HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Oliefyret skal ud!
riverwind
Hejsa

I forbindelse med at olietanken skal skrottes her til august, er jeg nået til den erkendelse, at det måske ville være bedst at skifte fyret i samme omgang. Der er tale om en kedel fra HS Tarm, der sikkert er fra 70'erne, og en brænder, der ser lidt nyere ud.
Nå, ihvertfald lyder tanken om en varmepumpe ikke dårligt, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt luft/vand eller jordvarme vil være det bedste.

Jeg har følgende krav til en kommende løsning:
- Det skal være vedligeholdelsesfrit.
- Det skal kunne give varmt brugsvand til 4 personer
- Det skal kunne opvarme 118m2, det meste med radiator (kun badeværelse har gulvvarme).
- Det skal ikke kombineres med akkumulerings-tank eller solvarme.

I øjeblikket bruger vi omkring 1200 liter olie om året på det gamle fyr (tab målt til 10%). Desuden har vi brugt omkring 1500 kg træbriketter på et år i brændeovnen. Det skal dog siges, at de 1200 liter olie kun er så lidt, fordi vi har været fedtede med varmen :-)
Huset er fra 1973 og er udmærket isoleret (venter stadig på energimærkning fra sælger). Vi har udskiftet alle vinduer til lav-energi, og der er 200mm rockwool på loftet. I hulmuren ved jeg ikke præcist hvor meget der ligger.
Såvidt jeg har kunnet måle mig frem til - på i forms løberuteopmålings-tingest :-) - så er der plads til 300 meter slange i haven, hvis der skulle være behov for det. Græsplænen ligner lort alligevel, så der sker ikke det store ved at den bliver pløjet igennem :-).

Hvis jeg regner lidt på det - og det gør man jo :-) - så kommer jeg frem til, at med 1200 liter olie, så vil jeg kunne halvere varmeudgiften ved at skifte til jordvarme. Men det er jo en stor investering, så luft/vand er tiltalende. Omvendt er jeg lidt bange for om udedelen larmer, og om COP bliver høj nok, når jeg nu næsten kun har radiatorer, og også skal bruge varmt brugsvand.

Anbefalinger og gode råd modtages gerne; jeg vil gerne sætte mig i stand til at træffe et valg, der gør familien glad, men som også udmunder i den bedste investering i huset.

PeterKunz
Jeg kan absolut anbefale jordvarme!

Da du målte med iformdimsen, hvor mange m2 kom du så frem til, at I har til slanger?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

riverwind
Hmm, jeg har vist husket temmeligt forkert. Jeg har foretaget opmålingen inde på ois.dk. Der er sådan nogle kort, hvor man kan foretage opmålinger. Jeg tror det giver omkring 360 m2, når jeg måler arealet af den del af haven, der kan bruges.

Sydkoel
Har du 1 streng eller 2 strenget radiator system ??

Du kan se om ventilflangerne på radiatorne er runde eller firkantede.

Firkantede = 1 strengsventiler
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

riverwind

Sydkoel skrev:
Har du 1 streng eller 2 strenget radiator system ??

Du kan se om ventilflangerne på radiatorne er runde eller firkantede.

Firkantede = 1 strengsventiler

Øhm, hvad er det præcist jeg skal kigge efter? Smile
Skal termostaten af, eller? Det er vel ikke noget du har et billede af, eller noget?

Sydkoel
På gamle 1 strengs radiatorer sidder der umiddelbart bag ventilen en firkantet flange, du kan sagtens se den uden at pille ventilen af.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.