HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vailant Arotherm plus vs Panasonic Mono Bloc
fraGtilA
Hej kloge folk.

Jeg kan ikke rigtigt beslutte mig mellem én aroTHERM plus eller en Panasonic mono Bloc.

Huset bruger med den nuværende el-partron og gulvvarme ca. 2,5kW med fremløb på 35C. Med nuværende udetemp på ca -1 og 20C indenfor.

Fordel til Panasonic:
Panasonic laver en virkelig smart tank, der har 200L VV og 80L buffer, og så passer alle tilslutningerne selvfølgelig lige præcis på det eksisterende....
Ulempe:
Jeg ved ikke hvor meget de larmer.

Fordel på vaillant:
Vailant kører med meget lavt støjniveau og R290.
Ulempe:
Komplekst unitower indedel og en masse ændringer i bryggers ift. rør, der skal føres om bag enheden.
Ingen buffer.

Nogle der har sådan en panasonic 5kW man kører i drift et sted?
 
Varmeihuset
- 1 udenfor og 20 i huset, det er 18 gadtimer
2,5kwh /18=0,1389Kwh pr gradtimer
ved minus 12 er der 29 gradtimer , så der har du så brug for , 4,0278Kwh

Alt imens den OGSÅ af og til skal lave vv,,hvad kan de pumper levere ved -12 ude og ved hvilken fremløbs temperatur

Med en luft til vand , kan du IKKE nøjes med de SAMME 35 i fremløb, da den af og til skal afrime , mens den laver varme og afrimer , skal den i gennemsnit levere det som du pt får fra el patronen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Kik også på hvad de kræver af sikring
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
fraGtilA
Ja, det er gode overvejelser.

Tænkte det var bedre at have noget der kunne regulere ned under 2.5kW, så man undgik start/stop. Det er vel meget få driftstimer på tilskudsvarme om året, da det ikke er så koldt i Danmark om vinteren mere?

Vi har en indsatspejs også.

Sikring? I el-tavlen?
fraGtilA tilknyttede følgende billede:billede:
screenshot_20210118-220305_wiser_energy.jpg
 
Varmeihuset
Hvor stort er huset, og er det tunge eller let gulvvarme
Og hvor i landet bor du,,inde på det Jydske, er der stadig ofte minus 12
dog kortvarig,og ved man det kommer, så kan man jo sende extra varme ind om dagen i tung gulvarme, som så hjælper i den kolde nat,start stop er heller ikke noget problem med tung gulvvarme,,hvis bare man kan stille vp til store udsving i overgangs perioderne ,

Buffer ville jeg personligt ikke undvære
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
fraGtilA
Huset er 110m2,

Der tung gulvvarme i vores lille badeværelse på 4m2 og i vores bryggers på 8m2. Ellers er der let gulvvarme med alu-plader. Så overvejende let gulvvarme. Ingen radiatorer.

Vi bor i Ishøj ved vandet, så her er også køligt og en del havgus nogle gange. Man ved jo ikke hvornår der kommer en 2010 vinter igen med -15. Det kan jo ske.

Vi har også et 7kW solcelle anlæg. Men de giver ikke noget betydeligt i Dec, Jan.

Angående buffertank,
Jeg har godt nok sat en vaillant 40L arbejdstank (det jeg kunne få plads til) i returen, med en AVDO foran GV fordeler... Men om det batter noget...tja..

Ville være ideelt med sådan en PAW-TD20B8E3-2 tank med 80L buffer fra Panasonic.

Har du erfaring med dem ift. lyd? Skel er 4m væk, ville placere varmepumpen ud fra husmuren, dvs. med siden til muren.

Den er svær - Lyd vs Buffertank.....
 
Per Hojmark
Jeg ville tale meget med kommune, nabo og forhandleren om lyd, så tæt på skel er der næsten garanti for problemer.
Per Højmark
10 Kw Thermia Diplomat Optimum G3
2X300m jordslange 110ltr buffer på varmekresen
Hus 192m2 2 etager Energi kl. D Radiatore i hele huset. Ingen suplerende varmekilder Husstand 2 personer
Forbrug 2014 varme og varmt vand 5235 Kwh
Forbrug 2015 varme og varmt vand 5140 Kwh
Forbrug 2016 varme og varmt vand 5212 Kwh
Forbrug 2017 varme og varmt vand 5291 Kwh
Forbrug 2018 varme og varmt vand 4944 Kwh
Forbrug 2019 varme og varmt vand 4450 Kwh
Forbrug 2020 varme og varmt vand 4160 Kwh
Forbrug 2021 varme og varmt vand 4973 Kwh
Fobrug 2022 varme og varmt vand 4672 Kwh
 
fraGtilA
Ja, det er netop også derfor det er træls at ingen tilbyder at man kan komme ud og høre dem. Det er jo en ret stor investering, og så kan det blive meget problematisk hvis lyden skaber nabo konflikter.
 
pmp
Jeg ville godt nok blive sur på min nabo, hvis han satte en LV kun 4 m fra min have - og så med genlyd fra væg.
Hvorfor ikke jordvarme ? det kræver ikke så meget plads som mange tror. Ingen larm, ingen rust og længere levetid
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
fraGtilA
Jeg havde også selv JV i tankerne først. Installerede en fin brugt Danfoss DHP-H12, som jeg fik på DBA for små 5000 kroner. Det er den som pt kører på el-patron med det viste forbrug lidt længere oppe i tråden.

Men så prøvede vi at starte hende op ude i bryggers og min kone blev helt panikken over den lavtonede støjfrekvens, og ville ikke have den mere... plus den jo også er 12kW til en belastning på 2.5kW, så alt for stor.

