HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til overvejelser
jess_andresen
Hej alle
Håber I vil hjælpe med kommentarer og hjælp til nedenstående.

Jeg har i snart et år overvejet at få skiftet oliefyret med en varmepumpe.
Gerne jordvarme, men under mulden gemmer sig rent sand og grus. Desuden har jeg et par store (+10 m) træer på grunden. Jeg har haft et par installatører ude og besigtige, og der er for såvidt plads nok men begge fraråder jordvarme pga. Sand og træer.

Så derfor tyder det på en L/V, som jeg gerne vil have placeret væk fra huset og dermed skal rør/slangerne graves ned ca. 8 m.
Installationen skal være i kælderen, hvor jeg kun har 1,90 m i højden, hvilket kan medføre begrænsninger.
Det jeg overvejer et tilbud på en Baxi Alezio Hybrid 14kW med 200 liter varmt vandsbeholder. Men har også fået priser på Vølund og Danfoss, merpris ca. 15K.

Lidt om huset:
150 m2 i to plan + 30 m2 kælder (fyrrum og vaskerum)
Stueetagen er fra 1968, men hulmursisoleret. Gulvet er renoveret i 2007, da overetagen er bygget på. Vinduerne er også fra 2007.
Gulvvarme i hele huset og to store radiatorer i kælderen
Bruger 1800 liter olie + 3-5 rummeter brænde.
2 voksne + 2 børn

Nu til spørgmålene:
- Slanger ført i jorden, altså mellem hus og LV-udedel. Er det noget man skal være bekymret for, eller er rørene så godt isoleret at det ikke giver varmetab?
- jeg syntes at det tilbudte anlæg på 14 kW virker stort. Diverse online-beregninger viser mellem 9 og 11 kW. Merprisen er ikke så stor, men jeg er bange for at det giver drift-problemer. Anlægget kan vel godt være FOR stort... For mange start/stop?
- der er ikke buffertank med i tilbudet. Iflg. Installatøren er det ikke nødvendigt på Baxi-modellen. Men han nævnte at man kunne få en varmtvandsbeholder med buffertank integreret. De Baxi anlæg de havde stillet op var alle uden buffertank. Hvad anbefaler I?
- har I nogle erfaringer med baxi fra HS Tarm? Så vidt jeg kan se er det et relativt nyt anlæg, men med komponenter fra flere større producenter (men siger de ikke alle det) :-)

Jeg ønsker et godt anlæg som bliver korrekt installeret. Har ikke meget forstand på det tekniske, så derfor vil jeg gerne at min installatør ved hvad der kræves. Jeg føler mig dog ikke helt tryk ved dem jeg har snakket med indtil nu.

Håber nogle af jer kan hjælpe med råd og input. På forhånd tak for hjælpen.
 
hamselv
Sand er noget skidt. Men hvis er nær grundvandet eller hvor der er kildevæld og andre spændende ting i jorden kan det så sagtens være ok.

Når du siger 150 m² er det så i alt, eller er det 150 + måske 100 + kælderen.

De 1800 liter, hvad er de blevet brændt i?

14 kW lyder som fuldkommen skørt for stort. Huset lyder jo fint moderniseret. 14 kW putter man i noget med det dobbelte forbrug!
 
jess_andresen
Der er umiddelbart ikke vand at spore i jorden. Jeg tror der er langt ned til grundvandet.

Boligen er 180m2 i alt.

Oliefyret er et Sime Aqua 30 fra 2001.
 
hamselv
OKI prøver lige at regne lidt i morgen.
 
kla
En Alezio hybrid er en modulerende varmepumpe med en driftgang fra ca 4 kW ved lavlast, og op til 100 % = 13,7 kW. husets behov er ca 10 kW så Baxi varmepumper kører på en drift på ca 75 % hvilket er optimalt for frekvenstilpassede varmepumper! så Baxi modellen er ikke beregnet forkert. Man kunne dog godt have valgt modellen med 10,9 kW. Men når det så blev koldt ville den komme på overarbejde.

Kvaliteten på Baxi varmepumper er ikke anderledes end andre modeller på markedet produceres af tyske de detrich, som er en stor leverandør på det tyske marked.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
jess_andresen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2202&pid=15685#post_15685]kla skrev:[/url]

En Alezio hybrid er en modulerende varmepumpe med en driftgang fra ca 4 kW ved lavlast, og op til 100 % = 13,7 kW. husets behov er ca 10 kW så Baxi varmepumper kører på en drift på ca 75 % hvilket er optimalt for frekvenstilpassede varmepumper! så Baxi modellen er ikke beregnet forkert. Man kunne dog godt have valgt modellen med 10,9 kW. Men når det så blev koldt ville den komme på overarbejde.

Kvaliteten på Baxi varmepumper er ikke anderledes end andre modeller på markedet produceres af tyske de detrich, som er en stor leverandør på det tyske marked.


Hej Karsten
Tak for svaret.... Jeg tror måske også det er det installatøren har forsøgt at forklare mig - jeg forstår det bare meget bedre nu. Smile
Hvis jeg forstår det rigtigt, så betyder det at i vinterperioden kører pumpen nærmest hele tiden men regulerer ydelsen efter behov - og det er så derfor der ikke er brug for en buffer-tank.
Lyder det nogenlunde korrekt?
 
kla
Ja stort set, men anbefaler altid buffer, det giver en roligere drift
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
jess_andresen
Hej igen.
Hvad med at placere udedelen væk fra huset så rørene graves ned i jorden - er der nogen som har erfaring med det?
Jeg får oplyst at rørene ikke isoleres yderligere selvom de graves ned. Rørene leveres præ-isoleret med 15 mm isolering.... Lyder ikke af meget?

På forhånd tak
 
jess_andresen
Jeg tillader mig lige at bringe denne op på liste igen. :-)

Jeg undrer mig over at rør i jorden til en Baxi L/V kun er isoleret med 15 mm isolering!
Bør man ikke gøre noget ved det inden hullet dækkes til?
Til Danfoss L/V anvendes Løgstør-rør, som er markant bedre isoleret.

Desuden: Er der nogen gode grunde til at monteret til el bi-måler, eller er det primært nice-to-have?
 
kla
På en Baxi er det præisolerede kølerør som anvendes, varmetabet på kølemiddelrør kan selvfølgelig begrænses, men helst kun på tryksiden.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2202&pid=15874#post_15874]jess_andresen skrev:
Desuden: Er der nogen gode grunde til at monteret til el bi-måler, eller er det primært nice-to-have?

Meget nice to have Wink
Men også lovkrav idag, hvis installationen bruger mere end 3.000kWh.
Bygningsreglementet 2010 - afsnit 8.6.4 stk. 9
http://bygningsreglementet.dk/br10_03_id171/0/42
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,232,431 Unikke besøg
XHTML CSS