HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Direkte Fordampning - Status 2018
Nicoleise
Hej med Jer,


Jeg har læst alle indlæggene om direkte fordampning, men de har efterhånden mange år på bagen.

Tanken om en simplere installation med en højere virkningsgrad virker interessant. Særligt med tanke på at der skulle være tusindvis af installationer syd for grænsen. Min oplevelse af elbranchen er for eksempel at priserne faldt og mulighederne blev mange flere, da vi fik lov til at installere europæiske stikkontakter i Danmark. Nogle gange kan vi åbenbart godt være forfaldne til andedamsløsninger her til lands.

Omvendt kan jeg konstatere, at stort set alle links i de nævnte indlæg er døde, og at jeg heller ikke kan finde virksomhederne via Google. Men nogle brugere fik jo installeret disse anlægstyper.

Derfor denne forespørgsel:
1) Hvordan går det med den lovgivningsmæssige del? Er der stadig udfordringer i forhold til kølemiddelmængde, osv. eller er disse anlæg nu lovlige?

2) Har andre importører taget bolden op? Nogle erfaringer?

3) Har de brugere, der nu må have nogle års indsigt i anlæggenes drift og økonomi lyst til at opdatere os andre på, hvordan det har været med den type anlæg?


Jeg skal selv til at se på varmeanlæg, og jordvarme er umiddelbart det oplagte. Enten et større anlæg eller et par mindre i kaskade, men direkte fordampnin kunne sagtens være et alternativ, hvis virkningsgraden virkeligt er så høj, hvis der kan leveres høj nok fremløb, og hvis det økonomisk og sikkerhedsmæssigt (herunder sikkerhed for reservedele, garanti, fagkompetence) giver mening.


Mange hilsner,
Nicolai
 
kkrede
Er det sådan et her ?
https://www.biovarme.dk/da/varmepumper/jordvarme/gmdw-plus-jordvarmepumpe
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,785 Unikke besøg
XHTML CSS