HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Metroair I-12, lidt for ivrig
Toftebo
Hej Forum,
Jeg har en Metroair I-12 / 330, som jeg er ved at lære at kende. Jeg synes jeg har styr på de fleste indstillinger. Den er koblet på nettet og styrer delvis efter el-priserne.
Den er jo frekvensstyret, og burde have et spænd at arbejde i. Jeg synes den er lidt for ivrig , når den starter. Den skulle kunne arbejde fra 25Hz og vel op til 120Hz.
Jeg har et gammelt hus med radiatorer+ en smule gulvvarme, og der er ret direkte afregning, når den kører / ikke kører. Jeg kunne umiddelbart godt tænke mig, at den lavede mindre, men kørte længere tid pr opstart. Jeg har eksperimenteret lidt med flowtype: Radiatorer, Gulvvarme, men ser ingen forskel. Måske er den mest effektiv ved høj ydelse, og det er derfor ?
Nogen ideer til, hvad der kan skrues på ? Gradminutter er sat til -240 for at dæmpe antallet af starter.
Vedhæftet kompressor frekvenser for et døgn.

Hilsener
Arne
 
LundMilo

Toftebo skrev:

Hej Forum,
Jeg har en Metroair I-12 / 330, som jeg er ved at lære at kende. Jeg synes jeg har styr på de fleste indstillinger. Den er koblet på nettet og styrer delvis efter el-priserne.
Den er jo frekvensstyret, og burde have et spænd at arbejde i. Jeg synes den er lidt for ivrig , når den starter. Den skulle kunne arbejde fra 25Hz og vel op til 120Hz.
Jeg har et gammelt hus med radiatorer+ en smule gulvvarme, og der er ret direkte afregning, når den kører / ikke kører. Jeg kunne umiddelbart godt tænke mig, at den lavede mindre, men kørte længere tid pr opstart. Jeg har eksperimenteret lidt med flowtype: Radiatorer, Gulvvarme, men ser ingen forskel. Måske er den mest effektiv ved høj ydelse, og det er derfor ?
Nogen ideer til, hvad der kan skrues på ? Gradminutter er sat til -240 for at dæmpe antallet af starter.
Vedhæftet kompressor frekvenser for et døgn.

Hilsener
Arne


Jeg har en Metroair F12, og synes faktisk den kører ret fornuftigt. Jeg har sat gradminutter til -350, da jeg bor i et lavenergihus som ikke har brug for at få tilført særlig meget varme, så det betyder ikke noget hvis der går flere timer hvor den ikke kører. Oftest ligger den omkring 25-40 Hz når den laver varme, men når den f.eks. har været blokeret fra 17-20 og gradminutter er faldet til -1000, kan den godt finde på at køre på 80-85 Hz.

Jeg har dog nu lagt en spærring ind for at se hvad der sker hvis jeg ikke tillader at den kører højere end 75 Hz.
Mvh.

Michael Lund Milo

-------------
179 m2 lavenergihus A2020
Metroair F12 / VMM330
Danfoss gulvvarmestyring
 
LundMilo

Toftebo skrev:

Hej Forum,
Jeg har en Metroair I-12 / 330, som jeg er ved at lære at kende. Jeg synes jeg har styr på de fleste indstillinger. Den er koblet på nettet og styrer delvis efter el-priserne.
Den er jo frekvensstyret, og burde have et spænd at arbejde i. Jeg synes den er lidt for ivrig , når den starter. Den skulle kunne arbejde fra 25Hz og vel op til 120Hz.
Jeg har et gammelt hus med radiatorer+ en smule gulvvarme, og der er ret direkte afregning, når den kører / ikke kører. Jeg kunne umiddelbart godt tænke mig, at den lavede mindre, men kørte længere tid pr opstart. Jeg har eksperimenteret lidt med flowtype: Radiatorer, Gulvvarme, men ser ingen forskel. Måske er den mest effektiv ved høj ydelse, og det er derfor ?
Nogen ideer til, hvad der kan skrues på ? Gradminutter er sat til -240 for at dæmpe antallet af starter.
Vedhæftet kompressor frekvenser for et døgn.

Hilsener
Arne


Jeg har en Metroair F12, og synes faktisk den kører ret fornuftigt. Jeg har sat gradminutter til -350, da jeg bor i et lavenergihus som ikke har brug for at få tilført særlig meget varme, så det betyder ikke noget hvis der går flere timer hvor den ikke kører. Oftest ligger den omkring 25-40 Hz når den laver varme, men når den f.eks. har været blokeret fra 17-20 og gradminutter er faldet til -1000, kan den godt finde på at køre på 80-85 Hz.

