HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solen varme brinen..
XJLN
Hej Peter

Det lyder vildt spændende, er det noget du måler/samler data ind på eller hvordan?

Tror desværre ikke der er økonomi i det for mig Sad med et årsforbrug på ca. 3400kWh giver det med min elpris ca. kr. 4900,- det giver jo ikke stor besparelsesmulighed/forrentning.
Men det kunne måske give lidt lunere/tørrer badeværelser om sommeren.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
PeterKunz
Hej XJLN

Ja, det er en skam du bruger så lidt varme Grin.

Nej, det er jo en vildt god økonomi, du har på din varmepumpe, så det betaler sig nok ikke med sol. Jeg havde jo solvarme i forvejen, så jeg kan lige så godt udnytte det.

Jeg måler ikke på det endnu, for jeg mangler lige en yderligere ombygning, hvor solen varmer direkte på radiatorerne, og i den forbindelse kommer der måler på.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
cc
Hej Peter.

Se fluks at få modificeret det sidste og få nogle målinger.... jeg venter med spænding....

Carsten
 
PeterKunz
Jeg må sige, at jeg er yderst tilfreds med min nye solvame-brine-installation!

I dag har det været overskyet og tåget (se billedet). Men solvarmen har kørt siden klokken 10 og kører stadig her klokken 14.

Jeg har jo to beholdere, som solen kan levere varme til:
En 250 liters varmtvandsbeholder og en 63 liter brine-beholder.
Jeg ville på en dag som i dag ikke have fået solvarmen til at køre, hvis jeg kun havde sol-varmtvandsbeholderen, da den er 29 grader.

Temperaturerne kl. 13 var:
Ude: 5
Solpanel: 14,6
Brinetank: 3,6
Solvarme-varmtvandsbeholder: 29

Jeg er også meget tilfreds med den nye Deltasol BSplus styring, der omdrejningsregulerer cirkulationspumperne til beholderne. I dag har cirkulationspumpen kørt på 30 %, hvilket forbruger 16 watt.

Det gode ved at solen varmer mod brinetanken er, at varmen kontinuerligt flyttes over i radiatorsystemet, så temperaturen forbliver lav.
PeterKunz tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Redigeret af PeterKunz d. 14-01-2009 15:28
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
cc
hej peter.

har du lyst til at lave et diagram så vi kan se din installation?

cc
 
VvsThomas
Lyder meget spændende. Har du så i dag haft brine temp på 3,6 da sol varme brinen kørte. eller hvordan skal det forståes . Hvad vil brinen temp. have været hvis solvarme brinen ikke kørte ?
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
jcarlsen
Hej Peter
Jeg arbejder på at udforme en kombination af jordvarme
og solvarme således, at overskudsvarmen fra solfangerne
udnyttes på to måder:
1. overskudsvarmen opvarmer brinen
før den går til varmepumpen.
2. hvis der ikke er behov for varmetilførsel
fra varmepumpen, kobles brinen udenom
varmepumpen således, at overskudsvarmen
ledes direkte til jordslangerne.
Overførslen af overskudsvarmen sker via en varmeveksler og
omkoblingen mellem de to driftssituationer sker via en tre-vejsventil.

Dette ligner meget den kobling du viste i dit indlæg d. 26.10.08
så jeg vil være glad for at høre om dine erfaringer med dette.

Jørgen
 
PeterKunz
Jeg kan sige, at jeg den sidste måneds tid har ligget på en cop på 4,25.

Solen laver først og fremmest varmt vand, og derefter går den ind og hjælper brinetemperaturen. Gennemsnit af brine ind i døgnet er nu ca 11 grader.

Skriver mere om det om nogle dage.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
jcarlsen
En cop på 4,25 er vel fin, men det siger jo ikke i sig selv noget om hvad der kommer ud af at anvende solfangersystemet til opvarmning af brinen.

Det vil være spændende hvis du har nogle data der viser hvor meget solvarmen bidrager med når det drejer sig om hævning af brinetemperaturen, men det kræver jo, at man løbende registrerer brintemperaturen før og efter varmeveksleren.
 
freund2974
Interessant at kombinere solvarme og jordvarme på den måde - godt initiativ
interesseret i [URL=http://www.solar-solvarme.dk/]solvarme[/URL] og [URL=http://www.varmepumper-jordvarme.dk/]jordvarme[/URL]
 
cc
Hej Peter.

noget nyt om opvarmning af brinen med sol? kan det svare sig? og hvad giver det på bund i kr?
 
Jeg har en solfanger bestående af sort ribberør som brinen løber igennem inden den løber ned i jorden. Brinen løber kun igennem energifangeren når den ekstra cirkulationspumpe der sidder på kredsen startes. DVI har en løsning der styrer stop+start af energifangeren afhængig af den udetemperatur der måles alligevel.
DVI er bare gode og har givet høj service........

Min energifanger er af ældre dato og købt med huset.
Jeg har fundet frem til SolarVenti som forhandler hvis den skal skiftes.

Har man traditionelle solpaneler i forvejen giver dette selvfølgelig ikke mening.


Solarventi skriver:
"En SolarVenti Energifanger er et oplagt supplement til jordvarme
En energifanger er en ’kollektor’ som sender væskebåren varme fra både sol og vind ind i et stort varmelager – typisk sand eller jord under en bygning. En energifanger er både langt billigere og mere effektiv til dette formål end en traditionel solfanger."
 
heine
hej peter

jeg vil meget høre hvordan det går med det forsøg.Grin
da jeg selv har en 500 liter rustfri solfanger beholder jeg ikke bruge til noget.

mvh heine
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
mivm
Er der noget nyt i denne tråd efter de mange år? hvad blev resultatet osv. osv. osv. skide spændende at læse om.
 
hamselv
Har da i mellemtiden fundet et par anlæg mere der er hamrende utætte af denne øvelse. Sabetoflex'es firma der tog sig af den praktiske del er tvangslukket. Ligeledes SunWell. Mon ikke det er et hint til det ukloge i disse øvelser.
 
skov
Her er min egen form for "SunWell", kært barn har mange navne, kald det hvad man vil.

Det har nu fungeret i hele 4 kalenderår. Vedhæftet pdf-fil.

Solvarmen sørger 100% for det varme vand, i ca 4 mdr. om sommeren.
Forår og efterår bidrager solvarmen til centralvarmen.
Om vinteren køres der primært til jordsonden.
Solvarmen kører ligeledes ca. 60 %, af den varme, der hentes i jordsonden, tilbage igen.

"Naboen" spurgte selvfølgeligt nysgerrigt, kan det nu også betale sig.
Ja og nej. I min optik ligger pengene, nu om dage, bedre på taget end i banken.
skov tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,790 Unikke besøg
XHTML CSS