HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vibrationer fra Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6
Torkild
Jeg har fået installeret en Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 og oplever store støj gener fra den.
De er store vibrationer at mærke på vandrørene fra ude delen.
Så store at man tydeligt kunne vibrationer på ydre og inder væggen fra rørene der kommer ud fra ude delen og går op langs muren ind over loftet og ind til indedelen.
Hver gang varme pumpen startede var der som om en kæmpe lastbil holdte op af muren med en muresten på speederen.

Vaillant har været forbi flere gange om montere nogle balance klodser af flere omgange.
Slange over gangen fra varmepumpe til rørene er skifte fra de originale til en bløder udgave og nu til en helt meget blød udgave.
Meldingen fra Vaillant er at varme pumpen fungere normal, men teknikeren (fra Vaillant) virker ikke til at have oplevet dette så voldsomt før.

OK varmepumpe (installatør) har aldrig oplevet noget som dette før.
De har måtte fjerne stort set alle rørskåle, for ikke at så hele tagkonstruktionen til at brumme/vibrere.
Rørene på loftet er nu lagt på isolerings batch, hvilket har hjulpet på støjen fra tag konstruktionen - desværre kommer vibrationerne nu helt frem til inde delen, og nu brummer det der fra hvergang varmepumpen kører - og det gjorde det ikke til at starte med.

Rørene hen over loftet har også været forsøgt ophængt.

Er det bare mig, men jeg kan ikke tro på at udedelen er som den skal være.
Den må da have en fejl?

Hvem har noget input som kan afhjælpe vores støj helvede.

Tak.
 
Torkild
Hvis du har oplevet tilsvarende på et andet anlæg, så skriv gerne.
 
hamselv
Støj kan være meget vanskelligt at lokalisere/afhjælpe. Det er lykkedes mig at komme i uføre et par gange. Her et par eksempler:

En gammel skole med en ny jordvarme i kælderen. I stuen over teknikrummet lød det nærmest som på en færge. Løsning: Røret hvorpå varmekreds pumpen var monteret var stroppet op i bjælkelaget. Etageadskillelse virkede åbenbart som bunden i en guitar og forstærkede lyden. Pumpen kunne meget dårligt anes i teknikrummet. Rørbæringerne blev drejet 180 grader og hvilede på buffertanken. Så forsvandt lyden fuldkommen.

Et lignende proplem i et gammelt bindingsværkshus, løste man med at få bæringerne over på væggen og ophængt via galger.

Et tredje hus var et børneværelse ubeboeligt. Vi lokaliseret en gulvarmeunit ophængt på væggen. Fik ombygget bæringerne så de støttede på gulvet og problemet var væk.

Meningen med dette skriv: Led led og led. Brug gerne stetoskop eller en skruetrækker i øret for at lokalisere støjen. Så burde det kunne findes.
 
Torkild
Hvad du (hamselv) har oplevet lyder meget som det, vi har været igennem.

Desværre så er Dansk Varme Service blevet meget svære at danse med.
De har været ude flere gange, og aldrig prøvet helhjertet at lave en løsning.
En af de første løsninger var patent bånd ned omkring rør og isolering, og så hængt det hele op i spær.
Det ødelage isoleringen, og det ændrede stort set ikke på lyden fra ydrevæggen og indrevæggen.

Nu er rørene lagt på isolering batch hen over loftet, og rør holderne op af væggen (uden for) er stort set ikke er spændt omkring rørene. Det hjulpet en smule i rummet ud for ude delen, men nu brummer det fra væggen hvor på inde dele sidder.
Min teori er: at alt den mekaniske energi i rørene bliver nu ikke længere dæmpet ret meget før det rammer inde delen (da rørene er ligger frit på loftet), så nu er der (mekanisk) energi nok tilbage i rørene til at få inde del til at stå og "gå i svingninger".
Det er værst under afrimning og under varmtvandsproduktion.

Hvem har nogle nogle gode råd til at dæmpe den mekaniske energi som rørene transportere?
Og er det virkelig normalt? Er det noget alle bøvler med?
Hvorfor er kompressor ikke bedre mekanisk adskilt? Ude delen skal "jo bare" levere varm vand igennem m en varme veksler.


Dansk Varme Service har haft Vaillant ude og måle støj, og Vaillant siger at alt er som det skal være, så Dansk Varme Service tillbyder nu nogle flere gummi afkoblinger, og så er det tydeligt at de ikke gider at hører mere på mig. Men gummi afkoblinger på røret på ydrevæggen (der går op på loftet) vil måske hjælpe på støjen fra væggen, men jeg frygter, at det efterlader mere energi i rørene, som så når frem til inde delen og støjen forværres.

Dansk Varme Service bliver svære og svære at danse med, selv om de godt selv kan høre støjen og jeg kan ikke få servicelederen eller teknikerne til at sige at den mængde støj ville de selv leve med.

Gode forslag modtages.

Jeg har prøvet at forklare dem flere gange, at jeg skal ikke diktere hvordan de laver en løsning (det skal selvfølgedig være teknisk i orden og lovlig), og jeg kan heller ikke på forhånd sige OK til om en løsning faktisk afhjælper problemet.


Vi er nu 5 mdr. inde i vores eventyr med Dansk Varme Service og jeg vil ikke anbefale dem til nogle.
Dere
 
hamselv
Støj og lydoverførsel kan være temmelig tricky at indkredse, og kan ikke via denne tråd komme nærmere. Men hvis man ved lidt om det plejer det at være nogenlunde simpelt at indkredse. Men det lyder nu ret umuligt at i skal være så plaget, som du beskriver.
 
Kalechen
Det er fuldstændig urimeligt, at Dansk Varme Service A/S ikke får fixet dine utålelige problemer. Jeg tænker, at det er afbalancering(er), som ikke er i orden.

Min inkompetente installatør fra Nordfyn mente, at der skulle bruges stålrør mellem varmepumpe og den indvendige installation. Det viste sig, at den simple 10. punks. vigtige installation var blevet ignoreret, på trods af VVS ikke kendte til fabrikatet - Stiebel Eltron - monoblok. Samlingerne blev ændret til en blød "samling" og selvfølgelig min min regning...
 
hamselv
Fik lige en skrækkelig tanke. Nu er det vel for hulen ikke så simpelt så der sidder transportbeslag i maskinen, som man har glemt at fjerne???! Mindes en IVT Premiumline A10 der lød temmelig træls, indtil beslaget var blevet fjernet. Kig lige i din vejledning og se om sådanne er nævnt.

Nu laver vi primært DX maskiner og der kender vi også godt til kompressorstøj og susen i indedelene. Der plejer en grisehale at mindske problemerne væsentligt. En monoblock ville jeg nok vibrationsaflaste med et par panserslanger. Men igen, dem jeg kender og har erfaring, har allerede panserslager i udedelen, så der har det ikke været et problem.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,087 Unikke besøg
XHTML CSS