Jeg har dog nu lagt en spærring ind for at se hvad der sker hvis jeg ikke tillader at den kører højere end 75 Hz.
Mvh.

Michael Lund Milo

-------------
179 m2 lavenergihus A2020
Metroair F12 / VMM330
Danfoss gulvvarmestyring
 
kkrede
Du kan også selv lave en kompressorkurve. Min er sat til først at hæve frekvens ved -4gr.
Der bliver nemt lavet 47gr fremløb ved 40hz her ved -1gr ude. Normalt ville den fræse afsted ved 70hz ved den ude temperatur. Samtidig har jeg lavet spærrebånd ved 60hz som jeg flyttede til 70hz igår fordi den tændte elpatron når den skal lave brugsvand.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
tagestavsdal
Hej LundMilo og KKrede

Jeg tænker på jeres begrænsninger i kompresserfrekvens

Hvad er årsagen til at i er bekymret over eventuelt for høje frekvenser??
Siden i finder det nødvendigt at begrænse frekvensen.
Jeg tænker helt enkelt på at farikanten har velsagtens styr på hvilken frekvens kompresseren kan tåle at køre med.??

til kkrede.
omkring elpatron og varmtvand
kan du ikke bare blokkere helt for brug af elpatron?

en måde at gøre det på via webadgangen, er i menuen mit anlæg/avanceret/tidsplan blokering
Her vælges et skema med en døgblokering for tilskudsvarmen.
du kan vælge 2 skemaer, et til generel blokkering 17-20, hvor transport af el er noget højere end normalt.
og et skema for blokering af kun tilskudsvarme.

det er også muligt generelt at blokkere tilskudsvarme direkte i menu 4.2 når du står ved pumpen.

Men mest interessant er at høre forklaringen på ønsket om at egrænse kompresser frekvens,

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
kkrede
Min elpatron er blokeret, så tænker det er noget i den sidste opdatering, der gør at den kan bruge elpatron alligevel. Men alle de problemer med afrimning er heldigvis løst.

Frekvensen på nibes anlæg er styret af udetemperatur og ved at lave sin egen kompressorkurve kan man holde frekvensen lavere for at få længere kørsler og derved færre start/stop. Syntes det er tåbeligt at frekvensen ikke er styret efter behovet men er tvunget.
Du har jo adgang til min vp, så tag et kig og se, hvor godt det kører.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Toftebo
Lige for at samle op - min interesse er, at min (nye) Metroair kører mere jævnt. Selv her ved 0 grader kører den som en jo-jo. Den står stille halvdelen af tiden, resten af tiden kører den mellem 50-110 Hz. Den burde kunne stabilisere sig omkring 30-40 Hz synes jeg. Ellers bliver det hurtigt koldt i et gammelt hus. Tilskudsvarme er slået fra i menu 4.2.

Jeg synes ikke jeg kan lave egen kompressorkurve. Hvor kan man det ? Eller er Metro bare en skrabet udgave af Nibe / Vølund ? Jeg kører på varmekurve 7 (ud af 15).

Hilsen
Arne
 
Toftebo
Tak for jeres indlæg.
Jeg fandt menupunktet for kompressorkurve. Vil nok se på den. Men der er et eller andet basalt galt med mit system.

Jeg kommer fra et pillefyr, 16kw modulerende mellem 10% og 100% ydelse. Afhængig af varmebehov Den del virkede perfekt.

Nu oplever jeg, at min Metroair sætter sin frekvens direkte ud fra udetemperaturen. Den er ikke det mindste modulerende. Det ligner på ingen måde de kurver, som Metro har på sin hjemmeside. Jeg prøvede her til morgen med -2 grader at tvinge den til at holde sig i gang, ved at skrue på gradminutter. Den blev bare ved med at dunke derudaf med 90 Hz, selv om både aktuelt fremløb og retur var over beregnet fremløb.

Sådan skal det vel ikke fungere. Det ligner et problem jeg havde allerførst med mit pillefyr, hvor en ny software løste problemet. Her kører jeg på nyeste software level.

Nogen ideer til, hvad der skal til ?

