HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fra samlebrønd til hus - under terrændæk
trokamp
Halløj

Vores jordvarme går fra samlebrønden til huset på er stykke jord, hvor vi skal til at bygge en udestue, med støbt terrændæk. De to slanger er så vidt jeg kan se ikke ført i et ydre rør, og vi vil jo gerne have muligheden for at trække nye rør, hvis der skulle ske noget.
Har vedhæftet et billede af rørene som de er nu.

Hvad lægger man rørene i, så de sidenhen kan skiftes hvis det bliver nødvendigt? For det forestiller jeg mig, at man skal kunne - men jeg ved det ikke??

Planen er at kontakte dem der har lavet det i sin tid (2013), men vil gerne høre lidt erfaringer forinden.
 
trokamp
[img][/img]
trokamp tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
hamselv
Hvis du kører rørene under et dæk, trækker du dem klogt i ø90 limPVC og anvender indføringsbøjninger. Begynder du med afløbsrør kan der ikke trækkes nye rør. Lav fald mod det fri. Sagerne dertil har Plastline.
 
trokamp
Hvorfor kan der ikke trækkes nye rør i afløbsrør? Bare fordi jeg intet aner om det og er nysgerrig :-)
 
hamselv
Fordi afløbsrør har alt for skarpe knæk. Og selv når nogen har forsøgt sig med 6 stk 15° bøjninger bliver det umuligt at trække nogen igennem. SE https://www.plast-line.dk/produkter/detaljer/indfoeringsboejning

Så spiller det max. Og så limer man det sammen med PVC lim-rør også i 90mm. Så smutter slangen MED isolering ligeså fint i.
 
trokamp
Så lige for at jeg forstår det korrekt...
Jeg bruger 90mm indføringsbøjninger til at trække slangerne igennem, og samler bøjningerne med PVC-lim., en bøjning i hver ende, altså 4 i alt.
Så altså

brønd - bøjning - lige rør - bøjning - hus

Det giver jo sådan set meget god mening...

Mon ikke det kan lade sige gøre at grave rørene fri, afmontere dem forsigtigt, lægge den nye føringsvej og slutteligt føre rørene tilbage, inkl. isolering. Og så naturligvis påfylde brine.

Håber jeg har forstået det korrekt :-)
 
skov
Et alternativ kunne være kabelrør, glat indvendig.
Husk at der skal isolering på slangerne, i henhold til afstandskrav for/fra bygningen.

Har selv brugt Kabelrør 2 stk a ca. 11m, Ø125/107.
1. Først blev kabelrørene lagt, gulv støbt færdig mv.
2. Limede 2 meterstykker sammen til en lange strømper af Armaflex AF-4-42.
3. Trak isoleringsstrømperne ind over slangerne.
4. Skubbede de isolerende slanger ind gennem kabelrørene, nærmest uden brug af træksnoren.
Alt andet lige er kabelrør nok billigst, selvfølgelig afhængig af hvor de købes.

Hvor mange meter drejer det sig om?
 
trokamp
Vil tro det er 3,5m
 
trokamp

skov skrev:

Et alternativ kunne være kabelrør, glat indvendig.


Tror godt det kunne blive løsningen. Slangerne burde kunne graves fri og kobles fra, hvorefter kabelrør "trækkes" på fra den ene ende til den anden. Det bliver i hvertfald væsentligt det billigste af de nævnte løsninger.
 
skov
Når du ikke har mere end de 3,5 meter, kan du købe røret i meter mål hos VVS-Eksperten.
F.eks. 110/94 a 43kr/m.
Så vidt jeg kan Google, er VVS-Eksperten, umiddelbare, den eneste som sælger i meter mål.
 
trokamp
Min installatør mener absolut ikke at man kan trække et kabelrør udenpå en jordslange, så det kan tænkes at den skal helt af og skubbes igennem. Jeg har svært ved at se at det ikke kan lade sig gøre, men hvad ved jeg.

