HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Højtryksalarm
Moffen
Jeg har tidligere spurgt en servicemand/vvs'er om hvorfor der er indimellem er højtrykalarm på vores nilan anlæg.
Han oplyste at den kommer fordi anlægget ikke kan komme af med varme, og foreslog at man enten kunne sætte noget nyt på for at afhjælpe dette (kan ikke huske hvad det var) eller alternativt tage en af telestaterne af fra kredsen til badeværelset, så der hele tiden bliver kaldt på varme. Vil det være en ide at forsøge at afhjælpe problemet ved at tage telestaten af? Eller vil der blot være et kæmpe vandforbrug ved det?
 
tagestavsdal

Moffen skrev:

Jeg har tidligere spurgt en servicemand/vvs'er om hvorfor der er indimellem er højtrykalarm på vores nilan anlæg.
Han oplyste at den kommer fordi anlægget ikke kan komme af med varme, og foreslog at man enten kunne sætte noget nyt på for at afhjælpe dette (kan ikke huske hvad det var) eller alternativt tage en af telestaterne af fra kredsen til badeværelset, så der hele tiden bliver kaldt på varme. Vil det være en ide at forsøge at afhjælpe problemet ved at tage telestaten af? Eller vil der blot være et kæmpe vandforbrug ved det?


Hej
Du bør overveje at styre din indetemperatur anderledes end ved at regulere den med telestater.

I alle/ de fleste rum bør du styre således.
indstil telestater til højere temperatur end du ønsker.
så regulerer du varmen ved at styre din fremløbstempåeratur.
På min Vølund hedder det en varmekurve, den har jeg sat så lavt at jeg i alle rum har mellem 21 og 22 grader, og telestaterne står på 27grader.
Varmekurven reguleres i forhold til udetemperaturen, så da jeg først fandt den rigtige kurve, ja så skal der ikke indstilles mere.
ved koldt ude = behov for mere varme, ja så regulerer styrringen fremløbstemperaturen op.

det er en driftøkonomisk fordel at køre således, fordi effektiviteten af pumpen stiger, når fremløbstemperaturen ikke er højere end nødvendigt.

Det kan tage lidt tid at finde rigtig kurve, her må man prøve sig frem.
Det er individuelt for hver installetion, hvordan indstillingen skal være.

mit forslag.
reguler varmekurven (eller hvad det nu hedder på din Nilan) et par trin ned, åbne alle termeostater/telestater helt op.
Afhængig af dit varmesystem (gulvvarme eller radiator) så tager det et døgns tid inden indstillingen slår igennem. så hav lidt tålmodighjed.
så er det egentligt ekelt herfra
er det generelt for vamt, så en lavere varmekurve og omvendt hvis det er for koldt.

Du kan eventuelt opleve at dit system er i ubalance, således at alle rum ikke kan nøjes med samme fremløbstemperatur,
så find varmekurven så der er vamt nok i koldste rum, og reguler resten enten med telestater, eller ved at justere på manifolden, så der kommer mindre vand til gulvvarme kredse i de rum som er for varme.
Den sidste løsning er nok den bedste

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Moffen
Jeg er ikke sikker på at jeg kan styre via en varmekurve på mit nilan vp 18 compact m2 anlæg? Jeg er lidt usikker på det med manifolden. Jeg fandt for noget tid siden ud af at 11 ud af 12 kredse stod med indstillingen N (fuldt åben) og en enkelt på 7 ud af 7. Jeg kan forstå at anlægget ikke har været indreguleret, og derfor forsøgt mig frem med at indregulere kredsende, så den længste kreds står med indstillingen N, og de andre kredse med mindre styrke alt efter rummets størrelse. Hvordan passer det ind i forhold til hvis anlægget kan styre ved hjælp af en varmekurve?
 
