HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overvejelser i forhold til bygning af udhus
BrianLomholt
Hej,

Jeg har planlagt at bygge et udhus, men jeg er nu af husets tidligere ejer blevet gjort opmærksom på, at der vistnok ligger jordvarmeslanger, der hvor udhuset er tænkt placeret. Jeg har googlet en del, og kan se at denne problematik tidligere er blevet debatteret, og det er tydeligt at alle fraråder det, men jeg synes ikke at bevæggrundende er klare. Så spørgsmålet her er, hvad er reelt problemet ved at bygge ovenpå slangerne?

I mit konkrete tilfælde er jordvarmeslangerne på 600 m fordelt på to parallelle kredse. Vores hus er på 300 kvm og anlægget er fra 2007 og i sin tid dimensioneret til at drive et 1-strenget radiatoranlæg under tvivlsomme isoleringsforhold fra før oliekrisen. Vi har efterisoleret alt til noget nær BR18 niveau, har fået installeret helt nye 3-lags lavenergi vinduer og ikke mindst fået etableret gulvvarme i hele huset. Med andre ord mener jeg ikke, at vi får problemer med varmen, hvis jeg placerer en bygning over ~40 meter jordvarmeslange.

Så problemet reduceres vel til, at jorden under bygningen risikerer at fryse om vinteren? Og er det overhovedet et problem på en så relativ lille del af den samlede længde slange? Eller er problemet nærmere at fundamentet bliver udsat for frost? Eller…?

Jeg havde oprindeligt tænkt mig en let bygning i træ, men med beton gulv/fundament - ved ikke om det spiller nogen rolle i forhold til problemstillingen…

Lad høre hvad I tænker!

Mvh. Brian
 
hamselv
Hvis man bygger ovenpå slanger, lægger man disse rør i rør og isolerer dem. Og ellers læs jordvarmebekendtgørelsen. Hvis du har relativt kold brine om vinteren vil slangerne så nemt som ingenting kunne knække hvad du måtte lave af gulv og fundamenter. Jeg kunne aldrig komme i tanke om at anbefale at bygge på slanger.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,338 Unikke besøg
XHTML CSS