HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Anlæg taber tryk
Amdi
Hej

Jeg har igennem et par år oplevet, at vores anlæg taber brinetryk. Jeg har selv skulle efterfylde med ca, 5 l. vand i løbet af efteråret, og ved det årlige eftersyn til foråret har teknikeren ca, efterfyldt samme mængde sprit.

I år mente teknikeren, at det var vires ekspansionsbeholder den var gal med så han udskiftede den, og påfyldte sprit til ca 2 bar. Nu,10 dage efter, er trykket allerede nede på 1,2 bar. Hvad kan der være galt?

Jeg har lagt mærke til, at der kommer væske ud ved ventilen til ekspansionsbeholderen - kan det være problemet?

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
hamselv
Det er vel ret simpelt. Dit anlæg er utæt. Hvorfor fylder han til 2 bar, når myndighedskravet er 1,5 bar? Almindelige metalexpansionsbeholdere har i øvrigt uforskammet kort levetid når de bruges til brine. Bosch'es plastbeholder er ti gange smartere.
 
Mortennybygger
Hej alle

Jeg har næsten samme problem. Mit anlæg er 3,5 år gammelt. Et Vølund F1245 6kw.

Mit brinetryk er langsomt faldet fra 2 bar til 0,9 bar på 9 måneder siden sidste service. Så gik der en alarm 53 på anlægget, og kompressoren kunne ikke starte, så jeg måtte bruge elpatron.
Alarm 53 er for lavt tryk "niveauover KB".

Mit vandtryk er 2 bar og har ikke flyttet sig.

Nu havde jeg en teniker ude og han fyldte lidt sprit på, og så kan anlægget køre igen. Men han tror måske at ekspansionsbeholderen er i stykker. Han bankede på dem med metal. Den ene lød hul, men den anden lød som om den var mere fyldt.

Har I erfaringer med det problem? Kan det være ekspansionsbeholderen så kort tid efter eller kan man teste ekspansionsbeholderen? Eller hvorfor taber jeg brinetryk?

På forhånd tak. Jeg håber I har nogle erfaringer, da jeg er helt nybegynder på det her område.

Mvh Morten
Nyt hus opføres i 2017
180 kvm BK2020 med jordvarme anlæg F1245 6 kw - 180 L varmtvandsbeholder og i udgangspunktet 40 L buffer
Endvidere med solceller 2,2 kwp på taget
 
hamselv
Vi ser det meget tit. Ikke sjældent luft pga horribel dårlig påfyldningsmetodik, eller uegnede ekspansionsbeholdere. Det er gudskelov sjældent at utæthederne er eksternt. Den seneste vi så, var et gnaverangreb på de af DVI medleverede gummislanger. Den var virkelig utæt, men en udskiftning til panserslanger forhindrer at det sker igen.
 
Mortennybygger
Tak for svar.

Jeg tror jeg må få fat i de plast ekspansionsbeholdere fra bosch som du nævner.
Virker de også til Vølund (tilgiv mig hvis det er dumt spørgsmål) og skal jeg have fat i et bestemt servicefirma på Sjælland - eller kan du anbefale nogle?

Mvh Morten
Nyt hus opføres i 2017
180 kvm BK2020 med jordvarme anlæg F1245 6 kw - 180 L varmtvandsbeholder og i udgangspunktet 40 L buffer
Endvidere med solceller 2,2 kwp på taget
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,144,189 Unikke besøg
XHTML CSS