HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline
jfjeldsted
Hej

På mit display på ovennævnte VP under temperaturaflæsning 3.1 står der FRA : XX Nuv : XX målt af føler GT1

Nuv: er vel den aktuelle temperatur tilbage fra gulvslangerne, reguleret af kurveindstilling samt udetemp.

FRA: Hvad er det for en størrelse.

Pfh. tak

Mvh/Jan

allankj1
FRA betyder fra!

Det vil sige pumpen slår fra når den nå den temp. der står udfor FRA:

Gav det mening?

Det håber vi. Ellers stil da over til dansk menu og læst manualen til din pumpen.

Kan findes her:

[url]http://www.rexnaturvarme.dk/download/Greenline_HTPlus_da_10678_1%200.pdf
[/url]
Mvh

Allan
Redigeret af PeterKunz d. 04-11-2008 21:10
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

jfjeldsted
Jeg kan godt forstå du undrer dig over mit spørgsmål. Min VP stopper bare ikke på dette setpunkt men bliver ved at producere varme til tøt på det dobbelte.

Har du en forklaring på dette??

Mvh/Jan

allankj1
Nej der må jeg lige stå over. Ring til forhandleren af pumpen. De må kunne hjælpe dig.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

PeterKunz
Ved du, hvor føler GT1 sidder?

Det lyder som om, den enten ikke fungerer, eller at vandet løber udenom den.

Tjek forløbet og se, at dit fremløbsvand passerer GT 1.
Gør det det, er der en måde at tjekke om den virker korrekt.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

jfjeldsted
Det vil jeg gøre.

Tak for det.

jfjeldsted
Føleren sidder på retur-røret mellem gulvvarme manifolden og indgangen til varmepumpen.

Hvorfor skal der sidde en ekstern føler for returen. Sidder den ikke i pumpen.

Mvh/Jan
Redigeret af jfjeldsted d. 04-11-2008 20:38

PeterKunz
Der sidder både en føler inde i pumpen og en udenfor.

Det er den udenfor, der bestemmer varmepumpens arbejde.
Lægger du den for eksempel ind i dit køleskab, vil din varmepumpe gå amok, fordi den tror der er tissekoldt.

Det som GT1 viser, skulle meget gerne være helt tæt på det, som din T9 viser.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

jfjeldsted
T9 viser ca. 50 gr. mens min T1 er ca 9 gr. mindre(41 gr.).
Jeg mener bare at det er underligt at min returtemperatur ligger på ca. 41 gr. når den kun beder om 22 gr.
Jeg har lagt mærke til at når den producerer varmt brugsvand stiger temperaturen i gulvvarmekredsen ligeledes.

Jeg går ud fra at alle dataer tages med VP i drift

PeterKunz
Det kan være, at din vekselventil ikke slår over som den skal.

Ved du, hvordan du håndkører?

Har din installation virket tidligere, eller har du lige fået varmepumpen?
For der kan også være en fejl i rørføringen.
Når du laver varmt vand, må der ikke sendes varme andre steder hen end til varmtvandsbeholderen.

jfjeldsted
Vekselventilen har jeg tænkt på og ved også at der er flere der har fået deres skiftet. Det kunne godt give mening fordi radiatorkredsens retur kommer aldrig ned i et niveau hvor den burde kalde på varme.

Angående håndkørsel så er det vel under pkt.5 (manuel kørsel) og det har jeg været med til og "mestrer".

Installationen er ikke mere end 1½ måned gammel og den har nok aldrig kørt anderledes. Jeg har nok afventet det lidt koldere vejr førend jeg rigtigt har bekymret mig.

Fejl i rørføringen har jeg lidt svært ved at tro, er der noget specielt du tænker på?
Jeg vil selvfølgelig dobbelt checke.

Når den laver VV til brugsvandskredsen og den lyser i displayet for dette kan jeg samtidigt se en stigning i min T1.

Når den kun kører brugsvand kan jeg sagtens mærke at den bliver varm på gulvvarmesiden af vekselventilen. Det virker mærkeligt eller??

