HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Cirkulation på brugsvand med Alpha2 og Compact p Geo
TheKlint
Hej - jeg håber der er nogle kloge hoveder, herinde der kan hjælpe mig lidt videre med mine udfordringer Smile

Vi byggede nyt BK2020 hus med jordvarme (Nilan Compact P Geo6) i 2015.
For ikke at skulle vente på det varme vand, fik vi installeret en cirkulationspump på det varme brugsvand (Grundfos Alpha2 25-60, der kører AUTOAdapt).
Som nogle af jer sikkert ved, opvarmer Compact P brugsvandet vha. en kompressor koblet til ventilationsdelen. Kompressoren sidder på afkastsiden af varmeveksleren, så om vinteren er der ikke meget energi tilbage at lave varmt vand og det medfører at det kan tage RIGTIGT langt tid at varme hele tanken op til 55C igen, efter hele familien har været i bad på en vinterdag...
Compact P kan ikke producere varmt vand på laveste ventilationsniveau (1 ~ 20%), som anlægget ellers kører på om vinteren for ikke at sænke luftfugtigheden mere end højst nødvendigt. Når der produceres varmt vand sættes ventilationshastigheden op til noget der ligner niveau 2, med deraf følgende fald i luftfugtigheden...

Som følge deraf har jeg de seneste par vintre haft slukket for cirkulationspumpen og slået elpatronen i varmtvandsbeholderen til (som backup). Jeg ægrer mig dog over alt det vand vi spilder på at vente på det varme vand, så jeg kunne godt tænke mig at finde en holdbar løsning.

Cirkulationspumpen burde (ud fra Grundfoses beskrivelse) selv kunne lære hvordan på døgnet, der normalt bruges varmt vand, og så kun kører, når der er behov for det. Så virker det bare ikke i praksis.
Her er et glimrende eksemple fra tidligere i dag:
i.imgur.com/mVlNif4.png
Øverste (grønne) graf er effektforbruget af cirkulationspumpen, målt med Smappee.
Nederst er data fra Compact P, hevet ud via ModbusTCP og visualiseret med RPiMonitor.

Som det kan ses, skruer cirkulationspumpen op for flowet, når fremløbstemperaturen bliver (for) lav. Det giver måske god mening i nogle situationer, men bestemt ikke her, da det blot for fremløbstemperaturen til at falde yderligere, som det ses omkring kl 17:45, således at fremløbstemperaturen når helt ned på 25C for det varme vand Shock
Cirkulationspumpen bliver ved med at køre for fuldt tryk indtil fremløbstemperaturen når ca. 45C lidt over kl 20.

Er der nogen, der kender til Grundfoses pumper og ved om det bare er sådan de virker? Eller er det noget galt med vores?
Eller der er nogen, der har gode forslag til hvordan jeg får varmt vand hurtigt, uden at cirkulationspumper modarbejder mig?
 
kkrede
Har en kammerat, der også har cirkulation på brugsvandet. Han har en timer på, der tænder for cirkulation 2min i timen og i dagstimerne, hvor de ikke er hjemme er det slået fra.
Det er først efter at han fik vp at han fandt ud af, hvor dyrt det er at have til at køre hele tiden. Selv med nuværende indstilling, så går 1/3 af vp forbrug, til brugsvand.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Shelduck
Jeg planlægger at skifte fra Pillefyr til Varmepumpe i løbet at 2021.

I den forbindelse har jeg også haft overvejelser omkring cirkulation af varmt vand. Jeg forsøger pt. med en opsætning via Apple Homekit, hvor der er bevægelsesfølere i køkken, bad og toilet. Ved bevægelse startes cirkulationen og kører i 3 minutter. Dog ikke hvis den har kørt indenfor den sidste halve time.

Vi kan ikke mærke den store forskel fra før hvor vores cirkulationspumpe kørte AUTOadapt.

Man kan lave en tilsvarende løsning med de andre smart home systemet. Valget mellem dem sker primært ud fra den aktuelle teknologi i huset. Da vi har Apple TV, iPhones og iPad var valget ikke så svært.
 
lars-jacobsen
Vi har også lang føringsvej til det primære badeværelse, og derfor valgte jeg også at få lavet cirkulation på det varme vand for ikke at skulle vente på det. Det er der jo 2 årsager til, det ene er kravet i BR (DS439) og det andet komfort.
Kravene i BR kan jeg godt acceptere ikke er 100% opfyldt hvis jeg bevidst fravælger dem (ved at slukke for cirkulationen). Det andet mht comforten er “kun” et spørgsmål om prisen. Hvor meget vil jeg betale for at have denne feature, for det koster et eller andet. Enten strøm og varmetab på at have det cirkulerende, eller på at lade halvkold og lunken vand rende direkte i kloaken, men jeg venter på det bliver ordentlig varmt. Man kan ikke få begge dele, så det er et spørgsmål om hvilken pris man vil betale og hvor omkostningen skal ligge. På strøm, eller vand.
Selvom vi også har en pumpe der kan styres via tid og PIR er det faktisk slået fra. Og så betaler jeg prisen på vandet.

