HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch jordvarmepumpe 6 kw
Ajustar
Jeg er ved at bygge mig et hus, 165 kvm. Isoleret efter gældende regler.

Opvarmningen skal være Jordvarme, i den forbindelse har jeg læst en masse her på forummet. Vedrørende valg af varmepumpe, har jeg kigget lidt på en 6 kw. med indbygget varmtvandsbeholder fra Bosch.

Er der nogen som har erfaring med ovenstående mærke.

Flyrider
Er det ikke den samme som IVT HT+6 ? Jeg mener at have hørt at alle bosch pumper bliver fabrikeret af IVT, men det er måske ikke rigtigt.
IVT HT Plus C6. 110 meter bjergvarmeanlæg. 700 meter gulvvarme i nyt 207 kvm hus. Igangsat 20 sep 2007.

PeterKunz

Jeg mener at have hørt at alle bosch pumper bliver fabrikeret af IVT, men det er måske ikke rigtigt.

Jo, det er rigtigt, det gør de. Jeg føler mig overbevist om, at det er en god pumpe.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Ajustar
Tak for de hurtige svar, sådan en køber jeg. Hvis jeg skal have en god buffertank, 200 liter, har i nogen råd i den retningGrin

allankj1
Bygger du huset med gulvvarme er det ikke nødvendigt med buffertank. Du har jo alt betonen at varme på og der er riglig med buffertank i denne. Min pumpe kan køre i 2 timer og så er mit gulv kun varmet maks 3,5 grader op. Mener derfor at buffer tank er spild af penge.

Har du radiator i huset skal jeg ikke gøre mig klog. Det er der sikkert nogle andre der kan i det tilfælde.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Ajustar
Hej Allan, buffertank er tilsyneladende et emne til stor diskusion. Jeg har gulvvarme i hele huset. Hvordan er du tilfreds med dit IVT anlæg, uden buffertank. Hvor mange meter jordvarmeslange har du fået i jorden?
Har nogen et bud på buffertank, jeg er lidt forvirretSmile

allankj1
Ja jeg er meget godt tilfreds med den. Den bruger i øjeblikket omkring 8 kw i døgnet på at lave varmt vand og varme til os.

Mit forbrug har siden 9. april 2008 til d.d været på 1.100 kw. (heri er måske 100 kwh i forbindelse med opstart af pumpen og første opvarmning af gulvet (meget koldt gulv i april), samt indstilling af pumpen. Har leget en del med varmekurven i starten.

Har i nærheden af 24 grader i huset hele tiden. Ved godt der er meget varmt men kan godt lide det sådan. Og gider ikke fryse for at spare 100 kr om måneden.

Vi har kompakt kollektorer i haven. De svarer til 320 meter jordslange. Men når man bruger kompakt kollektorerne. Tror med traditionel jordslange ville 200 - 250 meter være nok.

Mht buffertank skal du tænke på at at vi har 167 m2 i boligareal. Der er 10 cm beton svarende til 16,7 m2 beton. Denne store klump varme man ikke bare lige op. Det er klart at er de fleste af rummene lukket og ikke kalder på varme vil driftstiden på pumpen være (for) kort hvis den kun skal levere vand (varme) til et rum. Det giver måske en driftstid på 10 min og dermed en ringe COP i de 10 min. Det koster måske 0,5 - 1,0 kwh * 1,8 kr. = 0,9 - 1,8 kr. (gennemsnit 1,35 kr) Men hvad koster en buffertank incl montering ikke???? 5.000 kr måske?!? (har ikke taget hensyn til forrentningen af den ekstra investering på 5.000 kr i jeres husprojekt).

5.000 kr / 1,35 kr = 3.700. Det svarer til at for at du skal kunne tjene investeringen i buffertanken hjem skal pumpen have mere end 3.700 gange hvor den kører med en meget kort driftstid og deraf ringe COP.

Tvivler på at det sker så mange gange på 30 år (antager at levetiden for pumpen og tank er 30 år) at buffertanken kan tjene sig hjem.

Konklusion: Jeg ville spare buffertanken væk hvis jeg har tung gulvvarme i mit hus. Var det gulvvarme i varmefordelingsplader ved jeg ikke ?!? Har ikke kendskab til dette.

Håber mit regnstykke giver menning.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 15-10-2008 15:57
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 27

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.