HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Intelligent styring af jordvame pumpe.
F1240
Hej,

Det fungerede ellers så fint med netto-målerordningen for solceller og jordvarme. Det man producerede om sommeren brugte man om vinteren ... men nu har politikerne jo slået det ihjel og samtidig er el-prisen jo ved at blive så høj at det ikke længere er domineret af moms og afgifter.

Vi har et el-forbrug på ca. 11.000 kWt/år og det er jo nok domineret med 2/3 til jordvarmepumpen. (en Nibe Figther 1240)

Så jeg begynder at overveje om det er muligt at kontrollere lidt intelligent hvornår varmepumpen kører i forhold til el-prisen. Der er jo ikke meget ved at den starter hvis det koster 8kr/kWt.

Konkret er det jo en F1240 og jeg kan ikke umiddelbart se at der er nogen mulighed for at tilslutte den til ekstern styring. Er det muligt?

Og er det overhovedet nyere modeller tilbyder?
 
tagestavsdal

F1240 skrev:

Hej,

Det fungerede ellers så fint med netto-målerordningen for solceller og jordvarme. Det man producerede om sommeren brugte man om vinteren ... men nu har politikerne jo slået det ihjel og samtidig er el-prisen jo ved at blive så høj at det ikke længere er domineret af moms og afgifter.

Vi har et el-forbrug på ca. 11.000 kWt/år og det er jo nok domineret med 2/3 til jordvarmepumpen. (en Nibe Figther 1240)

Så jeg begynder at overveje om det er muligt at kontrollere lidt intelligent hvornår varmepumpen kører i forhold til el-prisen. Der er jo ikke meget ved at den starter hvis det koster 8kr/kWt.

Konkret er det jo en F1240 og jeg kan ikke umiddelbart se at der er nogen mulighed for at tilslutte den til ekstern styring. Er det muligt?

Og er det overhovedet nyere modeller tilbyder?


Hej
Jeg tilgår min F1255 via Nibeuplink (internettet)
Her findes et menupunkt
"smart bolig"

Her kan der styres forskellige dele:
Treksten nedenfor er kopieret fra smart bolig menuen
NIBE Uplink™ - En del af din smarte bolig
NIBE Uplink giver dig mulighed for at koble dit anlæg sammen med et Smart Bolig-system og gøre dit varmeanlæg endnu smartere. Ved at lade opkoblede enheder i dit hjem kommunikere med NIBE Uplink bliver dit varmesystem en naturlig del af din smarte bolig, og systemet får mulighed for at optimere sin drift.


Tilslut termostaterne i dit Smart Bolig-system med NIBE Uplink for at få optimeret kontrol af dit indeklima.

Vis kompatible systemer
Lad dit Smart Bolig-system fortælle NIBE Uplink, når du ikke er hjemme, således at din varme- og varmtvandsproduktion kan tilpasses behovet.


Benyt den indbyggede funktion Smart Price Adaption* for at tilpasse dit varmesystems elforbrug med henblik på en omkostningseffektiv drift.

* Smart Price Adaption er tilgængeligt på udvalgte markeder, aktuelt Danmark, Estland, Finland, Norge, Sverige og Østrig.

Altså udover termostater osv
Så også Smart Price Adaption, som også er tilgængelig i danmark.

Så det korte svar må være at det findes på nyerere Vølund, på min fra jordvarme 2014
og på in luftvand fra 2019

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,744 Unikke besøg
XHTML CSS