Jeg skal installere en panasonic aquarea 7kw monoblock i nyt top isoleret helårs sommerhus på 84m2. Til gulvvarme i beton og varmt vand og med buffer. Vi har rør i væggen via et uponorskab med 5 kredse. Der er cirkulationspumpe i selve VP , men der er også cirkulationspumpe i uponor med gulvvarmestyringen.
Er det en fordel med den ekstra pumpe i skabet til at udligne gulvtemperatir om sommeren, når kun det varme vand skal køre?
Jeg har en Viessmann vitocal 222S opsat i marts 2014 . (9-10,7kw)
Bolig: 147 m2 halvt dobbelthus med nordvæg mod nabo.
80m2 grundplan, 4 kviste på 1. Sal. Bygget 1987. Oprindelig oliefyr og alm. radiatorer. Renoveres nu i stue etage med gulvvarme , 30cm isolering under , 1/2 i beton 1/2 pladefordelt under trægulv. Håndklædetørrer/radiator i bad på egen styrekreds. 4 Radiatorer på 1. Sal.
Forbrug olie 1400 liter pr år plus 1 -2 m2 brænde.
Udedel placeres 8 meter fra hus og valgte bl.a. derfor model med kølemiddelslanger i jorden fremfor fjernvarmerør pga. forventet mindre varmetab fra køligere væske, samt en høj års-cop. Buffertank blir 100 l. Den bruger godt 3000 kw om året, og jeg er flink til at justere hældning mm. 2022 dec. var jeg primus motor i varmepumpe til mit job ( pga ældre gasfyr og sur på Putin) . 2*16 kw Kronoterm Adapt. De startede tilsammen et koldt hus ( 700 m2 fra 1979) op, i 7 graders frost. Siden har stort set kun en pumpe kørt. Intet brugsvand. Spændende at se økonomien, men ca 56kw pr dag fra 16.12-16.3.
|