Mht virkemåden af pumpen, så ja den virker helt som planlagt. Der sidder først og fremmest noget logik der lærer forbrugsmønstret at kende og den vil så automatik gå igang på disse tidspunkter. (De gamle var styret med er tænd/sluk ur). Og så sidder der en temperatur sensor i den og hvis den er nået setpunkt (reguleres typisk med en drejeknap på pumpen) ja så skruer den den ned eller slukker. Er den under setpunkt, begynder den at cirkulere, og får det temperaturen til at falde vil den helt naturligt sætte hastigheden(trykket) op for at kompensere. Hvis så ikke varmeanlægget er dimensioneret korrekt og kan følge med, ja så vil temperaturen jo falde yderligere. Derfor er der nok ikke anden udvej end at aktivere elpatronen. Det er jo i princippet også meningen, for det er jo den pris (kompromis) man har betalt for at få det “mindre” effektive varmeanlæg, som så formentlig er driftøkonomisk billigst i mange andre af årets måneder.
Hvis ikke, er der beregnet/disponeret forkert.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det er jo nok to trælse ting der griber ind i hinanden. Den ene er at Compact P er rimelig sølle til brugsvand. Den anden er at man formentlig kunne have ønsket sig en bedre isoleret brugsvandsledning. Med så klejne varmepumper som compact P'ens, ville en bedre løsning have været at eltrace varmtvandet. Og selvfølgelig have en bedre isoleret VV ledning. Nu ved jeg ikke om dit anlæg har solspiral og hvordan den ellers er lavet. Men et af trick'ene der kunne hjælpe er at lade GEO'en hjælpe med brugsvandet. Men det afhænger af resterende design. Men ellers har Lars meget ret. Normerne og ønsket om bedre comfort overhaler så anlæggets ydelsesmæssige formåen.
 
TheKlint
Mange tak for jeres gode svar.

Der er desværre ikke solspiral i tanken. Det tjekkede vi, da jeg begyndte at undre mig over og holde øje med vandtemperaturene. Det havde ellers været en god løsning, da jordvarmepumpen vil have rigeligt overskud til også at hjælpe til med varmtvandsproduktionen. Jeg fik at vide, at der ikke kan sættes en solspiral i den eksisterende tank, så det vil kræve en helt ny tank med solspiral, hvilket vil være noget af et ressourcespil og ikke økonomisk rentabelt.

Generelt er jeg på ingen måde imponeret over Compact P'ens evne til at lave varmt vand - specielt ikke når det er koldt udenfor. Så jeg overvejer kraftigt at få sat en elforvarmeflade på, så den i hvert ikke skal bruge tid og energi på at af-ise.

Hvis der er andre derude med gode forslag, så lad dem endelige komme.

Jeg vil forsøge mig med timer-kørsel på cirkulationspumpen, og se om 5 min hver time giver et tilfredsstillende resultat.
 
Chr
Med lidt snilde kan der laves PIR-sensorer ved tappestederne, altså i primært i badeværelserne, men også i køkkenet, hvis man stadig kan være i alrum og nærliggende gemakker uden at aktivere sensoren. Så starter PIR-sensoren for cirkulationen i ca 1-2 minutter, når nogen går ud på toilettet, og inden slangen er rullet sammen og papirarbejdet sluttet af har cirkulationen sendt varmt vand ud til tappestedet. På den måde spildes der ikke varme fra VV-beholderen uden der er brug for det. Har cirkulationen kørt indenfor de sidste måske 25 minutter, så skal den ikke startes igen.

Og så vil jeg gerne tillade mig at udtrykke min undren over, at nogen vil være sig selv bekendt at sælge dig et anlæg som det du har! Det er sikkert vældigt under varmere himmelstrøg, hvor VV-produktionen altid har mindst 5-10ºC luft at arbejde med. Det har vi ikke her på Sydfyn. Nilan skriver, at der genvindes op til 95% af varmen fra udblæsnings- til indblæsningsluften. Så er der selvsagt ikke meget energi at gøre godt med, og slet ikke ihukommende, at vand har en varmekapacitet på 4,18 kJ/kg/ºC. Det kan kun blive en bovlam maskine.

