Har netop monteret en Bosch LM/M EHP 6 KW og som nybegynder indefor området har jeg et hurtigt spørgsmål.
Min anlæg kører næsten uafbrudt- har ikke seprat elmåler endnu,så vel ik helt hvad jeg bruger. men hvor mange timer kører jeres anlæg på et døgn som i dag.
Den beregnet varmekurve siger 40 i fremløb
udetemp. ca. o Inde temp ca 21
Delta T på 4,2 fra VP til Buffer ( aflæst på VP display
Delta T på ca 10 Grader fra buffer til rad og gulvarme ( aflæst på termometer )
Er grunden til min pumpe kører meget at jeg har en god afkøling ( dårlig isoleret hus ) ? eller er det bare normalt at en VP kører mere når jeg har en lavere Fremløbtemp. end f.eks oliefyr. ?
Min kører det meste af tiden når temperaturen ligger omkring frysepunktet.
I dag var det solskin, og det kan ses på vedlagte billede.
X15 er frekvensstyret, så den kører lidt op og ned i ydelsen, men holder sig kørende det meste af tiden.
Hvordan er din buffer koblet på systemet?
Min bør-værdi på fremløbstemperaturen er ved -1 grader 36 grader og det giver ca. indetemperatur på 22. Så enten har jeg mere radiator end du har, eller også er mit hus bedre isoleret.
Hvad er temperaturen på din brine?
Den laveste temperatur, jeg havde på brine ind det sidste døgn var 7,1.
Det er rart at høre at det er normalt at den køre ofte. Jeg er dog ikke klar over om min pumpe er ikke frekvensstyret. Jeg blev bare nervøs da den næsten kørte nonstop. og jeg ikke kunne følge med i strøm forbruget. Jeg skulle dog gerne få en måler en af dagene, så jeg rigtig kan følge med.
Min Buffer er koblet som en alm. akkutank. ( VP varmer beholderen op og fremløb til mit varmesystem tages fra toppen af beholderen )
min brine inde lægger på ca. 6.6 grader
Jeg har radiator nok- de er bare ikke store nok endnu, og mit trægulv med krybekælder under er ikke isoleret endnu ( Der er virkeligt fodkoldt ) . Når det er blevet ordnet skulle det gerne hjælpe den hel del.
Jeg kan se du har sådan en "logger " er der en tråd eller ligende. hvor jeg kan læse mere om sådan en ? og helt præcist hvordan den fungere.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935