HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ekstra cirkulationspumpe til gulvvarmestyring ?
Ellen
Jeg skal installere en panasonic aquarea 7kw monoblock i nyt top isoleret helårs sommerhus på 84m2. Til gulvvarme i beton og varmt vand og med buffer. Vi har rør i væggen via et uponorskab med 5 kredse. Der er cirkulationspumpe i selve VP , men der er også cirkulationspumpe i uponor med gulvvarmestyringen.
Er det en fordel med den ekstra pumpe i skabet til at udligne gulvtemperatir om sommeren, når kun det varme vand skal køre?
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.