HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Priser på varmepumper
Melvyn
Jeg synes ikke, at der er meget konkurrence på området, selvom der er mange, der sælger disse luft til luft pumper, alle priser er jo næsten fuldstændig ens. Man skulle jo tro, at jo flere aktører der er ville give forskellige priser, men nej. Det er som om, der kun er en monopolist. Jeg gad godt vide, hvad avancen er på disse pumper, for hvis man ser på priser på f.eks i Litauen, som jeg har fået at vide nogen parallelimportere fra, så drejer det sig om ca. 500-800 kr. i forskel. Så det at Admin. så skriver "Vi ser det skamsolgt til ingen penge af smede, cykelhandlere og bagere", det har jeg nu godt nok ikke set endnu.
Noget helt andet er, jeg har prøvet at søge på "nominel værdi ", men har ikke fundet noget rigtigt, kun at det er noget med pumpens køleeffekt + el forbrug. Ved ikke om det er rigtigt.
 
Admin
Melvyn

Det har jeg nu ikke skrevet nogen steder, muligt andre har
Men det er så for egen regning.

/Admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Chr
@Melvyn:
Jeg er ikke selv i branchen, så jeg kan ikke svare dig på, hvad avancen er.
Men jeg ved lidt om, hvad ting koster, sådan overordnet set.

Når man køber et eller andet, så skal der leveres en garanti på tingene, og dansk lov giver faktisk en ret god beskyttelse til forbrugeren. Hvis denne garanti ikke skal være en skueret, så kræver det, at sælger har noget finans at stå imod med, så han kan afhjælpe fejl og mangler, hvis/når de opstår. Han skal også kunne levere en kvalificeret mand og reservedele til det solgte, og helst også længe efter garantiens udløb. Den slags koster noget.
Hvis der skal en montør ud og installere dimsen, så skal han have lidt i løn, en bil at køre frem og tilbage i, noget værktøj og måleudstyr mm, en sekretær til at skrive regningen og holde styr på papirgangen med meget mere. Og så er der endelig uforudsete udgifter som moms og husleje.
Selvfølgelig kan man gå på kompromis her og der, men det er ikke sjovt, når skidtet svigter. Spørg bare de, der har købt solceller med tysk (ingen) garanti, eller en parallelimporteret varmepumpe, og efterfølgende ikke kan få selv de mest basale reservedele, eller support.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
Kan godt følge Melvyn´s forundring hvis man kikker på nøjagtigt det samme produkt hvad det sælges til i Danmark, Sverige, Tyskland og/eller Polen.
Vi er jo ikke ude i at sammenlige kinabras med mærkevarer, men samme kasse indkøbt/solgt gennem forskellige kanaler. Selvfølgelig er der som du nævner formentlig forskel på forpligtelserne i DK og PL, men alligevel....
Der er ihverttilfælde ikke noget at sige til folk fristes til at valfarte til Sverige og Tyskland efter pumper ligesom de gør det efter slik og sodavand.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2630&pid=19775#post_19775]lars-jacobsen skrev:[/url]

Kan godt følge Melvyn´s forundring hvis man kikker på nøjagtigt det samme produkt hvad det sælges til i Danmark, Sverige, Tyskland og/eller Polen.
Vi er jo ikke ude i at sammenlige kinabras med mærkevarer, men samme kasse indkøbt/solgt gennem forskellige kanaler. Selvfølgelig er der som du nævner formentlig forskel på forpligtelserne i DK og PL, men alligevel....
Der er ihverttilfælde ikke noget at sige til folk fristes til at valfarte til Sverige og Tyskland efter pumper ligesom de gør det efter slik og sodavand.


Som jeg læser Melvyn's indlæg, er hans pointe jo at der IKKE er meget at spare, ved at købe i udlandet. 500-800kr, er ikke meget at spare ved at købe i Litauen.
 
lars-jacobsen
Ja OK jeg kan da have misforstået det.
Hvis det forholder sig således at der mens en pumpe koster det samme i DK, Polen, Litauen, og Spanien, uanset hvem der har importeret den og hvorfra. Så er der nok tale om fabriksdikterde priser alá B&O, hvor en radio koster det den koster uanset hvilket land der er tale om. Det er så forbud at kræve den slag eksklusiv aftaler/priser.
I Praksis koster en (den samme) pumpe mig bekendt heller ikke det samme i de nævnte lande. Men det er muligt den samme pumpe koster tilnærmelses vis det samme i DK uanset om den kommer gennem de officielle kanaler og forhandlere, eller via en garage importør. Så il jeg da også foretrække de officielle kanaler, for så er der noget med besparelsen ift. risikoen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,182,229 Unikke besøg
XHTML CSS