Jeg har øjensynligt lidt problemer med at forstå begrebet virkningsgrad når der tales om varmepumper.
Jeg har fået tilbud på et IVT jordvarmeanlæg med en virkningsgrad på 3,8. Driften af dette anlæg vil betyde eludgifter på ca. 50 % af mine nuværende udgifter til olie.
Hvordan er det så, at dette hænger sammen med virkningsgraden? Mit umiddelbare bud på virkningsgraden i dette tilfælde vil være, at den kun er 2, men jeg misser øjensynligt noget elementært
Har VP-Sælger vurderet at reelt varmetab er langt større end oplyst forbrug, og har denne udført beregningerne efter dette.
Har du COP 3,8 koster en kWh varme dig ca 0,47 kr (ved 1,8 kr/kWh)
Olien har en brændværdi på ca 10 kWh/liter. Men et ældre oliefyr udnytter sjældent mere end ca 75% svarende til 7.5 kWh/liter. Idet prisen på olie pt er ca 10,50 kr koster en kWh dig ca 1,40 kr altså næsten ligeså dyr som strøm. Kig lige din beregning efter igen. Oftest giver en IVT Pumpe en besparelse på ca 2/3 op mod olie. Muligvis er priser og angivne virkningsgrader noget flimmer. Snakker vi luft/vand er det nok ikke så skævt.
El og olie koster forskelligt. Var virkningsgraden ikke så høj på VP'er, havde de ingen berettigelse i DK. I Sverige betale de godt 1 kr for strømmen og det samme som os for olien. Derfor er fordelen helt anderledes til at få øje på over there.
Når du beregner COP - så se på den beregning du har fået udleveret.
COP er forholdet mellem anvendt energi - kW til varmepumpen i form af strøm (f.eks. 10000kWh) og afgivet varme i kW (f.eks 30000 kW) så har du for hver kW strøm 3 kW varmeenheder = COP 3.
Du må ikke sammenligne med hvad du bruger i olie nu og hvad du vil bruge med en varmepumpe. Det er at sammenligne pære og bananer.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.