HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Styring via varmekurve / udeføler er ved indsug
Moffen
Jeg overvejer at indstille mit Nilan jordvarmeanlæg således at fremløbstemperaturen indstilles via en varmekurve, men føleren der skal måle udetemperaturen sidder ved indsuget, dvs. at måles 6 grader, selvom der er ca. 0 grader udenfor. Kan det lade sig gøre at få anlægget til at køre fornuftigt alligevel med varmekurve?
 
lars-jacobsen
Nu kender jeg ikke lige Nilan anlæggenes muligheder, men de fleste styringer med varmekurve har mulighed for at vælge flere og evt. forskyde kurven og lave et offset.
Det lyder også lindt mærkeligt man har placeret en føler ved et indsug (til hvad i øvrigt).
Og hvorfor mener du der er 6 gr. forskel ? (altså 0 ude, hvis føleren siger noget andet).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Hvis der er noget der bliver suget IND , burde det da ha udetemperatur ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Nu bliver der af og til genopfundet diverse sindrige ting. De mindst smarte er ting som at tage loftluft ind i indtaget, eller lave forvarme vha af jorden, Er det noget af dette der er i spil vil jeg fraråde at du forsøger at kompensere dig ud af det, Det lyder som en dødssejler. Du bør anvende en udeføler placeret på bygningens nordside. Er bygningen ikke for tæt kan supplering med en indeføler være en OK ide, hvis styringen kan dette.

Skal vi gætte på du har en Compact P GEO eller ???? Livet er nemmere når man får at vide hvilke apparater der er i spil.

6° offset lyder som om du ønsker dig en ny føler.
 
skov
Ud fra egen oplevelse med mit Nilan Comfort 450 anlæg, tyder det på decideret fejlvisning fra/på temperaturføleren.

Min indsugningstemperatur, som sidder inde i selve anlægget, viser stort set den samme temperatur som den faktiske udetemperaturen. Afvigelsen ligger inden for +- 1 grad.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,205,441 Unikke besøg
XHTML CSS