I øjeblikket ligger mit forbrug på ca 4-6kw i døgnet. Heraf ligger de 1,5kw på P2 pumpen alene. (65Watt/time). Driftiden på kompressor og P3 pumpe er vel omring 4 timer i døgnet. Resten af tiden står P2 pumpen og blæser over 800 liter vand i timen rundt i systemet,med et forbrug på ca. 1,3 kw, med det ene formål at orientere returføleren om temperaturen. Jeg har kun gulvsløjfer og ingen buffertank. Så tænkte jeg, hmmm, hvis man satte en regulator på P2 pumpen og satte hastigheden ned til et absolut minimum, blot for lige for at holde systemet igang, for derefter at køre normalt når P3 pumpen går i drift, så burde P2 pumpens forbrug kunne reduceres ganske væsentligt. Eller hvad? Er jeg helt galt på den. Ved ikke om sådan en pumpe skal reguleres på spændingen eller frekvensen, men det er der måske nogen der ved noget om.
mvh
palle
IVT HT Plus C6. 110 meter bjergvarmeanlæg. 700 meter gulvvarme i nyt 207 kvm hus. Igangsat 20 sep 2007.
Min varmebærerpumpe kører fuld fart, når kompressoren kører.
Når kompressoren stopper går varmebærerpumpen ned på laveste hastighed. I denne situation bruger varmepumpen totalt 62W. Ved sommerkørsel, hvor vb-pumpen slukkes, bruger varmepumpen 11W.
Varmebærerpumpen styres af et hjælperelæ, som sætter den på fuld fart ved kompressorkørsel.
Har du prøvet at sætte din P2 til trin 1?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Jeg kører både P2 og P3 på trin 2. Trin 1 er for lidt i begge tilfælde. Din beskrivelse af X15 ligner jo faktisk det jeg havde tænkt mig.
Hvordan har de mon formået at sænke farten på P2?
Det må undersøges nærmere.
mvh
palle
IVT HT Plus C6. 110 meter bjergvarmeanlæg. 700 meter gulvvarme i nyt 207 kvm hus. Igangsat 20 sep 2007.
Nå, men nu er det så afprøvet i praksis. Og det fungerer! Til trods for at grundfoss, (kunne ikke finde Wilo importøren), påstår, det ikke kan lade sig gøre. En triacregulator fra L&S Control type ES30 kunne skrue ned for hastigheden. Jeg kørte den ned til omkring 100volt. Kørte jeg den længere ned fik den problemer med at starte op fra fuldt stop. Men det gav følgende ca. tal:
Og så blev varmepumen fuldstændig lydløs i standby.
Nu har jeg så tænkt mig at sammenbygge regulator og et relæ i en lille box der fint kan puttes ind ved klemrækkerne.
Så ser vi hvad der sker.
Nej, begge mine pumper kører i pos 2. Så passer delta ret godt. Når kompressor og P3 står stille, kører P2 pumpen så ned på de lave omdrejninger via regulatoren. Når P3 får spænding trækker den et relæ der bypasser regulatoren. Og så kører P2 med normale omdrejninger i pos 2. Egentligt ret enkelt. Og ja, et eller andet sted er det vel også lidt spændende at eksperimentere. Især når det virker. Delta på brinen er ca. 3grader og på gulvvarmen ca. 7 grader.
Redigeret af Flyrider d. 20-10-2008 19:39
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.