HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Placering af varmepumpe, syd eller nord?
vandkanten1
Jeg er kommet til at tænke på noget og det virker som om at jeg er den eneste der har fået den tanke, for jeg kan intet finde på nettet om emnet.

Min tanke går på at en varmepumpe bør placeres på det mest solrige sted, feks ved en sydmur. Også selvom at der er længere rørføring.

Der kan nemt være ~5 grader til forskel fra nordsiden til sydsiden. Hvilket bør afspejle sig økonomisk.

Har jeg ret i min tanke?
 
hamselv
Nej. Luftmængden den slæber igennem er så stor at det er stort set ligegyldigt hvor du stiller den. Og får du så oveni længere rørtræk forsvinder fidusen fuldkommen og kan ligefrem forringe økonomien. På en del varmepumper sidder føleren til udekompensering i udedelen, og den føler er optimalt placeret mod nord.
 
vandkanten1
Så det er slet ikke en relevant faktor hvor varmepumpen er placeret? andet end afstanden.
Når jeg ser mit hus, så er der meget is og rim på den kolde side af huset men på den anden side, hvor morgensolen først kommer der er det hele tøet op. Tænke bare at denne mærkante "varmeforskel" måtte have betydning for varmepumpens økonomi.
 
Varmeihuset
Solen varmer ikke luften op
Solen varmer ting op, de ting varmer så luften op
De ting udstråler også infrarød varme, så står man på den solvendte terrasse, SÅ FØLES DET VARMT, OG DET er VARMT FOR KROPPEN
luften står måske stille, og er derfor varm ,, lige der,
I dag var jeg ude med mit infrarøde termometer
Et termometer på væggen viste +8 tæt på muren, selve muren var +15
og luften lige over frysepunktet
og det er den luft pumpen havde at arbejde med

Stillestående luft, er som en pengepung hvor der falder penge i, men ikke tages nogen ud ;o)det ser hurtigt fint ud ,
men hvis pengestrømmen også går udaf,så har vi blæsevejr, og det er hele tiden nyt luft der skal varmes
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,215 Unikke besøg
XHTML CSS