HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
manifold og telestater
tagestavsdal
Hej
et teknisk spørgsmål om manifold med telestater til styring af gulvvarme.

med en Denver Smart Home Plug, som også fungerer som effekt og energimåler (man kan se energiforbruget pr døgn) har jeg målt energiforbruget på min manifold.
det er 0,35kWh pr døgn

i august betalte jeg 4,18kr pr kWh i ren energi pris, hertil energi afgift og transport,
så jeg ender med ca 5,60kr pr døgn pr kWh.

Med et forbrug på manifolden på ca 120kWh pr år og en optimistisk pris på 3-4kr pr kWh,
så bliver årsudgiften for strøm til styring af manifolden på 400kr pr år.

Nu regulerer jeg jo ikke rumtemperaturen med telestaterne, men ved at regulere på varmekurven,
telestaterne er indstillet til på 25-30 grader, fordi så tænker jeg at kredsene er helt åbne i ventilerne.

og så mit tekniske spørgsmål,
hvad sker hvis jeg slukker for strømmen til manifolden??
åbner ventilerne helt??
eller
lukker ventilerne helt
eller
forbliver ventilerne i den tilstand, de har når spændingen slukkes.

Hvis det er nødvendigt med spænding indimellem på manifold styringen, så vil jeg forsyne den gennem ovenstående Denver smart plug, og time den til at tænde og slukke på ønskede tidspunkter,
eller tænde Denver kontakten vial mobilen.

Men altså, ved nogle af Jer, hvad som sker med manifold styringen/ventilerne til kredsene.
Jeg håber selvfølgelig at de ender med at være helt åbne, så styrer jeg bare varmen med fremløbet.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
lars-jacobsen
Telestaterne fra Danfos, Wavin mfl. fåes både som Normal Open (NO) og som Normal Close (NC), så hvilke du har kommer helt an på hvilket produkt / sytem syring der er installeret.

De virker ved en lille varmetråd smelter noget voks og så kan fjederen åbne/lukke ventilen (alt efter model).
De fleste er dog NC så der skal spænding på før de åbner. Den effekt/varme der så benyttes på det “spildes” så i rummet og i vandet der læber igennem, så helt tabt er det ikke, i de situationer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,660 Unikke besøg
XHTML CSS