HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Periodisk højtrykspressostat
stoffer
Hej,

Jeg har brug for jeres hjælp til at fejlsøge mit 11 år gamle Greenline HE C9 på en jordvarmeboring.

I de sidste dage får jeg flere gange per dag en højtrykspressostat fejl ligegyldigt om det er opvarmning af brugsvand eller gulvarme.
Jeg har haft Bosch forbi til at kigge og i første omgang mente de at den var gal med termoventilen og justerede den lidt. Konklusionen fra deres side er at hvis det fortsætter så skal termoventilen skiftes.
Snavseopsamleren på varme returen er helt ren.

Efter at have nærstuderet forum og og overvåget varmepumpen er jeg dog nået frem til en anden analyse i form af enten defekt Wilo varmebærerpumpe, skidt eller prop i slangerne eller defekt 3 vejs ventil.

Jeg har konstateret følgende:

Den kan køre opvarmning af brugsvand og gulvvarme, men nogen gange fejler den kort tid efter start på et forløb(30 sek). Her er værdierne kort efter nedbrud:
T6 50,7
T8 57,2
T9 26,2
T10 7,3
T11 7,6
Jeg har også mærket røret ved 3 vejsventil til en høj temperatur. Så det er nok ikke en målefejl.

De gange hvor det kører fint så er værdierne:
Varmt vand:
T6 65,8 77,8
T8 52,4 60,0
T9 47,2 54,9
T10 5,5 5,4
T11 1,9 2,4

Gulvvarme:

T6 47,7 50,9 61,3
T8 35,9 36,6 39,3
T9 28,1 29,2 32,0
T10 5,8 5,8 5,8
T11 1,9 1,4 1,4

Lidt om anlægget:
IVT GreenLine HE C9, med 120 l buffer tank, ca 100m2 beton gulv og 70m2 let gulvvarme, 3x radiatorer i kælder. 180 m jordvarme boring. 2xgulvarme fordelere uden telestater. Har kørt problemfrit snart 11 år - kun skiftet et BAS kort. 3vejs ventil er en LK.

Nogen gode input til hvad der er årsag til højtryksfejlen og hvad der skal skiftes?

Mvh
Christoffer
 
hamselv
Dine observationer kunne godt pege på pumpen. Nu er det så en Stratos pumpe den er født med. De plejer ikke at lave narrestreger. Men noget kunne pege på du har ret. Termoventilen er en Honeywell Flica. Og de er regulært berygtede for at dø omkring 10 års alderen. Hvis det er den ville jeg sætte en Danfoss Tube på istedet.
 
hamselv
Hvis T8/T9 pludselig render fra dig under drift kunne man i særdeleshed mistænke pumpe. Er termoventilen synderen plejer der at følge T6 fejl med.
 
stoffer
Tak for vurderingen. Der har udelukkende været højtryks fejl i loggen(ca 15-20 gange), så jeg tænker at defekten skal findes i varmebærerkredsen. Det skal siges, at jeg ikke synes at Wilo pumpen larmer, men hvis den ikke kører rundt så giver det også mening ;-)

Hvis Wilo-pumpen skiftes, skal man så overveje at skifte slanger og/eller 3 vejsventil og rense varmeveksler ved samme lejlighed eller bevare roen?

Hvis det ikke er pumpen, kan 3 vejsventilen være årsagen til disse periodiske fejl?

Er der andet, jeg kan teste for at komme tættere på en konklusion - pumpen er jo ikke helt billig reservedel?

Mvh

Christoffer
 
hamselv
Trevejs plejer aldrig at fejle, når det er en LK. Slanger kan renses med en flaskerenser. Det giver stor mening. Ligeledes at bagskylle veksleren.
 
stoffer
Hej igen,

Tak igen for feedback - det er værdsat.

I går observerede jeg at ved en opstart af varmtvandsproduktion, at T9 temperaturen stod fuldstændig stille i ca 30 sek inden højtrykspressostaten alarmen kom.
Der er ingen mislyd at høre fra varmebærerpumpen når jeg kører den manuelt så jeg begynder at mistænke BAS korten er stået af igen.

I øjeblikket har jeg slukket for varmvandsproduktion og sat varmebærerpumpen til at køre permanent for at se om det stopper alarmerne. Desværre kan man ikke gøre dette i kombination med aktiv varmtvandsproduktion - her slukker pumpen mellem kørsler desværre.

Mvh

Christoffer
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,194,762 Unikke besøg
XHTML CSS