Vi har kun have nok til præcis 300m slange med 80cm mellemrum og i lerjord, hvilket alle sælgerne siger er for lidt...

Men dit anlæg fra 2010 har virket fint? Larmer din JV ude i bryggerset? Vores hus er også fra 1964, gennemrenoveret og også med et en stor alufacade på 19.5m2 glas areal mod Sydøst.
 
hamselv
Det er da vist ikke seriøse sælgere du har talt med. Vi har da referencer hvor vi må "låne" stort set alle de anlæg vi handler med. Derforuden har kollegaerne og jeg selv varmepumper, der kan fremvises. Hvis du har plads til 300 meter slange ville en 4,5 kW Bosch jordvarme da være meget tilfreds.. Ved 6'eren går det også lige, med mindre du har ler eller sand. Så er det i underkanten.
 
fraGtilA
Hej Hamselv.

Vi vil meget gerne ud og høre en JV installation, hvis det kan lade sig gøre.

Havde overvejet sådan en Calibra 7 fra thermia, da alle tilslutningerne passer og den kan regulere ned til 1.5kW. Den larmer også kun 29dB i laveste drive. På papiret....
 
hamselv
Nu bor du jo i Ishøj og vi er hjemhørende i Horsens. Mon ikke du skulle finde nogen lokalt.
 
fraGtilA
Anlægsomkostninger på over 100.000 kan sagtens retfærdiggøre en lille køretur, for at finde ud af om det er noget for én.

Men tror du 300m slange eller 2x150m i lerjord ville være ok til den belastning på ca. 2-4kW ?
 
pmp
Jeg har også kun 300 m i det vi kalder lerjord på Sjælland - dog med 1,2 m mellemrum.
Det er til en 7 kw varmepumpe.
Naturligvis ville længere slange give højere temperatur på brinen, men med de ejendomsskatter vi har ville større grund give ekstra ejendomsskat, der langt overstiger hvad der kan spares.
Er du så heldig at have en "våd" jord, har masser at trække på.

Vil du høre en F1245 kan jeg måske finde en i nærheden.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
fraGtilA
Så her jeg fået et rigtigt godt tilbud på en thermia calibra 7, der kan regulere ned til 1,5kW.

Samtidigt lavede jeg et forsøg med den nuværend integralstyring og fuld flow på husets gulvvarmesystem med den nuværende el-patron på 6kW. (Koblede bare softstarten til el-patronen, så tror maskinen det er kompressoren der laver varmen). Det giver en driftstid på 17 min, flow aflæst på grundfospumpen 1.0 m3/h. Der er ingen buffertank og med 22mm rør Cu frem/retur.

Så har følgende muligheder:

A)
- Installere én 100l WT-V som arbejdstank i returen
- Skifte kompressoren ud på DHP-H12 til en 6kW kompressor. Koster 4500 hos grossisten. Kender dog ikke arbejdslønnen i at skifte den. Kender i nogen i kan anbefale?

Cool
- Købe den nye Thermia calibra.
- Sælge den gamle

Har stadig ikke fået gravet slangerne endnu. Jeg er meget nervøs for om de 300m med 0.8m mellemrum vil være tilstrækkeligt? - min mavefornemmelse siger mig, det vil være fint til én ny maskine, der kan regulere ned, men ikke til en on/Off hvor fordampereffekten er 4200W.

Lerjord 300m - Vi har grundvand i 1,2m dybde, hvis de graves derned, ville det give noget ekstra?
 
Per Hojmark
Hvis det har nogen interesse, og du vil bevæge dig til Midt Sjælland, kan du se og høre en Thermia diplomat på 10 Kwh
Per Højmark
10 Kw Thermia Diplomat Optimum G3
2X300m jordslange 110ltr buffer på varmekresen
Hus 192m2 2 etager Energi kl. D Radiatore i hele huset. Ingen suplerende varmekilder Husstand 2 personer
Forbrug 2014 varme og varmt vand 5235 Kwh
Forbrug 2015 varme og varmt vand 5140 Kwh
Forbrug 2016 varme og varmt vand 5212 Kwh
Forbrug 2017 varme og varmt vand 5291 Kwh
Forbrug 2018 varme og varmt vand 4944 Kwh
Forbrug 2019 varme og varmt vand 4450 Kwh
Forbrug 2020 varme og varmt vand 4160 Kwh
Forbrug 2021 varme og varmt vand 4973 Kwh
Fobrug 2022 varme og varmt vand 4672 Kwh
 
fraGtilA
Hej Per,

Det vil vi rigtigt gerne! - Jeg har i øvrigt fundet Emerson's egne "sound-shells" til Copeland, som kunne bruge ift. støjreduktion (vedhæftet fil). Samt fundet ud af hvor de kan købes i Europa. De kan lyddæmpe op til 12dB, hvilket må siges at være en del.

Vil du evt. skrive en privat besked, så svarer jeg på den med mit tlf. nummer, så kan vi aftale.

Mvh

Asger
fraGtilA tilknyttede følgende billede:fil:

Renoveret hus på 110m2 fra 1964 efter BR2015 standarder, 110m2 med let gulvvarme, 7kWp solcelleanlæg med hybrid Inverter, moderne indsatspejs i stue.
 
fraGtilA
Jeg valgte at lave en lodret boring og købe én daikin Altherma 3 geo 0.96-10kW med passiv køling. Glæder mig til at få den op til spindeSmile
Renoveret hus på 110m2 fra 1964 efter BR2015 standarder, 110m2 med let gulvvarme, 7kWp solcelleanlæg med hybrid Inverter, moderne indsatspejs i stue.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,657 Unikke besøg
XHTML CSS