Jeg har også selv fundet det billigst hos vvs-eksperten, så det må blive der.

Hvor meget må jeg selv gøre med de her jordslanger - hvis nu vores installatør ikke er til at overtale til at gøre et forsøg...?
 
skov
Om du trækker kabelrøret uden på den isolerede slangen, eller gør det omvende bør være hip som haps. Kun 3.5 meter hvad bilder han sig ind.
Nogle gange er Pro-Installatører særdeles bange for at tænke, bare en lille smule, ud af "boksen".

Om du selv må gøre det afhænger af hvad du har af kompetencer. Ligeledes hvad værktøj/udstyr du har.
Personligt ville jeg selv gøre det.

Hvor i landet befinder du dig?
 
trokamp
Vi bor på Amager, i Tårnby
 
skov
Det kan også være at Installatøren ikke "gider" røre ved sagen, evt. pga. meget arbejde.

Har du mulighed for at demonterer rørene inde, så undgår du at tappe så meget væske af anlægget. Senere kan du også nemmere tjekke om du er yderst uheldig med en læk.
Det er dog svært for mig at sige hvad er nemmest/lettest.

Bor på Vestsjælland
 
trokamp
Hvis du ser på billedet i mit indlæg, så forestiller jeg mig, at den lyseblå ring blot skal skrues af, hvorefter slangen “er løs” og kan trækkes så meget væk, at man kan få kabelrøret ned over.
Forinden ville jeg lukke varmepumpen ned og tappe af, så der ikke længere er tryk på.
Når jeg skruer slangerne på igen, vil jeg så efterfylde med vand, til rette tryk og checke samlingen.
Evt. kan montøren sidenhen lave sit serviceeftersyn og efterfylde med sprit i det omfang det måtte være nødvendigt.

Lyder det nogenlunde rigtigt? For så er det bel begrænset hvad min montør kan bidrage med, ud over en regning.
 
skov
Vær ops. på at du ikke får urenheder ind i slangen, evt. tildække slange åbningen, med f.eks. tape, eller VVS-Eksperten har en form for prop du kan få med samtidig.
Alt afhængig af hvor meget du tapper af er det ikke godt at fylde for meget vandværksvand på igen. Det bedste er at fylde det aftappede på igen. Det næstbedste er at bruge afkalket vand. Du skal have tjekket din sprit % inden det bliver koldt.
 
trokamp
Tak for tips, det vil jeg huske på. Tror dog ikke det er muligt at efterfylde med det aftappede vand, i hvertfald ikke til over 1 bar. Har desværre kun vandværksvand tilsluttet som kilde til ekstra påfyldning.

Men er min antagelse ovenfor korrekt i forhold til at afmontere slangerne?
 
hamselv
Hvis det var mig tømte jeg mit anlæg inden jeg begyndte. Pillede fra i brønden og genetablerede føderøret og lagde det som beskrevet i et trækrør. Isoleret selvfølgelig, og med fald mod udenfor. Så tog jeg den aftappede brine. Måler den med et refraktometer, og tilpasse blandingen hvis nødvendig. Så ville jeg tilsætte ekstra 25-50 liter, sådan jeg har noget at skylle med. Så ville jeg sluttelig skylle og filtrere den samlede installation. Så trykprøve og attest til dig.
 
skov
VVS-Eksperten har Trykspand, Pipe-tools trykspand, du kan være heldig at kunne låne eller leje i Kastrup, da VVS-Eksperten gør i Jordvarme. Den koster kr. 839.
 
trokamp
Det lykkedes at trække rør udenpå slangerne, som det kan ses af billedet. Det gik også fint med at koble slangerne på igen, og det virker tæt. Det bliver trykprøvet og der bliver efterfyldt med IPA sprit senere på måneden.

Tak for alle jeres gode råd og svar!
trokamp tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,199,130 Unikke besøg
XHTML CSS