HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brugsvand fra Sommerhus LV pumpe? Eller særskilt elvandvarmer?
Ellen
Jeg overvejer VP i nyt velisoleret sommerhus der skal bygges, 100 m2, varieret brug vinter og sommer, der vil være tomme perioder i uger og måneder spredt.
Kan det betale sig at lade varmepumpen lave varmt vand, eller er det billigere med el vandvarmer særskilt?
Har kig på Panasonic ca 5 kw split. Men de skriver 150 l varmtvandsbeholder, det synes jeg er meget. Vi vil delvis sætte op selv, med hjælp fra inastallatør.
Jeg har hjemme en Vitocal Viessmann fra 2014 ( dvs fik den byttet i 2016 pga fejl, de havde sat faser forkert så printkortet sprang flere gange) . Den bruger 1-2 kw pr dag til varmt vand om sommeren. Bruger godt 3000 kw om året, 147 m2 , dobbelthus med nabo mod nord.
Men i sommerhus skal der jo varmes op evt bare til en lang weekend….
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
Chr
De vil være fordelagtigt at bruge VPen til at lave varmt vand. Den har en langt højere virkningsgrad end en simpel el-vandvarmer.

150 liter varmt vand er ikke meget. En el-vandvarmer har typisk vandet ved 70ºC, så det kan blandes op med en masse koldt vand, mens en VP har en lavere temperatur, typisk ca 45-50ºC

Du skriver ikke, hvilken form for varme i skal have, men jeg tænker det er gulvvarme. Hvis det er tung gulvvarme (indstøbt i beton), så ville jeg overveje en VP med noget mere overarm, da det ellers kan tage en del tid at komme op på en behagelig temperatur, når i kommer til et koldt hus. Sommerhuse er jo tit nede på 10ºC, og så skal der sparkes noget effekt i gulvet, for at få det op i temperatur i en fart. Endvidere skal du være opmærksom på, at en luft/vand ofte har sin effekt angivet ved en udetemperatur på +7º. Har du en 5kW VP og udetemperatren falder -7ºC, så er der kun ca 4 kW effekt i den. Uderligere fald i udetemperaturen med fører endnu lavere ydelse. Derfor ville jeg overveje alvorligt at gå op i størrelse.
Ydermere vil en større VP larme mindre, i normal drift.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Ellen

Ellen skrev:

Jeg overvejer VP i nyt velisoleret sommerhus der skal bygges, 100 m2, varieret brug vinter og sommer, der vil være tomme perioder i uger og måneder spredt.
Kan det betale sig at lade varmepumpen lave varmt vand, eller er det billigere med el vandvarmer særskilt?
Har kig på Panasonic ca 5 kw split. Men de skriver 150 l varmtvandsbeholder, det synes jeg er meget. Vi vil delvis sætte op selv, med hjælp fra inastallatør.
Jeg har hjemme en Vitocal Viessmann fra 2014 ( dvs fik den byttet i 2016 pga fejl, de havde sat faser forkert så printkortet sprang flere gange) . Den bruger 1-2 kw pr dag til varmt vand om sommeren. Bruger godt 3000 kw om året, 147 m2 , dobbelthus med nabo mod nord.
Men i sommerhus skal der jo varmes op evt bare til en lang weekend….

Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
Ellen
Tak Chr, ja gulvvarme i beton, bekymrer også mig lidt, så god pointe med større pumpe. Jeg tænkte det måske er dyrt at starte hele pumpen op om sommeren til vand, men hvis gulvvarmen er slået fra, går det jo hurtigere med kun vandet.
Huset blir nok omk 90km2 og rigtig godt isoleret.
Denne her kompakt har ikke behov for buffer, skriver de:
https://zavevarme.dk/luft-til-vand-varmepumper/panasonic-aquarea-all-in-one-5-kw-compact.
Jeg forestiller mig at om 10 år er det sparet ind og jeg slipper for luftpumpen, el radiatorer, el varme i badegulv og elvandvarmer.
Min Vitocal Viessmann er supereffektiv, men dyrere i køb og med ventetid. Fristende med et system jeg kender.
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
Ellen
Men jeg vil se på 7 kw pumper istedet for 5 kw
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
hamselv
https://lasso.dk/firmaer/39976765/zave-aps overvej lige om det er der man skal købe varmepumpe. De installerer ikke selv. Og garanti kunne bekymre lidt.

