HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tilslutning af NIBE UKV-100
Lch
Hejsa fra et nyt medlem her på debatten.

Efter 38 år var det tid for udskiftning af min Vølund 700 Q2, som har tjent mig trofast gennem alle årene, kun afbrudt af en udskitfning af kompressor for ca. 15 år siden.

For ca. 1½ måned siden fik jeg installeret en ny Vølund F1245 - 8E, sammen med en NIBE UKV-100 buffetank.
VP'en kører fantstisk, støjfrit og også økonomist, men jeg er i tvivl om hvor vidt UKV'en er tilsluttet optimalt.

Huset er fra 1954 med senere om- og tilbygninger, som betyder at der er både gulvvarme og radiatorer i installationen.

UKV'en er p.t. tilsluttet med tilgang fra VP i toppen og fremløb til varmekredsen i toppen, og delt retur fra VP og varmekreds i bunden.

Spørgsmål: Vil det være en bedre løsning med tilgang fra VP i toppen og fremløb til varmekredsen i bunden og udelt retur fra varmekreds til VP?

Håber ikke ovenstående lyder alt for bøvet, og at nogen kan hjælpe med et hint eller to.

På forhånd tak.

/Lars
 
tagestavsdal

Lch skrev:

Hejsa fra et nyt medlem her på debatten.

Efter 38 år var det tid for udskiftning af min Vølund 700 Q2, som har tjent mig trofast gennem alle årene, kun afbrudt af en udskitfning af kompressor for ca. 15 år siden.

For ca. 1½ måned siden fik jeg installeret en ny Vølund F1245 - 8E, sammen med en NIBE UKV-100 buffetank.
VP'en kører fantstisk, støjfrit og også økonomist, men jeg er i tvivl om hvor vidt UKV'en er tilsluttet optimalt.

Huset er fra 1954 med senere om- og tilbygninger, som betyder at der er både gulvvarme og radiatorer i installationen.

UKV'en er p.t. tilsluttet med tilgang fra VP i toppen og fremløb til varmekredsen i toppen, og delt retur fra VP og varmekreds i bunden.

Spørgsmål: Vil det være en bedre løsning med tilgang fra VP i toppen og fremløb til varmekredsen i bunden og udelt retur fra varmekreds til VP?

Håber ikke ovenstående lyder alt for bøvet, og at nogen kan hjælpe med et hint eller to.

På forhånd tak.

/Lars


Hej Lars
Jeg fik i 2014 installeret jordvarme med en Vølund og en buffertank, som din
Jeg var dog i tvivl om det fungerede godt, der er jo en cirkulatrions pumpe i min Vølund, så hvorfor en ekstra ekstern cirkulationspumpe.

Der var tilsluttet er hane i bunden af buffertanken, så jeg kunne blokkere den.
Mit problem var at jeg have 2 varmekredse, dels til min gamle bygning og dels til min nye bygning.
Der var cirkulations pumpe til begge dele og jeg syntes at de lidt ligesom modarbejdede hinanden.

Så jeg lavede dette eksteriment
Fik fremstillet 2 rør stumper, der med unioner kunne sættes ind i steder for mine 2 pumper,
Så kunne jeg enkelt og uden indgrab eksperimentere med at lade cirkulationspumpen i varmepumpen klare det helt.

Altså min buffer tank sidder som en blind tank, der løber vand i toppen og ud straks i tioppen.

Det har fungeret fint siden installation i starten af 2015

Så jeg vil da anbefale dig at eksperimentere på samme måde.

Jeg har også både gulvvarme og radiatorer

Jeg har min pumpe på nibeuplink
her kan man se alle drift parametre, hvis du opretter dig på nibeupling og sender dig en mail
tage-snabela-stavsdal.dk så kan jeg invitere dig til at følge min pumpe og mine indstillinger

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Lch
Tak for svar Tage :-)

VVS'eren kommer i løbet af et par dage og monterer snavsfilter på varmestrengen som de glemte.

Tror jeg skal høre hvad han mener om sagen, og evt. få monteret en regulering på retur til UKV'en.

Har talt med Vølund idag, som mener UKV'en er tilsluttet korrekt.
 
tagestavsdal

Lch skrev:

Tak for svar Tage :-)

VVS'eren kommer i løbet af et par dage og monterer snavsfilter på varmestrengen som de glemte.

Tror jeg skal høre hvad han mener om sagen, og evt. få monteret en regulering på retur til UKV'en.

Har talt med Vølund idag, som mener UKV'en er tilsluttet korrekt.


Hej Henrik

Jeg vil da også gerne høre hvad han mener om sagen.
Min installatør var meget i tvivl, derfor eksperimenterede jeg uden anden ændring end at erstatte de eksterne cirkulations pumper med er stykke 3/4" rør og 2 unioner der passede til pumpens unioner.

Måske vil han mene at du har for lidt vand og for for mange stop og start,
mange start og stop er den store skræk hos mange, derfor mere vand med en buffertank.

