Det er ikke umuligt, at den ved 90 hz får for højt varmebærerdelta, da den pludselig leverer en masse varme mod systemet, og returen stadig er kold. Der sker ikke noget ved at få for højt vb-delta. Du kvitterer bare, og så kører den videre. Får du ofte for højt delta, er der naturligvis en indstilling, der ikke er iorden.
Måske har pumpen stået på sommerdrift, pga af varmen i dag, - I har måske lige luftet ud, og så kan x15 tro, at der pludseligt er meget brug for varme. Så kan den godt finde på at knalde op for fuld styrke.
Men, - så vidt jeg husker, er dit varmebehov ikke så stort, at x15 skal kunne gå på 90 hz. Hvad er din topeffekt beregnet til? Se installatør-manualen side 43 for indstillinger af max-effekt. Dette burde installatøren have indstillet, da de forlod huset.
Jeg har selv sat min max kompressorfrekvens til 75 hz.
Jeg tror ikke, der er noget galt med din vb-føler. Men det kan du jo tjekke ved at håndkøre varmebærerpumpen.
Har du tjekket om kb-føleren nu viser rigtigt?
Jeg har selv placeret min nye kb-ud-føler uden for pumpen, og den viser helt korrekt nu.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Der SKAL være tryk på brinen.
Der KAN dog ske det, at slangerne udvider sig det første år, fordi de kommer under tryk, hvorfor trykket falder.
Det undrer mig, at din lavtrykspressostat ikke har stoppet varmepumpen, hvis trykket er faldet så meget? Eller har du ikke fået sat lavtrykspressostat på brinen?
Du kan se på den gennemsigtige beholder til brinen, om niveauet falder. Niveauet skal helst stå lidt over midten af beholderen.
Hvor højt tryk var der på brinen, da du startede det op?
Jeg ved, at din brine-føler er blevet skiftet, men jeg tænker på, hvor de har sat den nye føler? Det er nemlig meget vanskeligt, at få den til at sidde der hvor den gamle sad, når man ikke trækker varmepumpen ud. Og, - hvis man får den sat på, er det ekstra svært at lukke isoleringen tæt, så der ikke kommer kondens omkring føleren. Det, man ellers kan gøre, er at sætte den nye føler på det kobberrør, der sidder øverst på x15.
Hvis du har været oppe på 90 hz, så står den til max. Kan du ikke finde dine tilbud og se, hvor høj en topeffekt, de har beregnet til dig? Jeg ville selv skyde på 12-13 kW som topeffekt til dit hus, og så skal kompressoren indstilles til ikke at gå over 80 hz.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
jeg tror det med den gik op var en fejl den havde, for der manglede ikke varme nogen steder og heller ikke i forhold til kurven eller noget.
kan du evt. lige poste et billede hvor jeg skal kigge efter føler og den beholder.
Trykket var ved montering 1,2 bar og nu kan jeg se den er steget til 0,4 bar
den står til at kunne køre op til 90Hz har lige tjekket i service menuen, men det kan vel godt være fordi jeg er gået retur til fabriksindstillinger, for jeg hævede nemlig varmekurven for at den ikke skulle køre til andet end varmt vand her i sommer, men det skal jeg have gjort på en anden måde, hvad gør man ellers for at sikre den ikke kører, selvom der er lidt temp.fald.
På dette billede ser du den hvide ekspansionsbeholder til brinen.
[url]http://www.heatpump.dk/photogallery.php?photo_id=46[/url]
Jeg kan desværre ikke poste et billede af føleren lige nu, den er gemt bag en masse andre ting.
0,4 bar er godt nok til brinen, men der må under ingen omstændigheder kommer undertryk. Derfor skal du lige holde øje med den, når brinen begynder at blive koldere. At den falder fra 1,2 til 0,4 i løbet af et år er ikke foruroligende, men den skulle gerne falde til ro efter et år. Vær dog opmærksom på trykudsving, når brinepumpen kører og 'trykker' væsken.
Der står sådan her i manualen:
Den första tiden efter driftsättningen bör särskild uppmärksamhet läggas vid trycket och nivån i värme- och köldbärarkretsarna. Efter en tids drift kan det vara nödvändigt med en efterfyllning av köldbärarvätska.
Du skal faktisk sænke varmekurven for at den ikke kører så meget om sommeren. Ellers kan du gå ind under 'varme' og 'sommerdrift', hvor du kan indstille den udetemperatur, der skal til at for x15 går over i sommerdrift. Fx kan det være 18 grader som det så skal være i 4 timer og så tænker x15 det er sommer og slukker for varmebærerpumpen og sætter vekselventilen over på varmtvandsbeholderen. Dette er den bedste måde at styre det på.
Redigeret af PeterKunz d. 14-09-2008 23:50
kan du poste et billede af det skueglas, jeg syntes det lader til at være mere end alm. åndssvagt placeret, da jeg ikke kan vurdere om der er noget væske deri eller ej.
Men der er ikke længere lys i displayet ved den Wilo pumpe der sidder nede i højre hjørne... ??+
har vist fået en mandagsmodel
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.