Moffen
Nu tror jeg at jeg har fundet en indstilling hvor jeg kan regulere ved hjælp af en varmekurve. Hvordan bør mine manifold stå indstillet på mine kredse når jeg prøver mig frem? (det er flowet der indstilles på manifolden ik?)
 
tagestavsdal

Moffen skrev:

Jeg er ikke sikker på at jeg kan styre via en varmekurve på mit nilan vp 18 compact m2 anlæg? Jeg er lidt usikker på det med manifolden. Jeg fandt for noget tid siden ud af at 11 ud af 12 kredse stod med indstillingen N (fuldt åben) og en enkelt på 7 ud af 7. Jeg kan forstå at anlægget ikke har været indreguleret, og derfor forsøgt mig frem med at indregulere kredsende, så den længste kreds står med indstillingen N, og de andre kredse med mindre styrke alt efter rummets størrelse. Hvordan passer det ind i forhold til hvis anlægget kan styre ved hjælp af en varmekurve?


Hej
Jeg vil absolut tro at du kan styre via en varmekurve - eller hvad det nu hedder på en Nilan.
Gætter at du har et udetermometer som kan regulere fremløb.
Så det er bare at google en manual, og så læse i den.
Det er en lidt ny begrebsverden, når man starter med varmepumpe, så der er lidt indlæring.
Men mon ikke en eller anden med kendskab til Nilan kan hjælpe dig videre??

Det lyder ganske fint at du har styr på din manifold, ja de kortere kredse skal der lukkes lidt for, ellers tager de al vandet/næsten al vandet på grund af den mindre modstand i kortere kredse.

Du kan måske bruge standard reguleringen af kredsene, det kan jo være at et eller flere rum kræver mere eller mindre varme end de andre, måske på grund af lidt ringere isolering eller ??
Du kan så justere rummene indbyrdes ved at regulere på manifolden

Tage

PS skrev dette mens du også skrev,
ja det er flowet der indstilles på manifold

?? har du ren gulvvarme??

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Moffen
Ja det er ren gulvvarme. Idag står t-retur min på 35 grader og t-retur max på 42 grader. Hvilken kurve vil du prøve at starte med at prøve?
Moffen tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
tagestavsdal

Moffen skrev:

Ja det er ren gulvvarme. Idag står t-retur min på 35 grader og t-retur max på 42 grader. Hvilken kurve vil du prøve at starte med at prøve?


Hej

Jeg kan ikke rigtigt se dine farver/kurver tilstrækkeligt godt
men jeg kan fortælle at i vores nye hus, ganske godt isoleret,
tunggulvvarme i stue etagen og let gulvvarme på første salen,
så har jeg er fremløb på 27 grader ved en ude temperatur på 7 grader

Så gå med noget i den retning
på min Vølund hedder varmekurven 3.

i øvrigt så følgende
Min VP er på internettet, så man her kan se mange data og grafer over de mange målinger som pumpen laver.
Hvis din pumpe er nyere, så kan den sandsynligvis også komme på internettet.

Jeg tilgår min varmepumpe via hjemmesiden nibeuplink.com
hvis du oprettet dig som bruger der, så kan jeg invitere dig til at se alle mine data

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Moffen
Vores hus er bygget i 2011, så tænker at det er godt isoleret. Det er 151 kvm.
Mit anlæg er ikke så smart at det laver data som kan tilgås nogen steder.

Hvis jeg tager udgangspunkt i grafen, så svarer de 27 grader fremløbstemperatur til curve 7, som er maks fremløb 35 grader og min fremløb 26. Det ved jeg ikke om en god indstilling at starte med? Eller om det er bedst at starte på den varmeste indstilling og så ellers skrue 2 trin ned dagligt? Skal t-retur max og mindst ikke også indstilles til min og maks på kurven? De ændrer sig ikke selv.
 
Moffen
Vores hus er bygget i 2011, så tænker at det er godt isoleret. Det er 151 kvm.
Mit anlæg er ikke så smart at det laver data som kan tilgås nogen steder.

Hvis jeg tager udgangspunkt i grafen, så svarer de 27 grader fremløbstemperatur til curve 7, som er maks fremløb 35 grader og min fremløb 26. Det ved jeg ikke om en god indstilling at starte med? Eller om det er bedst at starte på den varmeste indstilling og så ellers skrue 2 trin ned dagligt? Skal t-retur max og mindst ikke også indstilles til min og maks på kurven? De ændrer sig ikke selv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,205,676 Unikke besøg
XHTML CSS