Jeg har en frekvensstyrret pumpe og i øjeblikket kører den helt uden stop, regulerer ydelsen med frekvensen.
Det fungerer ikke i forår/efterår, her har jeg måske 4-5 stop starter pr dag, bestemt acceptabelt.
Jeg får færre start/stop ved at sætte GM tallet til -300 (eventuelt -350)
Så bliver pauserne lidt længere.

Hvis du endnu ikke har din pumpe på internettet, så kan jeg absolut anbefale det.
Det kræver et netværkskabel, hvilket du meget let og enkelt etablerer med "network via powerline"
et plug i stikkontakt ved siden af router, netkabel til denne, det næste plug ved siden af din pumpe, og du har internet
det "fjerne plug" kan være både med eller uden mulighed for trådløs forbindelse.
Har du lidt dårligt net i huset, så bare flere af den slags plugs, gerne med wifi.

Det koster ikke alverden og man slipper for at trække netværkskabler, fordi man bare benytter de almindelig stikkontakter,
Jeg troede først at det skulle på samme fase/sikringsgruppe, men det er helt ligegyldigt.

Hvis du sætter VP på nettet, så f¨år du kontakt til den gennem Nibeuplink
En gratis løsning, hvor du kan se de forskellige parameterværdier en ad gangen
eller en betalingsløsning hvor du kan få vist alle de ønskede parametre du ønske,
som døgn/uge eller måneds grafer
Du kan også tilkøbe pakken, således at du kan ændre indstillinger enten via cimputer eller via deres app

Da jeg fik VP, havde jeg stor glæde af nibeuplink til at forstå de forskellige drift situationer

Nå det blev lidt langt, og måske for reklame agtigt

Hilsen Tage

PS jeg vil gerne høre din levarandørs mening omkring buffertanken
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
tagestavsdal
Et PS
Hej Henrik

et PS
Genså lige mit indlæg fra januar 2015

Der skrev jeg således:
Siden har jeg fjernet de 2 eksterne pumper og erstattet dem med et gennemgangs rør.
Jeg købte 2stk 1½” propper med et ¾” hul i midten, fik en kollega til at dreje anlægsfladen jævnt, så den trådte pænt på gummipakningen, som i forvejen bruges til cirkulationspumpen.

Det var altså så enkelt at købe 2 propper . 1½" med 3/4" hul i midten, og så få den forbundet med et passende langt 3/4" rør og lige planet en smule

Overvej forsøget, det kan altid let fjernes, og der er forhåbentlig haner på beggesider af din cirkulations pumpe, så du ikke skal ´have vandet af systemet
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Lch
Nå, nu fik vi installeret en BT25-føler, så VP kan registrere fremløbstemperaturen i toppen af UKV'en.

Det giver tilsyneladende længere drift- og stilstandstider, og også en mere stabil fremløbstemperatur, så nu håber jeg på lidt koldere vejr, så vi kan få indreguleret varmekurven ordentligt.

/Lars
 
KMH

Lch skrev:

For ca. 1½ måned siden fik jeg installeret en ny Vølund F1245 - 8E, sammen med en NIBE UKV-100 buffetank.
VP'en kører fantstisk, støjfrit og også økonomist, men jeg er i tvivl om hvor vidt UKV'en er tilsluttet optimalt.

Huset er fra 1954 med senere om- og tilbygninger, som betyder at der er både gulvvarme og radiatorer i installationen.

Citer

UKV'en er p.t. tilsluttet med tilgang fra VP i toppen og fremløb til varmekredsen i toppen, og delt retur fra VP og varmekreds i bunden.


Spørgsmål: Vil det være en bedre løsning med tilgang fra VP i toppen og fremløb til varmekredsen i bunden og udelt retur fra varmekreds til VP?

Håber ikke ovenstående lyder alt for bøvet, og at nogen kan hjælpe med et hint eller to.

På forhånd tak.

/Lars


Hej Lch

Et lille hurtigt spørgsmål vedr. retur strengen til din UKV.
Du skriver at din retur er "delt" fra VP og varmekredsen. - Hvordan er dette lavet?
Kører alt retur-vandet igennem bufferen igen eller kører noget direkte til VP uden at gå i buffer?

Jeg er nemlig selv interesseret i at finde en løsning der giver mulighed for at hvis returen fra huset er afkølet nok, så kører den direkte til VP og ikke igennem buffer.
Dette for at undgå at varme unødigt på buffer, hvis huset kan aftage alt produceret varme.

Hilsen Keld.
 
Lch
@KMH

Returstrengen fra huset er via et T-stykke sammenkoblet med returløbet til VP, således at en del af returløbet tilgår VP og en del tilgår bunden af UKV'en. Jeg har ingn anelse om forholdet, men der er frit flow både til UKV og VP, så måske 50/50.

/Lars
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,977,549 Unikke besøg
XHTML CSS