Jeg er nybegynder på jordvarme området endnu, og jeg har derfor følgende spørgsmål.
Har jeg forstået det korrekt hvis for udindstillingen på min rad. ventiler skal stilles således de lukker så meget vand igemmen og derved opnår en "varm" retur ?
Eller skal jeg stadig sørge for at få en god afkøling og knap så meget vand ( som ved fj. varme )
Hvad er den anbefalet delta T på Rad kredsen ?
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
Det afhænger vel af, om jordvarmeanlægget styres via indeføler. Har du indeføler tilsluttet anlægget, eller har du kun udeføler?
Redigeret af Triplus d. 11-12-2008 17:43
Det optimale er, at alle radiatorer har lige stort delta. Det vil sige at både en lille og en stor radiator går ind med fx 40 grader og ud med 33.
Det kræver at flowet er langsommere i den lille radiator, så vandet når at blive lige så afkølet som det bliver i den store radiator.
Jeg har dog selv bare fuldt åbent for alle radiatorer, da jeg synes, det giver bedst varme og mulighed for den laveste fremløbstemperatur.
Det er godt at delta T på radiatorkredsen ligger på mellem 5 og 10 grader.
Varmepumpen får kølemidlet til at koge helt vildt ved først at varme det med fx vand fra jorden, og derefter presse det ekstremt meget sammen. Når det så er presset hårdt og er rigtig varmt sendes det ind i en varmeveksler, hvor radiatorvand også passerer og herved udveksles temperatur mellem de to væsker uden, at de kommer i kontakt med hinanden.
Når det er overstået, skal kølemidlet, der på grund af presset og varmen har været damp, kondensere igen, altså vende tilbage til væskeform. Det er radiatorvandet, der afkøler kølemidlet og ydermere tages trykket af, og kølemidlet bliver til væske, der så udsættes for jordvand og pres igen. Oh, it's hard to be at coolevæske!