HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Søges tabel over dugpunkt for sommerluft
Varmeihuset
Søges tabel over dugpunkt for (sommer)luft

Ja så er tiden kommet, hvor udetemp er højere end min kælder temp

At lukke varm fugtig luft ind i en kold kælder, er jo ikke smart , luften afkøles , og så driver der dug
Men hvor går grænserne ?

Har vi 25 grader uden for, og en 18 graders kælder, så vil udeluften blive nedkølet, jeg kan ikke finde en tabel, der viser hvornår det går galt, er udeluften 99% så går det helt sikkert galt
men er den lav nok , kan luften `tåle`` nedkølingen
der vil blive gennemtræk , så luftens temp vil falde, og den relative fugtighed stige, men der er stadig plads til at få noget fugt med ud af kælderen, og måske endda varme kælderen lidt op
 
Varmeihuset
Mærkeligt, sidst jeg søgte dukkede der intet op, den her en masse
bla den her

www.esbjergpaints.dk/media/579931/beregning-af-dugpunkt.jpg

Så skal jeg bare finde det koldeste sted i kælderen ,

Hvis vi sagde at det var 12 grader, og ude fugtigheden var 65 , måtte temp ude ikke være over 16 grader

var ude fugtigheden 80% , måtte udetemp ikke være over 13

eller misforstår jeg noget,, jeg går med vilje tre grader under, for ikke at køre på grænsen
 
hamselv
Jeg ved ikke hvad du mener der sker, men her i huset lukker vi sommervarmen ind og lader den varme kolde bygningsdele op. Udligningen af fugten er alligevel for høj til du kan styre noget som helst.
 
Varmeihuset
https://www.bolius.dk/pas-paa-med-udluftning-af-kaelderen-i-sommervarmen-22934/

Min tidligere husvært ,havde det også med at lufte ud når det var RIGTIGT varmt uden for, så sejlede gulvet ligefrem,,og så kom lugten af skimmel, så mente han åbenbart at løsningen på den lugt var,, at lufte ud når det var varmt
 
pmp
Jeg har en Ventus vejrstation, hvor jeg kan aflæse dugpunkt.
Jeg har 5 "udefølere" på, så jeg kan aflæse dugpunkt ude, 2 steder i krybekælder, i kælder, og i tagrum.
Det viser mig hvornår jeg kan starte min blæser og få ekstra ventilation i min krybekælder.
Om sommeren er det faktisk kun om natten.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset
Hmm , jeg har en skorsten jeg ikke længere bruger
og MASSER af varme i huset allerede nu
Men blæser jeg luften fra huset ned i kælderen, så kommer der også kondens ,
Hvor dyr er en lille varme veksler, så kunne jeg suge varm luft ud af huset,den skulle igennen varmevekslern, og den indstrømmende luft skulle i kælderen,
kører man så om aftnen /natten, kunne der komme kølig luft med lav fugt ind , og det ville blive varmet op i veksleren

Det ville sende tør varm luft ind i kælderen , og kælderluften skulle bare hives ud i det fri

det ville være katastrofalt dyrt om vinteren ;o)

MEN ,, ;0) varmen er jo gratis om sommeren, men det ville gi en rigtig dejlig tør kælder, og det kunne måske ende med et mindre varmespild om vinteren, pga tørrere vægge

Det med en fugtmåler ude og inde, det må kunne laves til at kunne styre en ventilator
LIIIDT mere styring en en alm badeværelse fugtstyret en
der skulle være noget hvis så , men kun såfald at
den måtte KUN starte , hvis udeluften havde et dugpunkt xx under inde temp
og inde temp var større end minimum ønsket, ellers kunne vi ende med at køle kælderen ned ;o(

i går var jeg helt nede i kælderen ;o) der var 19 grader i det varmeste rum
der er tændte radiatorer i alle rum
radiatorerne i stuen står på max,varmepumpen er sat til KUN vv
Cirkulationspumpen til radiatorvandet er tændt
der er buffertank parallelt på radiatorerne /varme pumpe
dvs når pumpen ikke sat til(trevejs står på vv)
er bufferen i serie med radiator KREDSEN

ved de to radiatorer i kælderen er der blæser på
det er der også på den ene i stuen
dvs at lidt af varmen fra stuen kommer ned i kælderen,helt uden at trække fugt med

sidste år holdt det kælderen på 19 20 og sent sommer endnu mere

på bufferen er der en varmespiral der ikke er brugt
har puslet med tanken om en radiator på garagetaget, og slutte den til bufferen via spiralen,og en cirkulations pumpe,fylde det med glykol behaldlet vand og så skal der nok en expansions beholder på
cirkulatons pumpen skulle stoppes ved for lav temp i radiatoren på taget

mest for sjov ,men så alligevel, kan det gi mig mere tid uden elkøb, er det måske det værd

med et par stop haner, kan jeg endda sætte endnu en radiator,INDE i garagen, så kan jeg i den kolde tid sende varme ud i garagen efter ønske, men HELT STOPPE FREMLØBET UDEN AT DET FROSTSPRÆNGER
 
tagestavsdal
Att Varmeihuset

Angående fugt og dugpunkt

Jeg fandt vedhæftede kurve/kurver med sammenhæng mellem temperatur, relativ fugtighed og vandmængde i luften.

på figuren ses en vandret linje.
start ved A her er temperatur 20 grader og relativ fungt er 50% og vandindhold i luften er ca 9g pr m3
Afkøles denne luft til 14 grader er der stadig 9g vand pr m3, men nu er relativ fugtighed 70%
Afkøles helt til 9 grader er relativ fugtighed 100% og du får kondens fugt.

Et andet eksempel, 25 grader ude temp, relativ fugtighed på 70%, du kan aflæse ca 16g vand pr m3
Afkøles denne luft i kælderen til 20 grader eller der under, ja så har du 100% luftfugtighed og derfor fugt problemer.
Du kan bruge kurverne sammen med et hygrometer og et termometer, til at vurdere om du skal lufte u i kælderen en varm og fugtig sommer dag.

Hilsen Tage
tagestavsdal tilknyttede følgende billede:billede:
vanddampdiagram.jpg

[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Takker ;o)
 
Varmeihuset
Juhu, pt har vi lidt over 20 grader udenfor, og er næsten nede på 40% rl
DET kan bruges til BÅDE at varme kælderen op fra 17-18 grader, OG affugte

og da det er store mængder luft, kan det mærkes ,

et vindue står helt åben , og en dør i den anden ende ,og der er lidt vind
Kælder temp KAN ikke falde, og kælderens fugtighed KAN ikke stige
i begge tilfælde tværtimod

Men det ER også en lav rl ,SAMTIDIG med en høj ude temp,, det viser at en måler styret udluftning ville være MEGET rar at have
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
https://kefasystem.com/da/service/taupunktrechner.html

Jeg har fundet den her, den er let at arbejde med, den står nu i min bogmærkelinje, så kan jeg til enhver tid lige åbne den

på Dmi eller den vejr melding der er på de fleste pcèr kan jeg se både ude temp og fugtighed

det sætter jeg ind, og ser på den absolutte fugtighed
gør det samme med kælder tallene , er kælderen vådere, lufter jeg ud , ellers ikke

det kan alså ses på fugtigheden i kælderen ,alså aflæst på måleren
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,649 Unikke besøg
XHTML CSS