Hilsen
Arne
Toftebo tilknyttede følgende billede:billede:
frekvens.jpg
 
kkrede
Du skal lige som jeg lave din egen kompressorkurve for at få den til at køre mere stabilt. Min kan godt tage en 3-4 timer i streg nu, hvor den før med høj frekvens klarede det på 1 time.

https://ibb.co/m92f7Pq
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Toftebo
Tak kkrede,
jeg har sat kompressorkurve til -12 / 7 , hvor den før var -3 / 7. Det ser ud til at gøre en forskel, men jeg må lige se det an. De -12 er valgt, da jeg også har sat DUT = -12. (jeg håber jeg forstår kurven)

Jeg synes stadig, der er noget forkert her. Ifølge LundMilo indlæg ovenfor kan en Metroair F12 godt finde ud af det.

Jeg har købt Metroair I 12 med denne forventning, som fremgår af deres hjemmeside: "METROAIR I er en fleksibel luft-vand varmepumpe med frekvensstyret kompressor. Dette er med til at sikre den optimale varmeøkonomi, da ydelsen kan moduleres op eller ned afhængigt af jeres aktuelle varmebehov."

Den interesserer sig åbenbart slet ikke for varmebehov, men kun for udetemperatur. Jeg tager fat i Metro for at få en forklaring.

Hilsen
Arne
 
lars-jacobsen
Det med regulering efter varmebehov kræver så sikkert der er monteret en inde rum temperatur føler. Er der det ?
Eller vil den sikkert ikke kunne regulere fremløb efter det reelle behov, men kun efter udetemperaturen. (Går ud fra der er monteret udeføler).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Toftebo
Nej, ingen rumføler, men jo - udendørsføler. Jeg regnede med at den ville styre efter varmekurven, altså forsøge at holde sig omkring "beregnet fremløb". Det gør den jo ikke, den tonser bare derudaf, og får alt for hurtigt gradminutter på 0.

Så varmekurven bruges kun til tænd/sluk, og ikke til at styre efter !?

Jeg var nok forvent med mit gamle pillefyr.

Hilsen
Arne
 
kkrede
Jeg har rumføler monteret og den sørger bare for at regulere varmekurven op eller ned afhængig af om solen varmer ind eller det blæser meget.
Min står til -30/-4
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Toftebo
Systemet kører meget bedre nu, og jeg begynder at forstå lidt af det hele efter en stejl læringskurve. Det gik jo meget godt, indtil det blev koldt. Jeg troede, at når jeg kunne pleje og reparere på et pillefyr gennnem 13 år uden hjælp udefra, så var luft/vand ingenting.

Min VVS'er har leveret systemet med standardindstillinger, og jeg har ikke bedt om andet, så det er OK.

Efter at have været rundt mange steder, bl.a i svenske fora, kan jeg se, at Nibe / Vølund / Metro er gode til hardware, men dårlige til software, og elendige til formidling. Softwaren ser ud til at være en tilpasning fra dengang man havde start/stop pumper. Tillagt nogle nødtørftige ændringer for overhovedet at få det til at spille. Det primære problem er nok, at den styrer kompressoren efter udetemperaturen og ikke efter varmekurven. De nyere indedele, S320 siges at være helt anderledes.

Lige nu omkring 0 grader kører den helt rimeligt, og uden stop. Så er det bare, hvordan det er ved andre temperaturer. Jeg har vedhæftet en kurve fra i dag (kompressor og GM). Der er ting jeg ikke helt forstår. Der er en del afrimninger pga vejret. Når den har afrimet sætter den nogen gange fuld knald på bagefter. Det er nok noget med, hvor langt GM er nede. Måske skal den dæmpes, ved ikke endnu. Kompressoren har masser små justeringer. Noget jeg ikke synes at se hos andre. Ellers tøffer den bare afsted omkring 40Hz. Jeg skal nok have skruet lidt op for den. Der er ca 19-20 grader indendørs.

Forskel frem/tilbage er ca 4-5 grader . Er stort set ens for ude og indedel

Der er en smule justering af varmekurven fra timer (minus fra 17-20), samt fra elpriser. Jeg troede Flex priser var smarte, men nok ikke, når der ikke er nogen steder at gemme varmen, og når EL er billigst, når der ikke er brug for den. Så jeg ændrer igen til fast pris.

Ændringer til standardindstillinger:
GM start fra -60 til -240
Tilskud slået fra
Frekvenskurve fra -3/7 til -20/0
Varmekurve 9

DUT er tilbage på default -18 grader, dt på Radiator. Jeg tænker, at DUT bare er startpunkt for beregning af dt, så intet af disse bør betyde noget i mit tilfælde. Eller ?

Nogen kommentarer ?

Og Metro svarer ikke på henvendelser. Jeg synes ikke de leverer der modulerende system de annoncerer med.

