HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe i kombination med pilleovn
Razzmus
Vi skal have skiftet oliefyret i vores 141m2 hus fra 1972 ud til noget andet og bedre.
Huset er pt udstyret med radiatorer og ældre gulvvarme i bad og entre - så høj temp på varmekredsen.
Huset er isoleret efter 1972-standard, med lidt ekstra på loftet.
Planen er over de næste par år at lave en totalrenovering og få bragt det op til en højere (isolerings)standard samt overgå til gulvvarme og tilføje en førstesal - så lidt et "moving-target" ifht energibehov.
Så vidt jeg kan se burde en 7kw luft-til-vand pumpe kunne klare det.
Krøllen på det hele er at vi gerne vil have en "brændeovn" (levende ild) i stuen. Den gamle skulle alligevel skiftes og hvorfor så ikke lade den nye bidrage til hele husopvarmningen.
Så vi har kig på en "mcz musa hydromatic 16 m1" pilleovn, der kan kobles til centralvarmen.

Til varmepumpe-delen havde jeg overvejet enten Vølund/Nibe S2125-8 eller Bosch Compress 7400i AW7. Udfordringen går lidt på hvilke elementer der skal vælges til at strikke det hele sammen for at få den mest optimale opsætning:
Jeg forestiller mig en pæn størrelse buffer-tank og så en controller til varmepumpen i stedet for en samlet inde-enhed.
Jeg kunne rigtig godt bruge feedback og gode forslag til denne opsætning og eventuelle erfaringer.
På forhånd tak.
mvh Rasmus
 
skov
Hvorfor har du kik på størrelse 16 KW pilleovn, med ydelsesområde 4,5 - 16,1 KW, når den også findes i 12KW, ydelsesområde 3,2 - 11,9 KW?
Du risikerer at pilleovnen ikke kan komme af med varmen, ved kontinuerlige drift, med mindre at det er f.eks. -15° uden for.
Dit varmetab, gennem klimaskærmnen, kommer formentlig til at ligger under 4,5 KW, ved -12° ude, efter din renovering.
Pilleovnen kan selvfølgelig stoppe/start, men har du så glæde af flammerne, når pilleovnen måske kun kører 40% - 50%, på en almindelig kold vinterdag, ved omkring 0° ude?

Hvad har du tænkt dig med den nye gulvvarme, skal den være tung eller let?
Hvad har du tænkt dig med hensyn til varmt vand, skal det være med varmtvandsbeholder eller varmtvandsspiral?
Hvor stor bufferbeholder har du plads til?

Et eksempel på overdimensionering. Længere nede af vejen, fik man installeret et BAXI TPK24 pillefyr, ydelsesområde 6,5 - 22 KW. Varmetabet i klimaskærmen viste sig kun at være 4,8KW ved -12° ude. Resultat = bøvl.
 
Razzmus
Hej Skov,
Jeg var ikke opmærksom på at der var en mindre model. Men jeg kan nu se at den hedder EGO i stedet for MUSA.

Jeg tænker at såfremt buffertanken bare er stor nok, så kan ovnen godt komme af med effekten?

Den nye gulvvarme bliver næsten udelukkende let.
I forhold til varmtvandsbeholder eller spiral må jeg være dig svar skyldig. Jeg vil gerne have en buffertank hvor jeg kan tilslutte varmepumpe, pilleovn og måske endda solvarme. Se effektivt som muligt.
Hvis jeg ikke samtidig skal have plads til en stor inde-enhed til varmepumpen så har jeg plads til en buffertank på 70x70x200cm - agtig.
mvh Rasmus
 
skov
Hej Rasmus
Du skriver buffertank 70x70x200, er det med eller uden isolering.
Isolering fylder normalt 10 cm.
Vær opmærksom på at 1000L vand opvarmet 1° = ca 1,16KWh.
 
Razzmus
Hej skov,

De mål jeg havde angivet var de samlede ydre mål.
mvh Rasmus
 
skov
Hej Rasmus
I så fald kan du nok højst få plads til en 300L Bufferbeholder.
Så vidt jeg kan se springer størrelsen fra 300L til 500L. Måske du kan finde 400L.

Hvis Pilleovnen ikke skal kører i tomgang, så får du hurtigt, måske 2-3timer, Bufferbeholderen op på 85-90°, når der er Plus° udvendigt.
Hvor meget flamme/hygge er der tilbage hvis Pilleovnen kun kører i tomgang, det bør du nok gøre op med dig selv.
Jeg har ingen begreb om dette.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,320 Unikke besøg
XHTML CSS