jordvarmeslange. Det skal der altså ikke ret meget have til for at dække.
Men det sparer da byggefirmaet for en del gravearbejde ;-)


Hej Daffy, hvordan kommer du frem til længden på slangen? Byggefirmaet mener, der skal mere end 300 m til.

/Jesper
 
allankj1
Hvor stor grund har du. 300 meter slange kræver vel kun 300 m2 plads og tror du ikke du har det i haven.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Brug denne

http://www.jordvarme.dk/privat/varmeberegning/beregn-selv.html

Vælg BR15. Du bygger så efter BR20 som er endnu bedre.

Tror du ikke det bare er byggefirmaet der ikke kan overskue det.

Hvor stor er grunden?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det ville sørme da være synd at lave andet end jordvarme i et nyt hus. Alt andet lige er driftøkonomien sjovest på jordvarme. Vedligehold er billigst. Levetiden er forventet længst. Og der er 0 risiko for vrøvl med naboer qva støj (altså luft/vand'er sige jo et eller andet).

Skal skal da være en noget lille grund eller et ualmindelig uegnet jordsmonet for at du ikke kan lave jordvarme. 300 meter slange er i min verden lidt klejn og ved det jeg så langt foretrækker rigeligt dimensionerede anlæg ligger mit valg almindeligvis højere. Men skal man vurdere på det, kræver det en adresse og en husstørrelse!
 
bennedbaek
Jeg kan godt se, at alle jeres svar peger i samme retning - at det bør kunne lade sig gøre at lave jordvarme - hvilket helt klart også vil være vores foretrukne løsning.

Jeg er lidt overrasket over, at DVI's beregner siger, at 200 m slange er nok - kan man regne med det?

Grunden er 825 m2 og ikke særlig regulær i udformning. Huset er 182 m2 + 44 m2 integreret carport. Desuden er vi af lokalplanen tvunget til at opsamle og genbruge tagvand i en tank med overløb til faskine, som godt kan gå hen at blive ret stor, da jorden ikke er specielt drænende - dette vil også optage en del plads i jorden.

På vedhæftede tegning er vist placering af hus på grund samt forventet flisebelægning. Vi har selv i dag prøvet at lægge slanger på tegningen, og det ser ikke helt umuligt ud at komme tæt på 300 m. Vi må hellere forsøge endnu en gang at overbevise byggefirmaet om, at vi skal have jordvarme...
bennedbaek tilknyttede følgende billede:fil:
grund_med_hus.pdf [69.97kB / 1175 Downloads]
 
pmp
Faskinen kan være under slangerne - det har jeg selv.
Eller endnu bedre - du kan udlede vand over slangen. Det vil øge slangens virkning.
TI har begået et forsøg, der ser spændende ud - dog med en større vandudledning end du har til rådighed.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Chr
Nu skal man jo altid være forsigtig med at skære alle byggefirmaer over en kam, men det er godt nok en branche med mange cowboys, og hvor mange ting ikke kan lade sig gøre, hvis det ikke er som det plejer (med mindre det er noget der kan faktureres ekstra for!). Ihh guder, hvor jeg kender det fra mit eget byggeri.

Desværre har min leverandør skiftet job, men tag en snak med en seriøs leverandør med praktisk erfaring og hør ham, om han kan putte den nødvendige slangelængde i jorden, og hvad det vil koste. Så kan du jo tage jordslangerne og evt hele varmepumpen ud og lave den som en bygherreleverance, hvis byggefirmaer hellere vil se på muligheder end begrænsninger.
En turbocollector kan måske kompensere lidt, hvis det kniber med længden, og med det lave varmeforbrug et 2020 hus vil får, så kan der måske også klemmes lidt på arealet, men det ved "hamselv" noget mere om end jeg.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
Der er også mulighed for at lægge dem i 2 lag, hvis man ikke har så meget overflade areal. Eller en boring for den sags skyld, men så stiger prisen.
Men hvad er der egentlig af andre muligheder af kollektiv varme der hvor du bygger ? Fjernvarme/Naturgas ?
I nye 2015/2020 huse er det ikke ubetinget den mest økonomiske løsning at vælge VP, pga den store investering set i forhold til det lille forbrug (besparelse). Derfor kan naturgas godt vise sig at være billigst også i det lange løb.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Må man installere naturgas længere i nye huse??
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Admin
Nej og jo, læs på nedenstående link
http://www.favrskov.dk/dokumenter/forbud_oliefyr.pdf
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Jamen så ville jeg måske lige undersøge det nærmere. For spørgsmålet er om jordvarme kan betale sig når man tager merinvesteringen i betragtning, samt finansiering af denne merinvestering.

