HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvormeget radiator skal der til, for at det svarer til gulvvarme
Varmeihuset
Hvor meget radiator skal der til, for at det svarer til gulvvarme ?

her tænkes på at fremløbs temperatur kan holdes på det samme

lad os sige to ens huse, men det ene med gulvvarme , det andet med radiatorer

ville det med radiatorer ikke kunne være billigst i drift, da det kan reagere hurtigere på feks sol og gæster

eller lad os sige vi er eneboer i en skov, i et land med evigt gråvejr

er godt klar over at der er en komfort fordel(og økonomisk) ved at gulvvarme er varmere ved gulvet, men hvis husene ikke er med topmoderne vinduer, så vil det være rarere at stå eller sidde ved vinduet i huset med radiator
 
lars-jacobsen
1: i princippet ligemeget radiator som gulvarme målt i afgivet effekt nyder de samme driftsbetingelser.
Men hvad er det så ? Tjaaa her kan du så prøve at hente et par gulvvarmeproducenters beregningsprogrammet og lege med dem. De beregner nemlig den afgivne effekt på x meter slange ved Y temperatur i z gulvkonstruktion. Så kan du efterfølgende lege med en radiator producents værktøj til det samme og se hvad der skal til. Men bemærk at radiatorer skal være meget størrelse end "standard" da driftsbetingelserne er en helt anden. Ofte viser det sig at de er 50% for små.

Mht til økonomien så kan man ikke sige noget før du har valgt konkrete eksempler og mere nøjagtige driftsbetingelser for sammenligningen.
Det svarer til at spørge om hvad er mest økonomisk til at køre en strækning på 100 km, en golf 1,2 med 100hk eller en Porsche 3,0 med 350hk ?
Svaret er naturligvis en Porsche,for den køreres i 6. Gear med 70 km/t mens Golfen køres med 55 km/t i 2. gear.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Jamen det er jo egentligt det mit spørgsmål går på
HVORNÅR er radiatorene store nok
i Rios et eller andet program, som man kan downloade hos dem, kan man se effekten ved forskellige frem og afgang temperaturer

hvilken temperatur bør jeg indsætte hvis jeg er optimist
og hvilken hvis jeg er realist ;o)

jeg kan sige at mit hus er 138 m2+ 36m2 kælder , som holdes på 18 til 16 grader pt af fyret som er blevet pakket ind i 100mm rockwool
mit olie forbrug fra den 2 ok til den 2 jan er 700 liter + 100kilowat strøm til et varmeblæser eksperiment (simulering af en luft luft
der var her hvor jeg bor 1037,7 grade dage
i forbruget er der ca to gange bad i ugen
ved ikke om det her siger hvilken virkningsgrad mit fyr har
Varmeihuset tilknyttede følgende billede:billede:
fyr_rarport_2.jpg
 
Varmeihuset
Hvis mit fyr er 81% effektivt(nok optimistisk)
så er 700 liter 5670 kilowatt
det delt med graddagene =5,464kw pr grad dag

Lad os så ta en temp på minus 15 grader=32 grad dage 174,8482kw
har vi haft et døgn i nyere tid med en middel temp på minus 15?
men det ville koste 21,5862 i mit hus
og da jeg har brugt den samme effektivitetsfaktor begge gange, ville resultatet blive det samme (i liter olie) om så fyret kun var 65 % effektivt
til gengæld ville en varmepumpe ha lettere ved at levere det samme

men HVIS der blev brugt 174,8482kw på et minus 15 døgn
så er det 7,2853 Kw pr time som en pumpe skal levere, OG radiatorer skal afgi til luften i huset

er det helt ved siden af ??
så skal jeg bare tælle mine radiatorer sammen i ydelse , og se om det er nok ved X temp fremløb

i rios program så se ved hvilken temp de tilsammen kan levere 7,2853 Kw

Hvis mit fyr KUN er 65% effektivt, er den nødvendige effekt 7,2853 Kw
delt med 8,1 , og så ganget med 6,5 =5,8463 Kw
ved plus en grad (16 grade dage ), er behovet det halve
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2633&pid=19788#post_19788]lars-jacobsen skrev:[/url]

1: i princippet ligemeget radiator som gulvarme målt i afgivet effekt nyder de samme driftsbetingelser.
Men hvad er det så ? Tjaaa her kan du så prøve at hente et par gulvvarmeproducenters beregningsprogrammet og lege med dem. De beregner nemlig den afgivne effekt på x meter slange ved Y temperatur i z gulvkonstruktion. Så kan du efterfølgende lege med en radiator producents værktøj til det samme og se hvad der skal til. Men bemærk at radiatorer skal være meget størrelse end "standard" da driftsbetingelserne er en helt anden. Ofte viser det sig at de er 50% for små.

Mht til økonomien så kan man ikke sige noget før du har valgt konkrete eksempler og mere nøjagtige driftsbetingelser for sammenligningen.
Det svarer til at spørge om hvad er mest økonomisk til at køre en strækning på 100 km, en golf 1,2 med 100hk eller en Porsche 3,0 med 350hk ?
Svaret er naturligvis en Porsche,for den køreres i 6. Gear med 70 km/t mens Golfen køres med 55 km/t i 2. gear.


Jamen jamen ;o) DU har frit valg i det tænkte eksempel ;o)
i de tænkte huse må du smække lige det gulvvarme i du vil, for at få den mest økonomiske drift
det samme for radiator huset som er magen til gulvvarme huset

der er FIRE huse , de to ligger i en skov med evigt gråvejr og får aldrig gæster
de to andre ligger frit , og får ofte meget varme ind af vinduerne, og har jævnligt mange gæster
og ,, suk,, gæsterne kommer ALTID uanmeldt ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,176,731 Unikke besøg
XHTML CSS