HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energi ruder og luft til vand vp
Varmeihuset
Ja ja den er go nok, det kommer til at dreje sig om energiruder, men hvor der skal overvejes anderledes hvis man har luft til luft eller luft til vand , kontra mere lineære varme kilder

Med lineære varme kilder, mener jeg varme kilder hvor varmen koster ca det samme per kwh VARME , i forhold til udetemperatur

Ved en luft til xx , stiger prisen per kwh varme jo ,jo koldere det er

Hos en ikke nævnt leverandør, kan man få tre forskellige som jeg overvejer

Termorude - Classic Lavenergi
- Standard rude 2000 til 2018
- U-værdi: 1,11 W/m²K
- Egref 25,10 kWh/m²

Termorude - 2018 Lavenergi

- Lukker mere af solens varme ind
- U-værdi: 1,97 W/m²K
- Egref: 29,30 kWh/m²

Termorude - Super Lavenergi

- Mest varmeisolerende og lukker mindre radiatorvarme ud
- U-værdi: 1,04 W/m²K
- Egref: 11,50 kWh/m²
- God rude til montage mod nord

til ruder mod sydøst

Termorude - 2018 Lavenergi, burde gi det laveste VARME ENRGI forbrug over fyrings perioden
men da den leverer det meste af sit tilskud, i en tid hvor varmepumpen leverer varme til en meget lav pris, og da den koster max energi i den koldeste tid, hvor vp leverer energi til den DYRESTE pris,,, er det jo ikke lineært,, læg dertil at hos mig skygger naboens hus en del i slut efterår /vinter start forår

så man skal jo vide hvad det vil koste i STRØM for at vide hvad der er bedst
et er sikkert, varme forbruget vil være mere fladt ud over året med den med den laveste u værdi

Min pumpe kan holde huset varmt ned til lige under tre grader(ved normale fugt forhold),,UDEN at den begynder at rime til

med Termorude - 2018 Lavenergi vil huset kræve lidt mindre energi, og vi kan klare os længere ned ,
med Termorude - Classic Lavenergi, burde man kunne komme endnu længere ned
vel og mærke i mørke,,om dagen er det så spørgsmålet hvem der vinder,,men den meste tid hvor vi er i tre graders tiden, er i det mørke December, og det er jo ikke lige der vi har mest sol

jo mere tid vi kan holde os i ikke tilrimnig tilstanden jo bedre

på nordsiden af huset, vil jeg bruge
Termorude - Super Lavenergi

- Mest varmeisolerende og lukker mindre radiatorvarme ud
- U-værdi: 1,04 W/m²K
- Egref: 11,50 kWh/m²
- God rude til montage mod nord
det samme i et soveværelse mod øst, da der er et mørklægnings gardin op imod vinduet, og der let dannes dug, så der vil jeg ha den bedste isolering


mod sydvest har jeg to store faste vinduer i en ramme, der kan jeg fræse dybere, og gi plads til trelags ruder,,det vil ikke spare sig hjem, men det er vinduer der rammes af vinden og sne og slud,,men er lidt i tvivl

Med en luft til xx er laveste varmeforbug nødvendigvis ikke =laveste elforbrug

100 dage med 3 grader er billigere end 50 dage med 2 grader + 50dage med 4 grader

Nogen der har tal på hvordan de regner det med Egref ud, nærmere hvor mange graddage de bruger

Som jeg ser det, så skal ruden med den højeste Egref ikke ha meget skygge, før det bliver til ruden med den laveste Egref, og samtidig det med det højeste forbrug ved laveste temperaturer,, hvilket er bæ når man har luft til xx
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
hvis der i okt- apr (212 dage)er 2606 graddage, regnet fra 17, så er der
fra 20 212x3 + 2606=3242graddage

hvis
Termorude - 2018 Lavenergi

- Lukker mere af solens varme ind
- U-værdi: 1,97 W/m²K
- Egref: 29,30 kWh/m²

så er det 3242x 1,97x 24 timer=153,2818kwh ud af vinduet
ind af vinduet er der de 153,2818kwh+29,30kwh=182,5818kwh

29,3 delt med 1,8258 er 16,0478

Så hvis skyggen stjæler 16,0478% af solen, er Egref=00000

og der ryger lige meget energi ind og ud af vinduet

Termorude - Classic Lavenergi
- Standard rude 2000 til 2018
- U-værdi: 1,11 W/m²K
- Egref 25,10 kWh/m²

3242x1,11x24timer=86,3669kwh
ind af vinduet er der de 86,3669kwh+25,1=111,4669kwh
stjæler vi nu de samme 16,0478% af solen, er Egref=7,2113kwh

der skal ikke megen skygge til og det kan være hip som hap hvad man vælger HVIS det kun drejer sig om et Egref på det samme, man kunne sætte to ligninger med en ubekendt op imod hinanden og få det nøjagtige procent tal,, men det er jeg for træt til her kl, 1 44

og så er der stadig det med at den med den lave u værdi, gør det lettere at holde vp rimfri ,,, det er marginaler, men de tæller

nå prøvede lige mig lidt frem, ved ca 5% skygge, er egref det samme

og hvis jeg i sydøst og sydvest bruger 9,7m2 af den ene slags kontra den anden, er der ved +3 grader,og nul sol
ER DET 17 x1,97-1,11x9,7=141,95 wh

det ville medføre at ude temp kunne falde 0,145 garder uden rim på udedelen

skifter jeg det øvrige glas til det med en u værdi på 1,04,, sparer jeg ved 3 grader i alt 505 wh
Så ville huset kunne holdes varmt ved +2,45 grader(i tør luft endnu lavere) uden at der dannes rim, der er mange timer i det grænseland
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Nogen der ved om der er noget galt med forummet,,t råde starter og kommer ind på news , nogle gør ikke og nogle forsvinder igen ???
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,899 Unikke besøg
XHTML CSS