Yderligere skal der medtages omkostningerne til lovpligtigt årligt eftersyn (hvis man følger loven) i forhold til eftersynsrate og pris på et gasfyr.

Sidst men ikke mindst er det spørgsmålet om det kan betale sig at isolere efter 2020 krav kontra 2015 krav, når man ser på merudgiften til denne kontra hvor meget ekstra man sparer i udgift til opvarmning.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
bennedbaek
Jordvarmeslanger i to lag har jeg foreslået, men det har byggefirmaet blankt afvist - sikkert fordi de ingen erfaring har med det.

Der er ingen kollektiv varmeforsyning i området, så fjernvarme eller naturgas er udelukket.

BR20 er et krav i lokalplanen, så det er (desværre) ikke relevant, om det kan betale sig Shock(

Hvad er en "turbocollector" nævnt ovenfor?

Hvad med sådan en fætter her - er det noget der duer?
http://www.jordvarme.dk/privat/produkter/energifanger-til-jordvarme.html
 
Chr
En turbocollectorslange er en slange, der er lidt mere tyndvægget end en almindelig slange, og så har den en "riffelgang", som får vandet til at roterer i slangen. Det nedsætter rørmodstanden i slangen og forbedre varmeoptaget med (angiveligt ca) 6%.

Du kan se et billede af sådan en på:
http://www.muovitech.com/?page=products&category=Ground%20loops&id=409

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
Jeg tror nu ikke en Turbocollect slange nedsætter rørmodstanden, nok nærmere tværtimod. Den skaber jo som navnet antyder turbolent strømning i rører (i modsætning til laminar). Det er derfor der skabes mulighed for at overfører mere energi.
For de nysgerrige kan man Google:
Nusselts, Reynolds og Prandtls tal.
Men det er godt nok langhåret Shock

Det lyder som en "interesant" lokalplan, hvis man SKAL bygge 2020 og der ikke er kollektiv forsyning. Så må du jo bare installere et pillefyr og få beskidte fingre Grin
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har i mange år kørt med jordslanger i 2 lag, dvs rende 2 m dyb med den ene kreds nederst og ca 1meter jord ovenpå, dernæst lægges den anden kreds med 1 meter jord over.

Det fungere fint.

Iøvrigt opnås der hurtigt mange meter slange hvs man lægger slange så tæt på skel som det nu er lovligt hele vejen rundt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jeg ville nu heller ikke være skrækslagen, specielt hvis der nedgraves noget nedsivning ovenpå.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@bennedbaek
Kiggede lige på din grundtegning med hus.

Umiddelbart burde der være plads nok til jordvarmeslangerne hvis du lægger dem i 2 lag.
Interesant kunne det jo være at spørge byggefirmaet hvor mange penge du får i nedslag på prisen hvs du laver luft/vand istedet for jordvarme.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Tjaaa der hvor jeg kommer fra er mindste L/V der kan opsættes i villakvarterer dyrere at lave end en 6 kW jordvarme i et lag. To lag ødelægger det så en smule. Men er da klar over at andre fabrikater kan noget billigere i L/V. Men kontroller så lige og få på skrift at max 35 dB(A) overholdes i skel, sådan man ikke bagefter skal bøvle med kommunen og naboer.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,233,686 Unikke besøg
XHTML CSS