Kan jeg ikke "frakoble" GT3 så den ikke laver varmt brugsvand. På den måde må jeg vil kunne se om den kan regulere på gulvvarmekredsen.
I hvile stilling står 3vejs ventilen i stilling mod gulvvarme og jeg kan se at den fysisk flytter sig mod brugsvandssiden når der er behov. Om den fungerer inde i ventilen skal jeg ikke kunne sige.

Jeg kører for tiden kun på gulvvarme i mit stueplan. Det vil sige at jeg senere skal have lavet en radiatorkreds på 1.sal med dertil større vandmængde. Kan den totale vandmængde være for lille??

Mange spørgsmål, jeg takker for din tid.
Redigeret af jfjeldsted d. 05-11-2008 00:35

PeterKunz
Kan du følge rørføringen og helt sikkert konstatere, at der absolut ingen rør er, der kan lede vandet mod radiatorkredsen, når du laver varmtvand?

Får du varmt brugsvand, som du skal?

allankj1
Hvis du gendanner fabriksindstillingerne på pumpen falder GT3 ud af systemmet og den laver ikke længere varmt brugsvand. Husk at slutte GT3 føleren til igen. Dette gør du i menu 5,13

Mvh

Allan

jfjeldsted
Ja jeg har varmt vand, og rørføringen er som den skal være.

Jeg gendannede fabriksindstillinger igår, uden at genindkoble GT3, og såvidt jeg kan se går radiator-vandet imod dets setpunkt. Jeg har ikke haft tid til at sætte mig ned og se om det sker, det må jeg gøre efter arbejde idag.

Jeg kan se at vekselventilen (aktuatoren) arbejder, men om den lukker tæt i ventildelen mod gulvvarmekredsen (under brugsvands kørsel) kan jeg af gode grunde ikke se. Men jeg kan konstatere at ved varmtbrugsvands drift hvor temperaturen burde stige nedad mod beholderen stiger den ligeledes mod toppen ( altså gulvvarmekredsen ).

Har I før hørt om problemer med vekselventiler??

Jan
Redigeret af jfjeldsted d. 05-11-2008 20:12

jfjeldsted
Til orientering kan jeg oplyse at med GT3 frakoblet, d.v.s at den ikke producerer varmt vand, kører gulvvarmen perfekt.

Det er lidt mystisk.

jfjeldsted
Hej

Jeg har forsigtigt prøvet at tage motoren af min ESBE vekselventil. Er vi ikke enige om at nålen i ventil-delen skal være med fjeder-retur. d.v.s. at nålen skal gå ud-af med motoren afmonteret. Det gør den ikke så jeg må gå ud fra at den er defekt. Det er vel bare at kontakte leverandøren.

Mvh/Jan

jfjeldsted
Hej

Så har jeg fået skiftet min vekselventil ( 3-vejsventil ) og det virker tilsyneladende perfekt.

Troede egentlig at problemer med omtalte ventiler var en saga blot. Fejl kan dog altid opstå.

PeterKunz
Tillykke!

jfjeldsted
Nu imens jeg har dig i "røret".
Hvordan er det med den der frekvensstyret pumpe. Har den en bedre virkningsgrad. Nu ved jeg ikke med IVT, men Nibes pumper bliver solgt på en virkningsgrad på 20% bedre en en normal on/off pumpe.
Redigeret af jfjeldsted d. 25-11-2008 11:43

PeterKunz
Det er svært at sige.

Jeg kan blot sige, at jeg det sidste år har haft en cop på 3,7 på et system udelukkende med radiatorer, og det er vist udmærket.

Jeg forventer det stiger til omkring 3,85 - 3,9 det næste år, fordi den er blevet bedre indstillet nu.

Men jeg kunne da godt forestille mig, at jeg ville have haft en lavere cop med en on/off-pumpe.

Om man tjener den større investering i en inverterpumpe hjem, er måske tvivlsomt, men jeg har ikke et øjeblik fortrudt.Smile

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 24

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.