Arne
Toftebo tilknyttede følgende billede:billede:
frekvens_2021-12-12_1.jpg

152m2 hus 1 1/2 plan fra 1910, hulmure, + forbedringer
Metroair I12 / 330, tidligere træpiller 5-6 tons pr år
Indedel står i udhus, 15m underjordisk føring
Radiatorer, gulvvarme i bad + toilet
Producerer ikke varmt vand pt
 
kkrede
Difference mellem tilskudsvarmetrin, hvad står den til ? Min står på max (1000)
Syntes at huske at standard er 200 og det betyder at den hæver frekvensen når gm er 200 bagefter gm start, så ved -440gm hæver den frekvensen.
Mit system kører bedst når det står til gulvvarme, der er delta 7, hvor radiator er delta 10.

Siger du at de nye indedele modulerer anderledes?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Toftebo
Difference tilskudstrin = 100, ikke rørt
Startdifference = 700, ikke rørt

Mit delta er radiator = 10, men jeg har et lavt delta i praksis (4-5) , så den betyder nok ikke noget.

Det kan være at min pumpe er for stor, eller at mit hus er for dårligt til at tage fra ved lavere fremløb. Det burde dog passe i forhold til, hvad jeg havde før, men tidligere kørte jeg med 60 grader frem.

Der står meget interessant om regulering i dette fora: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66187.0

Dog kan forskellige software levels ændre opførslen, læser jeg. Jeg har den nyeste: 9303R13

Til allersidst står der, at VVM320S godt kan finde ud af det. Manualen er i hvert fald anderledes.
152m2 hus 1 1/2 plan fra 1910, hulmure, + forbedringer
Metroair I12 / 330, tidligere træpiller 5-6 tons pr år
Indedel står i udhus, 15m underjordisk føring
Radiatorer, gulvvarme i bad + toilet
Producerer ikke varmt vand pt
 
kkrede
Når den står til 100 så har du svaret på hvorfor den giver gas efter en afrimning. Hvis ikke du føler at det bliver koldt i huset, så hæv den til 300 som en start.
Det har også betydning, hvor mange liter vand du har i systemet.

Den sidste opdatering til min er 9303R11, så der kommer nok snart en ny så. Metro er altid foran med opdateringer.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Toftebo
Jeg har ændret Difference mellem tilskudstrin fra 100 til 300. Det synes jeg ikke ændrede noget (vedhæftet). Jeg opdagede så i morges, at Startdifference stod på 400, og ikke 700, som jeg skrev. Jeg har ikke rørt den, men jeg læste op af manualen bare. Så default må være ændret.

Jeg har mest lyst til at resette apparatet til fabriksindstillinger, og starte forfra. Jeg har lagt 2 opdateringer på, siden jeg fik den i sommers. Skulle der hænge noget gammelt snavs ?

Mine kurver er tydeligt anderledes end andre, jeg ser. Den er lige tøvende på vejen op, så falder den lidt. Hvorefter den ryger til himmels. Når den er nede igen, er der en masse små svingninger.

Jeg lagde nyeste software på september. Det kan være at Metro er prøveklud for Nibe's opdateringer. Man udsender ikke changelog, som Nibe / Vølund gør, så man aner ikke, hvad der ændres. Jeg synes at Merto skylder at dirigere mig her, men de svarer stadig ikke.

Jeg burde nok have mere vand i systemet. Der er vist 50l i indedelen, + en Vaillant beholder på 75l i indløbet. sikkert en del vand i 15mx2 ret tykke rør under gårdspladsen. 7 radiatorer , 2x indre gulvkredse.

Jeg må indrømme, jeg forstår ikke helt, hvordan frekvenskurven virker. Det er vel nogle parametre bare, som indgår i større beregninger. De kan vel ikke tolkes direkte "du kan indstille ved hvilke temperaturer henholdsvis maks.- og min.-frekvenserne skal indtræffe."
Toftebo tilknyttede følgende billede:billede:
frekvens_2021-12-14.jpg

152m2 hus 1 1/2 plan fra 1910, hulmure, + forbedringer
Metroair I12 / 330, tidligere træpiller 5-6 tons pr år
Indedel står i udhus, 15m underjordisk føring
Radiatorer, gulvvarme i bad + toilet
Producerer ikke varmt vand pt
 
kkrede
Start difference er hvornår elpatron skal træde ind.
Er det ikke varmt brugsvand den laver til at starte med ? 330 er det ikke den der svarer til vvm 310 ?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
kkrede
Min ser sådan ud for tiden:

https://ibb.co/vh0WZYh
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,134,456 Unikke besøg
XHTML CSS