Jeg er slet ikke spor begejstret for at skulle sætte el på for at varme afkastet for at smelte is. Så hellere stoppe kompressoren og sende strømmen direkte ind i varmtvandet. Eller, hvis en eller anden kan finde en smart måde at gøre det på: Sætte noget varme fra jordvarmen til at booste VV-kompressorens temperatur.
Men også dette er en lappeløsning.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Narh Chr. Havde anlægget haft solspiral er GEO'en skam forberedt til at kunne håndtere varmtvand. Og forvarmelegemet i en Compact P giver meget stor mening i nye huse. Vekslerne kan ikke holde sig isfri uden. Det problem lider de fleste højeffektive vekslere af. Man kunne så godt have ønsket sig at Nilan integrede forvarmelegemet ligesom de gør i Polarversionerne.

Problemerne ved Compact P'en er jo at du vil trylle energi ud af luften to gange, og er sådan et apparat ikke indreguleret pinlig nøjagtigt, men bare på den sædvanlige lemfældige smedefacon, så er der simpelthen ikke nok at indvinde fra. Masser af mennesker lever med den størrelse vandtanke og VV forsyning. Jeg vil så ikke have det. Foretrækker min 300/160 tank med min 9 kW'er til at lade på den. Den kan nemlig levere nærmest uendeligt med varmtvand.

PS Ham den gamle fra VPO ordningen sagde iøvrigt altid: "Det burde være forbudt at sælge varmepumper under 5 kW! De er simpelthen for dårlige til brugsvand". Og det kan man så kun give ham ret i.
 
Chr
Jeg forstår den stadig ikke....

Man kan ikke genvinde den samme varme to gange, ligesom man heller ikke kan bruge de samme penge to gange.
Når udetemperaturen er halvhøj, så er der sikkert varme nok, men det er der bare ikke altid. I stedet skruer den op for ventilationen, så husets overventileres, hvilket koster energi til opvarmning. Hvorfor tager den da ikke bare udeluft og kører som en almindelig LV VP. Mit eget anlæg by-passer veksleren med noget at friskluften, hvis afgangstemperaturen kommer under +3ºC. Hellere det end at skulle sætte el til for at smelte is.
Alt andet lige, så må det koste en sjat ekstra at bygge en luft-vand-VP til VV ved siden af et jordvarmeanlæg. Jeg tvivler på, at den indvundne energi opvejer udgiften. Vedligehold og reparationer kommer oveni.

Jeg glæder mig over, at have ren jordvarme til at lave varme og ren ventilation til at genvinde varme fra udblæsningsluften. Og takker de, der i sin tid gav mig ret i at det er den rette måde. Ikke mindst ham, der sagde, at han ikke vil sælge mig noget, han ikke selv ville have.

Enig i, at med en solvarmespiral i VV tanken, så ville det virke ret godt (Og sikkert så godt at den separate VV kompressor med tilhørende kan undværes), og at jordvarmedelen ville leverer fornemt.
Men der er ikke en solspiral, så det er og bliver et noget bovlamt anlæg.

Jeg er på ingen måde ude på at gøre trådstarter ked af sit anlæg, men omvendt har både jeg og andre flere gange skrevet om meget ringe rådgivning og vejledning, når der handles varmepumper, ligesom jeg selv har kaldt nogle af de, jeg mødte i min egen byggeproces for cowboys. Havde trådstarter fra begyndelsen fået et anlæg med en god størrelse VV beholder og en solspiral, så havde han haft et meget bedre anlæg til nogle få kr mere. Endda med kapacitet til at have VV-cirkulation Sælger-hatten vandt over teknikker-hatten da der skulle rådgives. Det er trist.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Jamen vi er jo heller ikke uenige Chr. Men masser af mennesker lever med VV forsyning i den klasse. Det passer så ikke til mit brugsmønster, og jeg foretrækker selv at kunne bestemme hvor meget jeg vil rutte med det varme vand, og være uden begrænsninger i den henseende. Og derfor fik du det anlæg du fik, Dengang plæderede jeg, som du så tydeligt erindrer, hold anlæggene adskilt og lad ventilationen ventilere, og varmeanlægget tage sig af opvarmningen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,146,314 Unikke besøg
XHTML CSS