HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan jeg styre gulvtemperaturen uden shunt
Staehr
Hej varmepumpe eksperter.

Jeg står foran en større ombygning, og skal derfor udskifte el gulvvarme til vandbåren gulvvarme i ca. 70 m2 af vores hus på 130 m2 i grundplan. Huset er med 1. sal på 85 m2, som opvarmes af en Toshiba luft/luft varmepumpe.
Mit foreløbige valg, er faldet på en 8 KW Toshiba Estia A2W 804 Luft/vand varmepumpe. http://www.gidex.dk/brochure/BrochureLuftvand.pdf

Pumpen skal udelukkende bruges til opvarmning af brugsvand og gulvvarme. (Pumpen har brugsvandsprioritet.)

Mit spørgsmål er:
Jeg skal have etableret 5 gulvvarmekredse fordelt på 12 m2 entre med klinker, 2 badeværelser med klinker på henholdsvis 8 og 4 m2, køkken/alrum på 25 m2 ligeledes med klinker og 25 m2 stue med trægulv.

Når nu cirkulationspumpen er integreret i vekslerdelen og jeg ikke har plads til en buffertank, vil det så være muligt med X antal graders fremløbstemperatur, at holde en gulvtemperatur på klinkerne på eks. vis 30 grader, og samtidig en gulvtemperatur på eks. vis 25 grader på trægulvet?

Jeg havde tænkt mig at købe en trådløs gulvvarmestyring fra Danfoss http://www.lavprisvvs.dk/shop/danfoss-cf2-traadloest-484995p.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvs det bliver dog uden ”Gulvvarmeshunt FHM-C8, med cirkulationspumpen Alpha2 15-60”, da der som sagt er indbygget cirkulationspumpe i veksleren.

Med Toshiba varmepumpen medfølger en overstrømsventil, der skal monteres imellem de 2 manifolde, som jeg er blevet fortalt har til formål at bypase gulvvarmekredsene hvis de er lukkede og pumpetrykket så vil stige.

Jeg påtænker også at købe Danfoss CF-RF rumtermostater med infrarøde gulvfølere.

Tror I det er noget der vil virke?
Håber ovenstående er til at forstå Smile

Med venlig hilsen
Peter Stæhr
 
hors12
Hej Staehr
Som jeg læser Toshiba dataene er den i stand til at nedregulere output effekt efter behov (feks. fast fremløbstemp ved varierende forbrug). Der er nok en minimums effekt men den burde du kunne overholde med de 75m2 gulv.
Jeg mener ikke du behøver trådlæs styring men blot have en gulvvarme manifold med flowmålere der hjælper til at indstille balancen på de enkelte kredse, dvs. fuld flow på de 2x25m2 og lavere på de små. Det tager nogle dage at få i balance indtil man er tilfreds med alle rumtemp. Hvis ikke LV pumpen allerede har en udetemp regulering der styrer fremløb temp. ville jeg så lave det med en ekstern styring, dvs kun en temp føler til det hele. Alternativt en kombineret udetemp og rumtemp regulering der styrer fremløbs temp setpunktet. Det kan opbygges med en "simpel" industri PID regulator til ca 1000kr. Du bør checke at LV pumpens cirkulationspumpe kan levere nok tryk så flowet i gulvvarme kredsene er så højt som muligt med så lav delta T som muligt. En type ala 15-60 som du nævner er fin.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,892 Unikke besøg
XHTML CSS