Ellers vil jeg tilkoble mig koret og sige jeg ville vælge en 3 faset maskine og smide en bette buffer på. Mit vælge ville være en Mitsubishi Power Inverter, mindste 3 fasede. Den yder ca 7 kW og er egentlig i overkanten stortil huset, men vil sikre en kanon hurtig brugsvandsforsyning. Jeg ville tilvælge rumføler og wifi modul, da du så kan få den på telefonen med fjernbetjening/overvågning. Og idet du har kølerør mellem ud/inde skulle du være sikret mod irriterende frostsprængninger. Mitsubishien er iøvrigt forrygende støjsvag
 
Ellen
3 faset , er det fordi den blir hurtigere til at varme op ? Eller hvad er fordelen ellers der?
Mitsubishi Ecodan 8 kW pakke inkl. buffertank & varmtvandsbeholder ( står det er en power inverter) Findes også i 6 og 4 kw hos billigventilation. Jeg kan ikke se om den er 3 faset.
Jeg kan ikke finde andre der sælger Mitsubishi inverter… tænkte selv at sætte det fysisk op ( kæresten er kvik) og få en installatør til de påkrævede tilslutninger.
Ja der skal wifi på.
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
hamselv
En ECODAN er ikke GDS arbejde. Der kræves en autorisation for at tilslutte brugsvand. Der kræves en el-autorisation for at lave strøm. Der kræves en køleautorisation for at sammenkoble ude og indedel. Der er krav til vandkvaliteten på kedelvandet. Og hvis i ikke kan gennemskue hvorfor en trefaset maskine er en fordel, kan jeg ikke anbefale i selv roder med sådan noget. Hopper ud her. Sådan noget vil jeg ikke deltage i.
 
Ellen
Hej Hamselv. Tak og undskyld lidt uklar melding. Det er det fysiske slæb vi tager selv, lisom da min hjemme pumpe blev sat op i 2014. El, køl og vvs klares af autoriserede folk. Det 3 fasede tænkte jeg om der var andre perspektiver end hastigheden, og frygtede bagefter at mit spørgsmål virkede lidt dumt .. ..forstår så ganske godt din holdning. Jeg er glad for indsparkene. MIT OPRINDELIGE DILEMMA ER : min kæreste, ingeniør (med nogle husbyggerier og en varmepumpe bag sig) mener: det kan bedre betale sig at sætte en separat el vandvarmer op, da forbruget er varierende. Jeg mener en varmepumpe er mere effektiv, da der til tider vil være run på varmt vand andre gange ikke. Sommer: pumpen skal startes kun for varmt vand, men luften er varm. Vinter: pumpen kører for at holde 10 gr. ca. og skal “bare” gi den en ekstra tand.. (så godt med power) men samtidig også varme huset op og luften er kold. Men wifi i god tid hjælper.
Jeg håber og regner med at huset bliver brugt jævnligt vinter og sommer, det gamle er fra 1939 og kan ikke bruges vinter nu.
Jeg kan bruge de meldinger jeg har fået, jeg kan sagtens bruge fler , men i altfald mange tak til Jer :-) . Dejligt debatforum.
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
tagestavsdal
Hej Ellen

Blot en kort kommentar omkring det varme brugsvand

Det bør absolut laves af varmepumpen.
her øges den tilførte elektriske energi med en faktor 4, eller deromkring.

med din pumpe tilkoblet wifi, så kan du sandsynligvis blokkere for Varmtvand produktion, i de perioder huset ikke benyttes.
Jeg har wifi på min Vølund og kan gøre dette, så hvorfor ikke også på din maskine??

Hvis du ikke kan blokkere VV, så tænk på at tabet fra VV selvfølgelig udledes i huset og er med til at varme huset op.

tænk hertil også på de ekstra udgifter som er nødvendige for at have separat elopvarmet VV beholder.
Der vil gå ganske lang tid inden en (i øvrigt ikke eksisterende) energibesparelse er tjent hjem.

Så mit input, en ren varmepumpe løsning, uden separat elopvarmet VV beholder.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Kalechen
Jeg valgte at varmepumpe kun skulle producere gulvvarme. Alt varmt brugsvand foregår via gennemstrømningsvandvarmere. Der er ikke så meget tryk på vandet, men fint til mig. De bruger strøm en til en, men til gengæld kun, når der aftappes varmt vand og ingen legionella. Der er også installeret en afkalker, der skåner vandvarmere, opvaskere, kaffemaskiner, badeværelse og sparer på sæben.

Ingen trevejsventil og forholdsvis simpel installation og varmepumpe (monoblok) producerer sjælden varme over 35 grader. Vedr. det krævede årlige varmepumpetjek, var hans kommentar, at den varmepumpe kommer til at holde i mange år, så det håber jeg, han får ret i.

Alle brusebad har en tre-faset 11kW vandvarmer og vaske 230V en 2 kW vandvarmer.

Hvis man ønsker badevandstryk, vil jeg fraråde metoden, men det fungerer super fint for mig.
 
Ellen
Tak. Hej tagestavsdal , det er jo også det jeg tænker. Tror alle VP kan vælge mellem gulv, brugsvand eller begge dele. Det er et must i alt fald. Som Kalechen havde jeg dog også overvejet gennemstrømningsvandvarmer, men min kæreste mener de er svære at styre varmen på, for skoldende eller for kold, samt svær at få tryk nok på. Men det er mange år siden han havde en, så måske er de blevet bedre. Jeg får kun et bad. Rart at høre erfaringer. Tegninger til huset skal jo planlægge rør, så der blir nok lavet tomrør til flere muligheder..
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,179,351 Unikke besøg
XHTML CSS